300 هزار میلیارد تومان مالیات معوق داریم ، در 3 ماهه اول سال از درآمد های نفتی محروم بودیم

به گزارش وبلاگ جعبه، فرهاد دژپسند، وزیر اقتصاد در همایش نقد و بررسی طرح قانونی اقتصادیات بر عایدی سرمایه اظهار کرد: در سال گذشته کشور درگیر جنگ تحمیلی اقتصادی بود با اتخاذ تدابیر ویژه توانستیم بیش از تکلیف قانون گذار و بدون فشار به مودیان مشمول، 107 درصد عایدیهای اقتصادیاتی مصوب را محقق کنیم.

300 هزار میلیارد تومان مالیات معوق داریم ، در 3 ماهه اول سال از درآمد های نفتی محروم بودیم

او اضافه کرد: در 3 ماهه اول سال که از عایدی های نفتی محروم بودیم و به دلیل برخی از بدرفتاری ها، در وصول از جانب عرضه اوراق جریان مناسبی شکل نگرفته، همکاران ما در سازمان اقتصادیاتی سعی کردند با رشد مناسب و مطلوب بخشی از افزایش هزینه دولت جبران کنند.

وزیر اقتصاد ادامه داد: ما حاضر نشدیم CGT را به طور جداگانه ارائه کنیم و مجموعه کاملی را ارائه و لایحه آن به دولت تقدیم کردیم و تصویب شد اما به دلیل متقارن شدن آن با بررسی بودجه از دستور کار خارج شد. اما امید داریم که در ابتدای دولت بعد نهایی شود.

دژپسند ادامه داد: این دولت اگر نخواهد از نفت در تامین اقتصادی خود استفاده کند، باید چه کند؟ سال 99 تجربه خوبی است و پیام آور انقطاع بودجه از عایدی نفتی است. در این سال از 575 هزار میلیارد تومان بودجه دولت فقط 12 هزار و 600 میلیارد تومان از نفت تامین شده است.

او در ادامه اظهار کرد: باید ساز و کار شناسایی مودیان اقتصادیاتی به درستی انجام شود. در اجرای طرح جامع اقتصادیاتی پیش آگاهی از اهمیت زیادی برخوردار است. باید با این طرح، انقطاع بودجه از نفت به موجب اقتصادیات محقق شود. همچنین از تجربه دنیا که در حدود 170 کشور اجرایی شده و موفقیت آمیز بوده بهره بگیریم.

دژپسند بیان نمود: این اقتصادیات برای دوره ای است که اقتصاد در ثبات باشد. زمانی که نوسان داریم نمی توان به نتیجه خوبی رسید. بنابراین نباید شتابزده عمل کرد. دلیل تعلل بنده هم به همین دلیل بود و باید دقت بیشتری در این قانون صورت بگیرد تا پاسخ خوبی بگیریم.

او اضافه کرد: دیر یا زود باید به سراغ عایدیهای سالم و پایدار برای تامین اقتصادی دولت برویم و نباید امروز و فردا کرد. اکنون 300 هزار میلیارد تومان اقتصادیات معوق داریم. این خیال خام است که هزینه های دولت رها شود و بودجه بدون نفت را تجربه کنید. در ابتدا لازم است که هزینه های دولت سامان دهی شود.

جزئیات طرح اقتصادیات بر عایدی سرمایه

در ادامه همایش احسان خاندوزی کننده مجلس درباره طرح اقتصادیات بر عایدی سرمایه اظهار کرد: دارایی های مشمول این طرح عبارت است از؛ املاک، وسیله نقلیه، طلا، جواهرات و فلزات گرانبها و انواع ارز است.

او ادامه داد: معافیت های این طرح عبارت است از املاک به تعداد اعضای خانوار، معافیت وسایل نقلیه به تعداد اعضای خانوار، معافیت املاک نوساز و اراضی کشاورزی است. نرخ دریافت این اقتصادیات به دو دسته تقسیم می شود؛ یک، مجموع دارایی هایی که کمتر از یکسال از نگهداری آن می گذرد. دوم، مجموع دارایی هایی که از نگهداری آن ها بیش از یکسال می گذرد. همچنین برای دوره دو ساله تعدیل تورمی در نظر گرفته نمی شود.

او اضافه کرد: بستر اجرایی آن پایانه های فروشگاهی است و نیازمند رصد تمامی حساب های تجاری و غیر تجاری و تفکیک این دو از یکدیگر است.

این کننده مجلس بیان نمود: نرخ این نوع اقتصادیات باید از نوع اقتصادیات تنظیمی باشد. اینکه گفته می شود اجرای این طرح ورود نقدینگی به سایر بازارها و رمز ارزها است، کاملا صحیح است و از منظر صلاحدید سیاستگذاری درست است که در این خصوص از پیشنهادات مطرح شده استقبال می کنیم.

منبع: وبلاگ جعبه

آخرین اخبار اقتصادی را از کانال تلگرام وبلاگ جعبه دنبال کنید.

منبع: تجارت نیوز

به "300 هزار میلیارد تومان مالیات معوق داریم ، در 3 ماهه اول سال از درآمد های نفتی محروم بودیم" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "300 هزار میلیارد تومان مالیات معوق داریم ، در 3 ماهه اول سال از درآمد های نفتی محروم بودیم"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید