زلزله چند هزار ریشتری در بورس

به گزارش وبلاگ جعبه، ادامه ریزش سنگین بازار بورس اعتراض های زیادی را در پی داشته است. بسیاری از سهامداران از عملکرد دولت ابراهیم رئیسی در این رابطه انتقاد می نمایند و می گویند این رویه خلاف وعده های دولت است.

زلزله چند هزار ریشتری در بورس

امروز شاخص کل بورس حدود 35 هزار واحد سقوط کرد و به رقم یک میلیون و 340 هزار و 319 واحد رسید.

بعلاوه شاخص کل با معیار هم وزن با کاهش 10 هزار و 287 واحد به رقم 360 هزار و 136 واحد رسید.

امروز معامله گران در بورس تهران بیش از 5.9 میلیارد سهام حق تقدم و اوراق مالی در قالب 402 هزار فقره معامله و به ارزش 3 هزار و 761 میلیارد تومان داد و ستد کردند.

ارزش معاملات امروز فرابورس ایران هم به بیش از 2 هزار و 258 میلیارد تومان رسید با این حساب ارزش معاملات دو بازار به بیش از 5 هزار و 898 میلیارد تومان رسید.

در حالی که ارزش معاملات دو بازار در روز های رونق به بالای 32 هزار میلیارد تومان هم رسیده بود.

از ابتدا آبان ماه تا کنون شاخص کل بیش از 60 هزار واحد سقوط داشته است.

این شرایط بورس اعتراضات زیادی را در پی داشته است سهامداران به وزیر اقتصاد انتقاد دارند. بعضی هم به ابراهیم رئیسی، رئیسی جمهور به خاطر وعده هایش طعنه می زنند و قدم زدن او در تالار بورس را در شروع به کار دولت یادآوری می نمایند. بعضی هم می گویند عجیب است که کفن پوشان دیگر اعتراض نمی نمایند.

اوضاع نامناسب بورس حتی صدای اصولگرایان را هم در آورده است. حمید رسایی از فعالان سیاسی اصولگرا شرایط بورس را به زلزله تشبیه کرد و امروز در توئیتی نوشت: آقای رئیسی سفر شما به استان ها و آنالیز مسائل مردم خصوصا منطقه ها زلزله زده، دل ها را امیدوار نموده و باید ادامه پیدا کند. از قلم نیاندازید مدتی است در بازار سرمایه هم زلزله چند هزار ریشتری آمده و آوار روی سر بازار سرمایه خراب شده. همه منتظر شما به این منطقه و اتخاذ تصمیمات مناسب هستند.

در شبکه های اجتماعی بحث های دامنه داری درباره شرایط بورس در جریان است بعضی سهامداران از بین رفتن کل دارایی شان سخن می گویند.

در همین رابطه محمدرضا معتمد کارشناس بازار سرمایه در مصاحبه با فارس، در خصوص دلایل ریزش شاخص کل بورس تهران گفت: یکی از دلایل مهم بازار های موازی است که نرخ مؤثر بهره در بازار بانکی بالا رفته است، علت دیگر ابهامی است که برای تصمیم گیری در خصوص نرخ خوراک صنایع مانند پتروشیمی ها، پالایشی ها و فلزات اساسی وجود دارد. علت سوم نگرانی از قیمت گذاری دستوری برای محصولاتی مانند سیمان، خودرو و فولاد است که سرمایه گذاران را نگران نموده است.

او اضافه کرد: دولتمردان که در امور مالی وارد می شوند، باید استراتژی خود برای سال جاری و سال آینده را به روشنی بیان نمایند تا ابهام برای سرمایه گذاران به وجود نیاید.

معتمد علت چهارم ریزش بورس را در فضای بین المللی و تعامل و توافق با کشور های دیگر دانست که هنوز مسأله نقل و انتقال پول و ارز حل نشده است.

این کارشناس بورسی در خصوص اینکه آیا سرمایه گذاری در بازار رمزارز ها و خروج پول از دلایل ریزش به شمار می رود، گفت: بازار رمزارز ها متأسفانه مجذوب کننده شده، بخشی از پول های این بازار از بورس خارج شده و بخشی از پول ها نیز از بازار های دیگر می آید، اما هنوز روشن نیست چقدر از پول هایی که به رمزارز ها می رود از بورس خارج شده است، چون بازار رمزارز ها غیررسمی و غیرشفاف است و آماری در این زمینه وجود ندارد.

منبع: فرارو

به "زلزله چند هزار ریشتری در بورس" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "زلزله چند هزار ریشتری در بورس"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید