سیستم ها قطع بود، از هندزفری و ایرپاد استفاده کردیم

به گزارش وبلاگ جعبه، تهران (پانا) - ملاقات سوپرجام 1398-99 میان پرسپولیس و تراکتور بالاخره برگزار گردید.

سیستم ها قطع بود، از هندزفری و ایرپاد استفاده کردیم

به گزارش ایران، دیداری که قضاوت آن را علی صفایی به همراه یاری هایش حسن ظهیری و محمدعلی پورمتقی برعهده داشت اما نکته عجیبی که درخصوص تیم داوری وجود داشت، این بود که آنها به جای هدست و سیستم رادیویی از ایرپاد و هندزفری استفاده کردند. یکی از یاری ها هندزفری گوش راست را در اختیار داشت و داور چهارم هندزفری گوش چپ. ضمن اینکه داور وسط، ایرپاد گوش راست و یاری دوم، ایرپاد گوش چپ را در اختیار داشت. این موضوع توجه ها را به خود جلب کرد. صفایی، داور بازی سوپرجام در این خصوص به خبرنگار ایران چنین شرح داد: در یکی دو ماه گذشته از وقتی که دپارتمان و کمیته داوران نو یعنی آقای حسن کامرانی فر و خداداد افشاریان مسئولیت قبول کردند، بلافاصله درصدد برطرف معایب سیستم های داوری برآمدند. ما 10 سیستم داشتیم که چهار پنج سال است دارد کار می نماید و هیچ سرویس و تعمیری نشده بود. بیشتر سیستم ها مشکل داشت و دچار قطعی می شد و برای همین این دوستان که آمدند، سیستم ها را جمع کردند و برای تعمیرات فرستادند. آن هم با توجه به امکاناتی که وجود دارد و شرایط تحریمی که هست. در این بین 10 سیستم نو هم خریداری شد ولی همان طور که می دانید، در گمرک تشریفاتی وجود دارد تا کالا ترخیص شود. قبل از بازی سوپرجام، چند تا از سیستم های قبلی را که برای تعمیر فرستاده بودند تحویل گرفتند و به استادیوم فرستادند ولی یک ساعت قبل از بازی که آنها را چک کردیم، 2 تا از 4 سیستمی که باید استفاده می کردیم قطع بود و مشکل ارتباط داشت.

این داور قمی و 39 ساله ادامه داد: در این شرایط به ما پیشنهاد دادند که از گوشی های همراه مان استفاده کنیم که در دسته های پایین تر جواب داده بود و ما هم به وسیله هندزفری و ایرپاد توانستیم در این مسابقه با هم ارتباط داشته باشیم. خیلی هم خوب بود و جواب داد. حالا قول داده اند طی هفته آینده سیستم های نو از گمرک ترخیص و جایگزین سیستم های قدیمی شود.

صفایی که از لیگ سیزدهم در لیگ برتر قضاوت می نماید، درباره سیستم VAR که به یکی از دغدغه های اصلی فوتبال ایران و داوری تبدیل شده، گفت: ما تحت تحریم های ظالمانه ای هستیم و من یادم هست یکی دو سال پیش هم اقدامات اولیه ای برای تهیه سخت افزار این سیستم شد که فرایند طولانی داشت و یک سری سیستم از کشورهای آسیای شرقی تهیه شد ولی به خاطر تحریم ها نتوانستیم آنها را وارد کنیم. الان هم ما از بودن سیستم یاری داور ویدیویی استقبال می کنیم و دپارتمان و کمیته داوران هم بشدت پیگیر هستند تا این اتفاق بیفتد و خیلی از حاشیه ها و تنش ها کم شود ولی خیلی از موارد به مراجع بالادستی برمی شود و کار دیگری از این دوستان برنمی آید. بحث تحریم و بودجه اش است و اگر خوشبینانه نگاه کنیم، یکی دو فصلی طول می کشد که VAR به ایران بیاید. ضمن اینکه به غیر از سخت افزارش، یک فرایند آموزشی دارد؛ ما داورها و اپراتورها باید ساعت ها در کلاس های آموزشی بنشینیم و درباره نحوه کار این سیستم آموزش ببینیم.

او درباره اینکه ممکن است به خاطر نبود VAR میزبانی مرحله بعد مقدماتی جام جهانی از تیم ملی گرفته شود، پاسخ داد: من نمی دانم این موضوع چقدر صحت دارد ولی AFC در همین مسابقات لیگ قهرمانان آسیا هم تا قبل از رسیدن به مراحل نیمه نهایی و فینال از سیستم VAR استفاده نمی کرد و فکر نمی کنم فیفا این ضرب الاجل را برای فدراسیون های عضوش بگذارد و ما هم که به خاطر تحریم ها فعلاً نمی توانیم از این سیستم استفاده کنیم.

با حضور شهاب الدین عزیزی خادم این وعده داده شد که حقوق داوران افزایش 3 برابری داشته باشد. صفایی دراین خصوص چنین واکنشی داشت: خوشبختانه با تیم نوی که به فدراسیون وارد شده و در رأس آنها آقای عزیزی خادم هست، نگرش نوی هم به وجود آمده و نگاه ویژه ای به داوری می شود که ما آن را می بینیم. قرار است افزایش حقوق داوران هم طبق مصوبه از ابتدای فصل بعد اعمال شود.

در بازی سوپرجام صفایی بازیکن تراکتور (مهدی تیکدری) را به خاطر خطای غیر ورزشی اخراج کرد که کارشناسان گفتند درست بوده است. او درباره قضاوتش گفت: ما راجع به صحنه های داوری حق صحبت نداریم.

منبع: خبرگزاری پانا

به "سیستم ها قطع بود، از هندزفری و ایرپاد استفاده کردیم" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سیستم ها قطع بود، از هندزفری و ایرپاد استفاده کردیم"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید