فاصله ماندگاری یا خانه نشینی مشاغل سنتی در سمنان به مقدار یک موی باریک شد

به گزارش وبلاگ جعبه، ایرنا/ براساس اخبار بدست آمده، فاصله ماندگاری یا خانه نشینی مشاغل سنتی در سمنان به میزان یک موی باریک شد.

فاصله ماندگاری یا خانه نشینی مشاغل سنتی در سمنان به مقدار یک موی باریک شد

بازارها به واسطه قدمت و معماری منحصر بفرد خود قلب جهانگردی هر شهر محسوب می شوند؛ محلی مملو از زیبایی و آرامش که حاصل دقت، ظرافت و اصالت معماران و پیشینیان خوش ذوق ایران است.

رزق و روزی که روزگاری در میان هیاهوی فروشندگان و خریداران در بازار جریان داشت، حالا به پاساژ و مراکز خرید مجلل منتقل شده است. تغییر در علایق و سبک زندگی مردم، تغییر محل های ارائه کالا، تحول شیوه های معامله، تنوع و گستردگی کالاهای مصرفی و یاری صنعت و ابزارهایش در فراوری کالا موجب تغییر مشاغل و حذف بعضی از حرفه ها در زندگی کنونی ما شده است.

معماری درخشان بازارهای سنتی ایران که در زیبایی، اصالت و تناسب با اقلیم و فرهنگ شهرها بخش مهم و جدانشدنی تاریخ ایران است، اکنون در انزوا فرو رفته و مورد بی توجهی است.

ساخت هر بنایی در استان سمنان با توجه اقلیم گرم و خشک استان نیازمند استفاده از مصالح متناسب و معماری ویژه است. بازارهای سرشار از زیبایی استان سمنان مدتهاست که جای خود و مشاغل سنتی و حرفه های قدیمی اش را به علت از دست رفتن استادکارها و نبود علاقمندی در نسل های جوانتر به بوتیک های مدرن و معماری های نسل امروزی داده است.

جای خالی مشاغل سنتی استان سمنان در بازارها، جای جای شهر و در میان مردم حس می گردد.

عبور سالانه حدود 20 میلیون زائر مشهد مقدس از راههای استان سمنانی ظرفیتی است که با احیای حرفه های سنتی خود و آموزش نسل نوی از استادکارها در کنار فراوری، فروش و سودآوری کالاهای حاصل از این مشاغل زمینه ساز رونق جهانگردی در این استان خواهیم بود. رونقی که ایجادکننده اشتغال و زنده نگاه داشتن سنت هاست و جذابیت سفر را برای جهانگردان داخلی و خارجی دوچندان می نماید.

قصه تکراری نبود اعتبار این بار در مشاغل سنتی استان سمنان

سرپرست معاونت صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی، جهانگردی و صنایع دستی استان سمنان پیرامون اینکه فاصله ماندگاری یا خانه نشینی مشاغل سنتی در سمنان به مقدار یک موی باریک شد، اعلام کرد: حرفه هایی هم چون خرسک بافی، چادرشب بافی، شیشه گری، قفل سازی، چلنگری (آهنگری سبک و خرد) و چاقوسازی از جمله شغل های فراموش شده در استان سمنان هستند.

جعفرصفاخواه ادامه داد: کلاه مالی، جاروبافی، آهنگری سنتی و خراطی چوب نیز از دیگر شغل های منسوخ شده استان سمنان محسوب می شوند.

وی درخصوص حمایت ها برای احیای این مشاغل اضافه نمود: اعطای تسهیلات کم بهره با پرداخت بلندمدت، آموزش های رایگان، اعطای مواد اولیه رایگان و مرغوب، ایجاد بازارچه های فروش در مراکز جهانگردی پرتردد و دیگر حمایت های مادی و معنوی برای احیای مشاغل از یاد رفته استان سمنان به متقاضیان صورت می گیرد.

صفاخواه ابراز داشت: 52 حرفه سنتی هنوز در استان سمنان رونق دارند و استادکاران مشغول به انجام آن هستند و سوزن دوزی، نساجی سنتی، چنگوم سازی (ملیله کاری نقره)، گلیج بافی و سفال سرامیک استان سمنان نیز قابلیت معرفی به کشور و نمادسازی را برای استان سمنان دارند.

سرپرست معاونت صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی، جهانگردی و صنایع دستی استان سمنان توضیح داد: راه اندازی بازار های سنتی برای فروش محصولات صنایع دستی و فراوری زنده جهت جذب مخاطب و معرفی رشته های از یاد رفته سنتی در کنار ایجاد اشتغال سبب رونق کسب و کارهای خرد و خانگی نیز انجام می گردد.

صفاخواه معرفی منطقه فراوری محصولات سنتی را در جذب جهانگرد از دیگر دلایل ایجاد بازارهای سنتی برشمرد و اعلام کرد: تسهیلات پرداختی به متقاضیان در سالهای اخیر محدود به تسهیلات حمایتی مانند خرید محصولات و ترویج صنایع دستی است.

وی اضافه نمود: برای ایجاد نمایشگاه های فصلی اعتباری در نظر گرفته نشده و به فعالیت بخش خصوصی بسنده شده است. بعلاوه اعتبارات عمرانی کنونی برای تکمیل بازارچه های دائمی و ساخت فروشگاه های صنایع دستی در شهرستان های استان سمنان کافی نیست.

صفاخواه با اشاره به فعالیت استادکارهای استان سمنان گفت: اکنون 125 استادکار رشته ها و حرفه های مختلف سنتی در استان سمنان مشغول به فعالیت هستند.

احیای بافت قدیمی سمنان و فرصت سازی احیای مشاغل سنتی

سرپرست مدیریت بافت تاریخی و مسئول ستاد بازآفرینی شهرداری سمنان مطرح کرد: یکی از مهمترین فعالیت های کنونی که از سوی فعالان حوزه جهانگردی و شهری در حال اجرا است، تهیه کتاب هوشمند مشاغل فراموش شده سمنان مانند چلنگری و نمدمالی است.

سعید پرسا گفت: محله های مختلف شهری و محوطه بازار با احیا و بازآفرینی می تواند خاستگاه مشاغل سنتی متعدد گردد، از این رو محله هایی به نام یکی از مشاغل سنتی نامگذاری شده و با ایجاد بازارچه و مغازه حرفه های سنتی، آن مشاغل احیا و معرفی می گردد.

وی اضافه نمود: در بودجه سالانه شهرداری اعتبارهایی برای محله سازی و ایجاد بازارچه در نظر گرفته شده است.

پرسا یادآور شد: مساجد و تکایا ظرفیتی است که با استقرار استادکار و مدرس امکان راه اندازی کارگاه ها و کلاسهای مختلف دارد و میتوان با معرفی مشاغل سنتی به جوانان و اقشار مختلف ایجاد علاقمندی در آنان به احیای حرفه های سنتی فراموش شده را شاهد بود.

وی اضافه نمود: با همکاری اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و جهانگردی، هر محله به یک قطب حرفه سنتی تبدیل گردد تا در ابعاد فرهنگی و جهانگردی موثر باشد.

احیای صنایع دستی و سنتی با آموزش مهارت آموزان

مدیرکل آموزش فنی و حرفه ای استان سمنان گفت: شمار رشته های صنایع دستی و سنتی در حال آموزش به حرفه آموزان استان سمنان به 83 حرفه می رسد.

سیدحسین شاهچراغ ادامه داد: از این تعداد 31 حرفه در زمینه دوخت های سنتی، 28 حرفه در حوزه بافت و 24 حرفه در حوزه های چوب، فلز، سفال، چاپ، سنگ، شیشه و چرم است و از ابتدای امسال تا به امروز 566 نفر در استان سمنان حرفه های مختلف سنتی را آموخته اند.

وی با اشاره به هدف ارائه آموزش حرفه های سنتی به مهارت آموزان یادآور شد: برگزاری دوره های آموزش صنایع دستی و سنتی، اعتبار بخشی به آموزش های اصیل و بومی سنت مدار، ترویج خود اشتغالی، رشد واحدهای فراوریی صنایع دستی، توسعه جهانگردی و تقویت اقتصاد شهری و روستایی اهداف مهم آموزش حرفه های سنتی است.

مدیرکل آموزش فنی و حرفه ای استان سمنان اعلام کرد: حرفه های در حال فراموشی که با آموزش در پی احیای آن هستیم عبارت از سوزن دوزی سنتی سنگسر، سوزن دوزی سنتی خاص منطقه ها استان سمنان، شمدبافی، گلیچ بافی، حوله بافی و نمد مالی است.

شاهچراغ با اشاره به برنامه های احیای مشاغل سنتی اضافه نمود: اداره کل فنی و حرفه ای استان سمنان با تاکید بر رویکرد آموزشی خود در حوزه مشاغل نوین آمادگی احیای مشاغل سنتی و بومی ضمن معرفی و ارائه پیشنهاد از سوی سمن ها یا نهادهای مرتبط درخصوص تدوین استاندارد آموزشی با کد بین المللی و نیز برنامه ریزی آموزشی را دارد.

لباس ها به جای مشاغل سنتی سکاندار بازارها شده اند

کارشناس هنرهای سنتی از تغییر شمایل بازارها می گوید: متولدین دهه 70 به قبل هر کدام با شکلی از بازار و مشاغل روبرو شده اند و در عین اشتراک محلی به نام بازار مشاغل مختلفی را به یاد می آورند.

مریم نبوی ادامه داد: بازارها در زمره بناهای تاریخی مهم و پر ارزش کشور هستند و اگرچه بسیاری از بناهای تاریخی از بین رفته یا به مکانی برای بازدید تبدیل شده اند، اما هنوز بازارهای کشور محل کسب و کار و گشت و گذار مردم است.

وی اضافه نمود: بازار های مسقف و سنتی شهرها برای جهانگردان داخلی یادآور اصالت و برای جهانگردان خارجی بناهایی نو و منحصر بفرد محسوب می گردد که با تمرکز بیشتر بر این گنجینه های تاریخی و جذب جهانگرد رونق مالی و اجتماعی ایجاد خواهد شد.

نبوی ابراز داشت: اگر جهانگرد قدم به بازار بگذارد و با مشاغل سنتی و حرفه های قدیمی روبرو نشده و تفاوتی در مشاغل فعال در بازار با دیگر مراکز خرید نباشد قطعا جذابیت جهانگردی کمتری وجود دارد.

وی اضافه نمود: تغییر ظاهر مغازه ها و ساخت آنها به شیوه مدرن با استفاده از مصالح مغایر با بافت اصلی بازار، ورود مشاغل سطحی و صرفا سودآور به بازار، بی توجهی به حفظ مغازه ها به شکل اصلی خود، استفاده از تابلوهای نامتعارف برای معرفی شغل تنها بخشی از آسیب بعضی مشاغل به بافت تاریخی بازار است.

این کارشناس هنرهای سنتی ادامه داد: یکی از جذابیت های بازارها فعالیت مشاغل و حرفه های سنتی است که به دلایل مختلفی همانند درگذشت استادکاران، کم عایدی بودن مشاغل، نبود استقبال افراد و جامعه و نبود حمایت های مالی و معنوی این مشاغل سنتی به فراموش سپرده شده اند.

نبوی مطرح کرد: نسل نو و بچه ها حق آشنایی و بهره مندی از مشاغل سنتی را دارند و با حضور در بازار از زیبایی و اصالت محصولات سنتی فراوری شده بهره مند شوند اما اکنون تنها چیزی که به وفور در بازارهای استان سمنان خودنمایی می نماید، مغازه های فروش جوراب و لباس و لوازم آرایشی است.

وی اضافه نمود: احیای مشاغل سنتی و حرفه های قدیمی با ساخت مجسمه ها و سازه های نمادین نیز امکانپذیر است و تا زمان بیشتری از دست نرفته از تجربه و مهارتهای استادکارهای حال حاضر مشاغل سنتی استان سمنان باید استفاده کرد.

نبوی گفت: یکی از ملموس ترین مصادیق جدایی بازار و مشاغل سنتی، نبود حتی یک مغازه سفالگری و عرضه سفال در بازار سمنان است در صورتیکه تلاقی نام کویر و هنر همیشه یادآور سفال است و هنرمندان اصیل و خلاق استان سمنان نیز با خلاقیت و علاقه خود اقدام به ساخت سازه های سفالی با طرح های منحصر بفرد نموده اند و نام سمنان با شهرسفال خلاق گره خورده است.

وی اضافه نمود: سفال شهر خلاق سمنان جایگاهی در بازاربزرگ سمنان ندارد و این موضوع در تمام شهرهای استان از شرق تا غرب استان سمنان به وضوح دیده می گردد.

کارشناس هنرهای سنتی یادآور شد: حفظ مشاغل سنتی حال حاضر و توسعه آموزش به افراد علاقمند، حمایت مالی از علاقمندان و استادکاران، اطلاع رسانی به عموم جامعه، حفظ معماری و اصالت بازارها و بافت قدیمی استان سمنان و معین قوانین بازدارنده برای تغییر مغازه ها، استفاده از ظرفیت های مردمی در معرفی و احیای مشاغل با برپایی نمایشگاه و کارگاه، کاهش هزینه فراوری محصولات سنتی، برنامه ریزی جامع و اثربخش و توجه بیشتر به اصالت از جمله فعالیت های مهمی است که برای احیای مشاغل سنتی باید صورت گیرد.

منبع: همگردی

به "فاصله ماندگاری یا خانه نشینی مشاغل سنتی در سمنان به مقدار یک موی باریک شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "فاصله ماندگاری یا خانه نشینی مشاغل سنتی در سمنان به مقدار یک موی باریک شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید