آنالیز نقاط قوت و ضعف لایحه بودجه 1401 در کمیسیون انرژی

به گزارش وبلاگ جعبه، سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی از آنالیز نقاط قوت و ضعف لایحه بودجه سال 1401 در حوزه انرژی در جلسه امروز این کمیسیون اطلاع داد.

آنالیز نقاط قوت و ضعف لایحه بودجه 1401 در کمیسیون انرژی

مصطفی نخعی در گفت وگو با وبلاگ جعبه، ضمن تشریح جلسه امروز کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی، بیان نمود: در جلسه امروز کمیسیون آقایان علیرضا ورناصری، سهراب گیلانی و هادی بیگی نژاد به عنوان نمایندگان کمیسیون انرژی در کمیسیون تلفیق آنالیز لایحه بودجه سال 1401 انتخب شدند. در ادامه جلسه کمیسیون گزارش دیوان محاسبات، مرکز پژوهش های مجلس و سازمان برنامه و بودجه کشور در مورد لایحه بودجه سال 1401 و احکام و تبصره های مربوط به حوزه انرژی مورد بحث و آنالیز نهاده شد.

وی در ادامه اظهار کرد: حوزه انرژی لایحه بودجه سال آینده دارای نقاط قوت و ضعفی است. از نکات قوت این لایحه تاکید بر توسعه برق تجدیدپذیر است چراکه منابعی بالغ بر 7 هزار 800 میلیارد تومان برای توسعه انرژی های تجدیدپذیرها از محل عوارض برق و تبصره 14 برای توسعه تجدیدپذیرها پیش بینی شده است. از دیگر اقداماتی که برای نخستین بار در قوانین بودجه سنواتی رخ داده، ایجاد 5 هزار مگاوات برق حرارتی در قالب تشکیل صندوق پروژه است که مشارکت های مردمی را در پی دارد، درواقع مردم مشارکت نموده، سهامدار شده، نیروگاه ها احداث می شوند و مردم سهامدار این نیروگاه ها هستند البته این مهم در تبصره 15 به صراحت پیش بینی شده است.

سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی در ادامه توضیح داد: بعلاوه در لایحه بودجه در جهت حمایت از کارخانه هایی که دارای نیروگاه هستند و انرژی خود را تامین می نمایند، گاز این کارخانه ها یارانه ای در نظر گرفته شده است البته مشروط به اینکه کنتور مجزایی داشته باشند. از سوی دیگر در لایحه بودجه سال آینده برای فراوری 6 هزار مگاوات برق برنامه ریزی شده است.

وی در ادامه تاکید نمود: بعلاوه 15 هزار میلیارد تومان برای طرح های بهینه سازی مصرف سوخت در نظر گرفته شده است که این عدد نسبتا خوبی است چراکه می تواند به بهبود مصرف انرژی در کشور یاری کند، البته به شرط انکه به طور مناسبی از سوی نهادهای ذی ربط هزینه گردد.

وی در ادامه با اشاره به نقاط ضعف لایحه بودجه 1401 در حوزه انرژی، اضافه کرد: تبصره هایی در حوزه انرژی وجود دارند که منابع لازم برای آن ها صریح و شفاف پیش بینی نشده است به عنوان مثال جزء(ط) تبصره یک درخصوص پالایشگاه سازی است که منبع بودجه ای مشخصی برای آن معرفی نشده است.بعلاوه تبصره ها و بندهای مهم و اثرگذاری که مجلس در حوزه انرژی به قانون بودجه 1400 اضافه نموده در لایحه بودجه سال آینده حذف شده که بند(ل) تبصره یک درباره اصلاح رابطه اقتصادی میان نفت و دولت، مبحث تعرفه گذاری پلکانی، بند(ه) تبصره یک درمورد ال.پی.چی خودروها، بند(ز) تبصره 15 درباره افزایش قیمت برق صنایع بخشی ازجمله تبصره های حذف شده در لایحه بودجه به شمار می آیند که این موضوع برای نمایندگان نگران نماینده است.

وی در انتها بیان نمود: به طور کلی اگرچه حوزه انرژی در لایحه بودجه چالش دارد اما کوشش کمیسیون انرژی تقویت نقاط قوت و کاهش نقاط ضعف طی یک هم اندیشی میان دولت و مجلس است.

منبع: خبرگزاری ایسنا

به "آنالیز نقاط قوت و ضعف لایحه بودجه 1401 در کمیسیون انرژی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آنالیز نقاط قوت و ضعف لایحه بودجه 1401 در کمیسیون انرژی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید