چرخش از مربی محوری به سمت والد محوری در مراکز مسائل ویژه یادگیری

به گزارش وبلاگ جعبه، تهران (پانا) - نشست شورای راهبری سازمان آموزش و پرورش استثنایی باحضور معاون وزیر و رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی، اعضای شورای راهبری و حضور ویدئو کنفرانسی روسای ادارات استنشایی استان ها برگزار شد.

چرخش از مربی محوری به سمت والد محوری در مراکز مسائل ویژه یادگیری

به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل سازمان آموزش و پرورش استثنایی، سید جواد حسینی در این نشست با تاکید بر اینکه اولویت اصلی در شرایط حاضر تهیه اطلس یادگیری برای تمامی دانش آموزان استثنایی است، گفت: اطلاعات 40 درصد دانش آموزان استثنایی در خصوص شیوه های دسترسی به آموزش و اطلس یادگیری هنوز در سامانه ثبت نشده است که نیازمند پیگیری مدام روسای ادارات استان ها است.

وی اضافه کرد: مدیران مدارس، مانند مدرسه فیزیکی باید بر انواع شیوه های یادگیری دانش آموزان مسلط باشند و برای تک تک دانش آموزان شیوه ها و مدل های یادگیری نیز باید مشخص باشد.

حسینی خواستار اهتمام جدی استان ها در تولید محتوای الکترونیکی شد و گفت: در شرایط کرونا مدرسه با تغییر نقش باید تولید کننده محتوا باشد و ادارات ضمن نظارت بر محتواهای تولیدی و ارسال آنها به سازمان به غنی شدن بانک جامع محتوای الکترونیکی دانش آموزان با نیازهای ویژه در شبکه شاد کمک شایانی می کنند.

معاون وزیر در ادامه با تقدیر از تمامی دست اندرکاران برنامه سنجش سلامت جسمانی و آمادگی تحصیلی نوآموزان بدو ورود به دبستان بیان نمود: علیرغم شرایط کرونا و نگرانی خانواده ها تا به امروز 98.54 درصد نوآموزان بدو ورود به دبستان نوبت گیری کرده اند و بیش از 93 درصد این نوآموزان نیز ارزیابی شده اند.

رییس سازمان آموزش و پرورش استثنایی در ادامه این نشست که با موضوع اعلام گزارش مراکز مسائل ویژه یادگیری برگزار شد ضمن اعلام اینکه بسته تحولی توسعه جامع کمی و کیفی مراکز مسائل ویژه یادگیری طی یک ماه آینده تدوین و اجرای خواهد شد، اضافه کرد: در طراحی این بسته تحولی اصول سیزده گانه ای باید مد نظر قرار گیرد تا بسته ای تحولی کامل و جامعی طراحی شود.

وی اولین اصل را توسعه کمی و کیفی این مراکز دانست وگفت: پایش سرزمینی و احصای تعداد دقیق مراکز مورد نیاز بر اساس توجیهات علمی، تامین مکان و اعتبار برای ایجاد مراکز جدید و تامین تجهیزات لازم این مراکز، احصا نیروی انسانی مورد نیاز این مراکز، عدم تغییر کاربری مدارس و عدم تغییر پست های سازمانی نیروهای این مراکز از جمله مواردی است که در توسعه کمی و کیفی مراکز مسائل ویژه یادگیری باید لحاظ شود .

حسینی دومین اصل را وجود نیروی انسانی ماهر و تخصصی در این مراکز دانست و اضافه کرد: مراکز مسائل ویژه یادگیری انسان محور هستند و مربیان متخصص در این مراکز می توانند جانشین تمامی نداشته ها باشند.

وی ادامه داد: توجه جدی به کیفیت بخشی شیوه های مداخلات در این مراکز و فراگیر شدن خدمات به جمعیت مخاطب و افزایش قلمرو خدمات از دیگر نکاتی است که در خصوص مراکز مسائل ویژه یادگیری باید لحاظ شود

حسینی سومین اصل را اهمیت بالای این مراکز در تشخیص های بهنگام دانست و اضافه کرد: اهمیت این مراکز گاهی از خود مدارس بیشتر است و این مراکز می توانند در تشخیص های بهنگام و مداخلات طلایی جلوی بسکمک از معلولیت ها را بگیرند.

وی شرح داد: ورود مدارس در قالب ایجاد اتاق های مرجع و تخصیص معلمین رابط جهت گسترش خدمات مراکز از دیگر نکاتی است که باید در تدوین بسته تحولی لحاظ شود.

حسینی پنجمین اصل را جامعه پذیری مراکز مسائل ویژه یادگیری دانست و اضافه کرد: یکی از استراتژی های اصلی سازمان آموزش و پرورش استثنایی جامعه پذیری سازمان است و جامعه پذیری مراکز مسائل ویژه یادگیری نیز از اهمیت بالایی برخوردار است.

وی اضافه کرد: اطلاع رسانی گسترده جهت آشنایی اولیا و معلمان با خدمات این مراکز و توانمند سازی معلمان والدین و مدیران مدارس از جمله مواردی است که در تدوین بسته تحولی لحاظ خواهد شد.

حسینی گفت: ششمین اصل که باید در بسته تحولی مراکز مسائل ویژه یادگیری مد نظر قرار گیرد، توجه و تمرکز بر ابزارهای تشخیصی سنجش، بروز رسانی این ابزارها و نرم سازی آنها و همچنین استفاده از ابزارهای مدرن مطرح در جهان است.

وی شرح داد: سازمان آموزش و پرورش استثنایی باید مرجعیت آزمون ها را پیدا کند و تهیه بانک جامع آزمون ها شروعی برای این حرکت است.

حسینی طراحی مکانیزم ارزیابی از مراکز مسائل ویژه یادگیری را اصل هفتم دانست و گفت: به روز رسانی سامانه مراکز مسائل ویژه یادگیری و اتصال آن به سامانه های مرتبط، هشتمین اصلی است که باید در تدوین بسته تحولی مد نظر قرار گیرد.

معاون وزیر چرخش از تشخیص محوری به سمت غربالگری و از مربی محوری به سمت والد محوری در مراکز مسائل ویژه یادگیری را نهمین اصل مد نظر در تدوین بسته تحولی دانست و اضافه کرد: برای تحقق این چرخش ها نیازمندیم که بسته های آموزشی الکترونیکی طراحی نماییم تا والدین از روی سیاهه ها و نشانگرهای که آموزش می بینید بتوانند مسائل خواندن، نوشتن، ریاضی و سایر مسائل را تشخیص دهند و پس از آن با تمرین های حرفه ای که برای آنان در این سیاهه ها در نظر گرفته شده است، اولیا بتوانند مداخلات حرفه ای موثر بر روی فرزند خود به انجام رسانند.

وی اضافه کرد: راه اندازی صدای همراه در کنار سامانه ندای همراه در مراکز مسائل ویژه یادگیری و استفاده از ظرفیت برنامه سنجش سلامت جسمانی و آمادگی تحصیلی در فرآیند شناسایی و مداخلات بهنگام اصول دهم و یازدهم است که باید مد نظر قرار گیرد.

حسینی تدوین شاخص ها و استانداردها در حوزه های آموزشی، توانبخشی و تجهیزات مراکز اختلالات ویژه یادگیری را اصل دوازدهم دانست و اضافه کرد: سیزدهمین اصل نیز رسیدگی به مسائل ویژه یاددهی در کنار مسائل ویژه یادگیری در این مراکز است.

منبع: خبرگزاری پانا

به "چرخش از مربی محوری به سمت والد محوری در مراکز مسائل ویژه یادگیری" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چرخش از مربی محوری به سمت والد محوری در مراکز مسائل ویژه یادگیری"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید