نحوه تاثیر رژیم غذایی شما بر سیاره زمین

به گزارش وبلاگ جعبه، کسانی که دوستدار محیط زیست هستند ممکن است بدانند که بادام یک محصول پر آب است، مزارع پرورش ماهی آب را آلوده می نمایند یا این که مصرف گوشت گاو باعث تخریب جنگل ها می گردد. با این وجود، نتیجه مطالعه ای که به تازگی انجام شده نشان داد که تاثیر رژیم غذایی ما بر سیاره زمین بسیار گسترده تر و عمیق تر است و راهنمای جدیدی را برای سنجش پیامد های اکولوژیکی کل محصولات، دام و غذا های دریایی ارائه می نماید.

نحوه تاثیر رژیم غذایی شما بر سیاره زمین

به گزارش وبلاگ جعبه به نقل از واشنگتن پست، پژوهشگران داده های مربوط به فراوری مواد غذایی و تاثیرات آن بر روی زمین از جمله اختلال در زیستگاه های حیوانات وحشی، استفاده از آب و آلودگی و دامن زدن به گرمایش سیاره را جمع آوری کردند. یافته های آنان نشان می دهد که چه نوع فراوری مواد غذایی ای بیش ترین پیامد ها را دارد و در این پیامد ها در کجا رخ می دهند.

نتیجه منتشر شده مطالعه ای در ژورنال Nature Sustainability که تقریبا 99 درصد از کل فراوری مواد غذایی در خشکی و دریا را همان گونه که در سال 2017 به سازمان ملل گزارش شده آنالیز نموده روش تازه ای را برای ارزیابی آن چه باید خورد و چگونگی تغذیه دنیا را ارائه داده است. بن هالپرن استاد دانشگاه کالیفرنیا در سانتا باربارا و مدیر مرکز ملی تجزیه و تحلیل اکولوژیکی UCSB که نویسنده اصلی مقاله حاصل از این پژوهش است می گوید: نتایج ارائه شده نشان می دهد که چگونه می توانید از اطلاعات بیش تر در خصوص این عوامل استرس زا و مقیاس دنیای پیامد های فراوری مواد غذایی مان برای تاثیرگذاری بر انتخاب فردی خود بهره ببرید.

پژوهشگران در این آنالیز مواد غذایی فراوری شده در باغ خانه ها، مواد غذایی تهیه شده به وسیله شکارچیان و هم چنین محصولات غیر غذایی مانند قهوه، چای و تنباکو را کنار گذاشتند. در عوض، آنان اثراتی از جمله جابجایی زیست بوم ها برای زمین های زراعی، تخریب زیستگاه بستر دریا به وسیله تجهیزات ماهیگیری، آب مورد استفاده محصولات کشاورزی و دام، آلودگی مواد مغذی آبراه ها به وسیله رواناب آلوده به کود و مواد غلیظ مدفوع، انتشار گاز های گلخانه ای از ماشین آلات کشاورزی و موتور های قایق، فراوری کود، سموم دفع آفات و کود دامی را مورد آنالیز قرار دادند.

در این ارزیابی خوک ها و گاو ها به عنوان بهترین متخلفان زیست محیطی رتبه بندی شدند. جای تعجبی ندارد که گوشت خوک و گاو بسیار جلوتر از سایر محصولات به علت پیامد های شان قرار گرفته اند. گاو تاثیر زیادی بر انتشار گاز های گلخانه ای و خوک ها تاثیر قابل توجهی بر کیفیت آب دارند. با این وجود، گوشت خوک ممکن است هزینه های زیست محیطی بزرگ تری نسبت به گوشت گاو داشته باشد در حالی که این اندازه زیاد ضایعات خوک منجر به آلودگی آبراه ها می گردد. آلودگی مواد مغذی ناشی از فضولات حیوانی و کود ها باعث رشد جلبک ها در آبراه ها می گردد که در نهایت می تواند مناطقی را ایجاد کند که در آن آب حاوی اکسیژن محلول کم یا فاقد اکسیژن است. پژوهشگران هم چنین اثرات زیست محیطی هر گیاه یا حیوان دیگری را که برای فراوری خوراک دام و ماهی مورد استفاده قرار می گیرد و می تواند آسیب کلی مرتبط با این نوع مواد غذایی را افزایش دهد مورد ارزیابی قرار دادند.

نتایج پژوهش نشان داد غذا های دریایی نه تنها بر روی اقیانوس بلکه بر روی زمین تاثیر می گذارند. این مطالعه پرسش هایی را در خصوص پایداری مواد غذایی دریایی مطرح می سازد و نشان می دهد که تاثیر زیادی بر سواحل ما دارند. در حالی که سیستم های آبی 1.1 درصد از مواد غذایی دنیا را فراوری می نمایند 9.9 درصد از ردپای زیست محیطی سیستم غذایی دنیای را تشکیل می دهند.

نتیجه پژوهش نشان داد دسته ای از ماهی ها که ماهی کاد، فلاندر (کفشک ماهی) و هالیبوت (لوزی ماهی) را شامل می شوند بیش از چهار برابر سایر ماهی تاثیر زیست محیطی داشتند، زیرا ترال هایی که برای برداشت آن ماهی ها کشیده می شوند زیستگاه های این ماهی ها را در امتداد بستر دریا تخریب می نمایند.

نتیجه این پژوهش نشان داد که فشار محیطی بر بستر دریایی سه برابر بیش از فشار وارد شده بر زمین برای پرورش گوشت گوسفند بود اگرچه این نوع از ماهیگیری چهار برابر بیش از پرورش گوسفند ماده غذایی فراوری می نماید.

یکی از پژوهشگرانی که در این مطالعه شرکت نداشته می گوید که رویکرد مطالعه تازه اجرا شده یک تحلیل جامع ارائه می نماید که بسیار فراتر از سایر پژوهش های اجرا شده برای معین کمیت فشار های محیطی است چرا که آن پژوهش ها بیش تر به شدت تاثیرات خشکی یا دریا و نه شدت تاثیرات هر دو بخش نگاه نموده اند.

متیو هایک استادیار مطالعات محیطی در دانشگاه نیویورک می گوید: نویسندگان مقاله مجبور بودند در خصوص این که چگونه سیب را با پرتقال مقایسه نمایند انتخاب های دشواری انجام دهند. با این وجود، این پژوهش شروع مهمی محسوب می گردد.

برنج و گندم در ردیف اثرات زیست محیطی مشابه محصولات حیوانی از جمله شیر گاو و گوشت مرغ قرار دارند، زیرا رشد غلات به آب زیادی احتیاج دارد. با این وجود، برنج و گندم در مقادیر گسترده ای در سراسر دنیا در حال رشد هستند که همین امر اختلال آن در زیستگاه های طبیعی و اکولوژی را بزرگ تر می سازد.

این مطالعه نشان داد محصولاتی که برای فراوری روغن های پخت و پز از جمله پالم و کلزا مورد استفاده قرار می گیرند نمونه های دیگری از محصولات غذایی گیاهی هستند که اثرات آن با بعضی از محصولات حیوانی در رقابت است، زیرا به طور گسترده رشد می نمایند و مورد استفاده قرار می گیرند. هالپرن می گوید: از سوی دیگر، محصولی مانند پاپایا (خربزه درختی) به طور خاص منابع زیادی دارد، اما در مقیاس نسبتا کوچک تری کشت می گردد که تاثیر آن را اندک می سازد.

در این میان، پنج کشور نیمی از ردپای تاثیر سیستم غذایی دنیا را به خود اختصاص می دهند: هند، چین، ایالات متحده، برزیل و پاکستان. پژوهشگران دریافتند که این آسیب نه تنها به شدت در تعدادی از کشور ها متمرکز شده بلکه برای کشور ها اثرات زیست محیطی بیش تری نسبت به سایرین در خصوص فراوری یک نوع ماده غذایی مشترک دارند. برای مثال، فراوری گوشت گاو در برزیل تاثیر زیست محیطی بیش تری نسبت به صنعت فراوری گوشت گاو در ایالات متحده دارد این در حالیست که برزیل 10 درصد کمتر از ایالات متحده گوشت فراوری می نماید.

هالپرن می گوید که امیدوار است این مطالعه افراد و سیاستگذاران بیش تری را به سوی آنالیز راه هایی به منظور کاهش پیامد های زیست محیطی انتخاب مواد غذایی و مقررات هدایت کند. او می افزاید: اگرچه این تحلیل انواع مختلف فشار های اکولوژیکی را به طور مساوی در نظر می گیرد، اما استفاده از داده ها و روش های تحقیقاتی در آینده بستگی به چالش های زیست محیطی ای دارد که با آن روبرو خواهیم بود و می تواند سنگین تر باشد.

هالپرن می گوید: راه چاره های ممکن زیادی برای کاهش ردپای محیطی فراوری مواد غذایی وجود دارد. ما یک منوی بزرگ برای گزینه های نحوه انجام این کار ایجاد نموده ایم.

منبع: فرارو

به "نحوه تاثیر رژیم غذایی شما بر سیاره زمین" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نحوه تاثیر رژیم غذایی شما بر سیاره زمین"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید