اجاره بها سر به فلک کشید

به گزارش وبلاگ جعبه، تیغ تیز بی سر و سامانی اجاره بر گلوی اقشار آسیب پذیر توصیف وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی از شرایط کنونی است؛ از طرف دیگر بررسی ها از رشد اجاره بها در مقایسه با اوایل تابستان و حتی نسبت به دو هفته قبل حکایت دارد و ظاهرا اعتنای چندانی به سقف مجاز افزایش 25 درصد نمی شود.

اجاره بها سر به فلک کشید

به گزارش ایسنا، جهش قیمت ها در بازار اجاره، وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی را بر آن داشت تا اولویت خود را بر این حوزه بگذارد. رستم قنامی در پیامی توئیتری نوشته است: اولین گام در حوزه مسکن، برداشتن تیغ تیز بی سرو سامانی اجاره از گلوی نحیف اقشار آسیب پذیر است.

اما از بازار اجاره خبر می رسد که با وجود رکود قراردادها، اجاره بها طی یک ماه اخیر افزایش یافته است. هم اکنون هم عمده فایل های عرضه شده به بازار اجاره از نوع قدیمی و نامرغوب هستند. این درحالی است که مالکان به بهانه رشد تورم، افزایش قیمت مصالح ساختمانی و عقب ماندگی نرخ رشد اجاره از قیمت مسکن، نرخ هایی را پیشنهاد می دهند که از توان مستاجران خارج است. در عین حال اغلب اجاره نشین ها قرارداد خود را تمدید می کنند و کماکان گزارش های میدانی از مشخص اجاره بها بالاتر از سقف مجاز مشخص شده از طریق ستاد ملی کرونا حکایت دارد.

نگاهی به فایل های موجود در بازار اجاره حاکی از آن است که با نرخ های رهن فعلی، حدود دو سال قبل (یک و نیم سال بعد از شروع فرایند افزایش قیمت مسکن) می شد در تهران، مسکن خریداری کرد. آمار تیرماه 1400 رسمی می گوید اجاره بها در تهران 35 درصد و در کل کشور حدود 39 درصد نسبت به سال قبل افزایش یافته، اما کف بازار، بخصوص در منطقه ها برخوردار و نیمه برخوردار، گویای افزایش 50 تا 70 درصد و بعضا 100 درصد است.

در پرتقاضاترین محدوده بازار مسکن شهر تهران یعنی منطقه 5 نرخ رهن کامل واحد های 50 تا 70 متر قدیمی حداقل 250 میلیون تومان است و در واحد های کمتر از 5 سال بر اساس موقعیت و امکانات به 300 تا 400 میلیون تومان می رسد. البته نرخ های نامتعارف هم دیده می شود که بعضا واحد مورد نظر تا مدت ها خالی می ماند.

در تهرانپارس شرقی واقع در منطقه 4 هم که از تقاضای بالایی برای خرید و اجاره برخوردار است نرخ رهن کامل واحد های 50 تا 70 متر، بسته به سن بنا و امکانات بین 200 تا 350 میلیون تومان مشخص می شود. این در حالی است که سال گذشته با 100 تا 150 میلیون تومان به راحتی می شد در تهرانپارس آپارتمان رهن کرد.

اوضاع بازار اجاره در جنوب تهران هم چندان مناسب نیست؛ به طوری که به دلیل تراکم جمعیت برای رهن یک واحد نقلی قدیمی در منطقه ها 14 و 15 باید دست کم 150 میلیون پرداخت کرد که البته اغلب از امکانات کامل برخوردار نیستند. بررسی ها نشان می دهد نرخ های پیشنهادی اجاره در مقایسه با اوایل تابستان افزایش یافته و حتی در دو هفته اخیر هم قیمت ها بالا رفته است.

با توجه به ارقام بازار اجاره می توان به وضوح شکست سیاست نرخ گذاری را مشاهده کرد. کما اینکه در دو سال اخیر بسیاری از کارشناسان، ناکارآمدی مشخص سقف قیمت برای بازار اجاره را پیش بینی می کردند. مصطفی قلی خسروی ـ رییس اتحادیه مشاوران املاک ـ می گوید: نرخ گذاری در بازار اجاره که تماما در اختیار بخش خصوصی است جواب نمی دهد. موجران نگاه می کنند همه چیز گران شده و تورم به 44 درصد رسیده است، اما ستاد کرونا می گوید نباید اجاره بها بیش از 25 درصد بالا برود. با این تصمیمات، تعادل اقتصاد به هم می خورد و نتیجه آن فقط افزایش پفراینده های موجر و مستاجری در شورای حل اختلاف است.

دولت سیزدهم وعده داده تا با ساخت یک میلیون واحد مسکونی در سال، اوضاع بازار مسکن را به کنترل درآورد. رستم قنامی هم که از سوی ابراهیم رئیسی ـ رییس جمهور ـ به نام وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی به مجلس معرفی شده، امروز در توئیتی بر اولویت قرار دادن بازار اجاره تاکید کرده است. حال باید منتظر بمانیم تا عملکرد دولت رئیسی را در بازار مسکن ببینیم.

منبع: فرارو

به "اجاره بها سر به فلک کشید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اجاره بها سر به فلک کشید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید