به آشپزخانه کنیایی خوش آمدید

به گزارش وبلاگ جعبه، هر قبیله یک غذا

در کنیا قبایل بومی زیادی زندگی می نمایند که هرکدامشان بسته به نوع فرهنگ، آداب و رسوم و جایی که در آن هستند، غذای مخصوص به خودشان را دارند. غذای هر قبیله مثل اثر انگشت، مخصوص خودشان است. در نتیجه در سراسر کنیا غذاهای مختلفی طبخ می گردد. البته استعمار کنیا توسط بریتانیا و دیگر کشورهای خارجی در غذاهای این کشور هم بی تاثیر نبوده است. پس وقتی صحبت از غذای کنیایی می گردد منتظر هر طعم و مزه ای از کشورهای مختلف باشید. غذاهای هندی، عربی، اروپایی، پاکستانی و حتی کشورهای غربی در اینجا نماینده ای برای خودشان دارند.

به آشپزخانه کنیایی خوش آمدید

مواد اصلی غذاهای کنیایی چیست؟

مهم ترین ویژگی غذاهای کنیایی تازه بودن مواد مصرفی آن است. سبزیجات، میوه و گوشت باید تازه باشند. البته سریع درست شدن غذا و ارزان بودن مواد اولیه هم مهم است. اسفناج، کلم پیچ، کلم، گوجه فرنگی، لوبیا، سیب زمینی، آواکادو و هر برگ سبز دیگر قابل خوردن در غذاهای کنیایی پیدا می گردد. اگر عاشق غذاهای گوشتی باشید باز هم حق انتخاب های زیادی دارید؛ گوشت گوساله و بز بسیار محبوبند و در مقابل ماهی، مرغ و گوشت گوسفندی بسیار گران و کمتر مورد استفاده قرار می گیرند. برنج، آرد ذرت، آرد گندم و آرد ارزن هم اعضای مهم گروه نان و غلات رژیم غذایی کنیایی هاست. همین مواد غذایی است که به کنیایی ها یاری می نماید تا در رشته های سرعتی و قدرتی مسابقات المپیک مثل دو و میدانی نفرات اول باشند. یکی از ضرب المثل های جالب درباره کنیایی ها و قدرتشان در دویدن می گوید: Eat like a Kenyan to run like a Kenyan یعنی اگر می خواهی مثل یک کنیایی بدوی پس مثل یک کنیایی غذا بخور.

به غیر از سبزیجات، گوشت و برنج، میوه های خوشمزه استوایی هم پای ثابت غذاهای کنیایی هستند مثل انبه، پرتقال، آناناس، پاپایا (میوه ای گلابی شکل که خاصیت طبی دارد: درمان زخم و تقویت مو) و گلابی. این میوه ها بسیار ارزان و در هر فصلی قابل دسترس اند.

گوشتخوار هستید و دوست دارید طعم های جدید را امتحان کنید؟

یکی از غذاهای خاص کنیا غذاهای شکاری (Wildlife game meat) است. مثلا گوشت کروکودیل، شترمرغ و آنتلوپ (Antelope) یا غزال آفریقایی جزو این غذاها است. البته طبخ این غذاها در آشپزخانه های کنیایی ها به ندرت انجام می گردد و شما باید در رستوران هایی خاص مثل Carnivore در نایروبی به دنبالش باشید.

دنبال فست فود هستید؟

اگر طعم غذاهای کنیایی راضی تان نمی نماید می توانید به سراغ غذاهای بین المللی و اصطلاحا فست فودی بروید. در بیشتر رستوران ها، کافی شاپ ها و هتل ها غذاهای غربی مثل سیب زمینی سرخ نموده، پیتزا، برگر و پاستا پیدا می گردد. شما همواره می توانید غذایی ایتالیایی، آمریکایی، چینی، تایلندی، اروپایی، فرانسوی، مکزیکی، کره ای، لبنانی و هندی در همه شهرهای کنیا امتحان کنید.

به آشپزخانه ی کنیا خوش آمدید

در این آشپزخانه روزتان را باید با چای آغاز کنید. اولین نوشیدنی که در آشپزخانه یک کنیایی برای صبحانه آماده می گردد، چای است. البته چای کنیایی کمی شیرین است و با شیر سرو می گردد. البته در کنار چای، تکه ای از نان (به سواحیلی mkate) گذاشته می گردد. راستی اگر در صبحانه تان میوه را در کنار چای دیدید، تعجب نکنید. کنیایی ها عادت دارند در کنار چای شان تکه ای میوه بخورند. مَندَزی (mandazi) هم خوردنی خوشمزه دیگری برای آغاز روز است. مندزی یا دونات نارگیلی سواحیلی با شکر، آرد، مخمر، شیر و شیر نارگیل درست می گردد. طعم شیرین این دونات به کنیایی ها قدرتی می دهد تا روزشان را با انرژی آغاز نمایند.

میان وعده های کنیایی: اسنک و نوشیدنی

چای و قهوه را نباید فراموش کنید. بسیاری از مسافرانی که به کنیا می فرایند به قدری از طعم چای اینجا خوششان می آید که بسته هایی از چای کنیایی را با خودشان به خانه می برند. راستی اگر شیر بدون لاکتوز می نوشید در کنیا می توانید Maziwa lala درخواست کنید. مَزیوا لالا یک نوع نوشیدنی از شیر تخمیر شده و بدون لاکتوز است. چون بیشتر کنیایی ها به لاکتوز حساسیت دارند، مزیوا لالا نوشیدنی مناسبی برای رژیم غذایی آن هاست.

سودا یا آب گازدار در تمام دنیا محبوب است و کنیا هم از این قاعده مستثنی نیست. نفوذ سودا تا جایی رسیده که حتی در قبیله ماسای هم می توانید یک جنگجوی ماسای را ببینید که با آن لباس بومی اش، لیوانی سودا در دستش است.

وقت ناهار رسیده

پای ثابت یک سفره کنیایی، آرد ذرت و برنج است. غذای معروف کنیایی ها یعنی اوگالی (Ugali) از آرد ذرت و آب جوش است. ارزان بودن موارد اولیه اوگالی و سریع درست شدن آن، دلیل محبوبیتش است. بعد از اینکه آرد ذرت را با آب جوش مخلوط می نمایند، فرنی سفت و غلیظی درست می گردد. معمولا ثروتمندان کنیایی، اوگالی را با گوشت می خورند و افراد فقیر با سبزی یا به صورت خالی.

شاید برایتان جالب باشد که بدانید چطور پای ذرت از مکزیک به کنیا باز شد؟ مکزیک به بریتانیا ذرت صادر می کرد و از آنجایی که روزگاری کنیا مستعمره بریتانیا بود، کشاورزان کنیایی در ازای دستمزدشان ذرت می گرفتند. بعد از اینکه بریتانیا در دهه 60 میلادی از کنیا رفت، کشاورزان کشت ذرت سفید را آغاز کردند.

برنج هم در انواع مختلفی پخت می گردد که ساده ترین حالتش کته است. اما در مراسم خاص مثل عروسی، اعیاد و جشن ها برنج را با زعفران، زردچوبه، فلفل قرمز، آجیل و میوه های خشک شده می پزند که به Pilau rice معروف است. البته این نوع پلو ریشه ای هندی دارد و زمانی وارد رژیم غذایی کنیایی ها شد که پرتغالی ها به این کشور حمله کردند. آن ها در حمله شان به کنیا از قبیله Goan که هندی بودند، یاری گرفتند.

کنیایی ها برای ناهار خورشت Maharagwe درست می نمایند. این نوع خورشت با لوبیا، پیاز، گوجه فرنگی، ادویه های مختلف و سس لوبیا پخته می گردد. البته خورشت گوشت که معمولا با گوشت بز است در برنامه رژیم غذایی کنیایی ها واقع شده است.

گیاهخوار هستید؟

skuma wiki و Kachumbari را امتحان کنید. Skuma wiki غذایی است از سبزیجات که با پیاز، گوجه فرنگی و کلم پیچ درست می گردد. کلم پیچ یکی از سبزیجات محبوب کنیاست که در همه جای کشور پیدا می گردد و بیشتر افراد در باغچه خانه هایشان کلم پیچ می کارند. Kachumbari هم بشقاب سبزیجات دیگری است که با گوجه فرنگی، فلفل و سس سالسا با پیاز حاضر می گردد. این غذا مخصوص بیدار کردن حس چشایی شماست، پس اگر غذای تند دوست ندارید، بی خیالش شوید.

یک آشپز کنیایی برای اینکه به مهمانش احترام بیشتری بگذارد، خورشت را با چاپاتیز (Chapatis) سرو می نماید. چاپاتیز یا نان هندی باید داغ و تازه سر سفره گذاشته گردد. خمیر این نان با آرد گندم، آب و روغن زیتون آماده می گردد و بعد از اینکه با وردنه به خوبی صاف شد، در داخل روغن سرخ می گردد. فکر میکنید چرا چاپاتی را با خورش سرو می نمایند؟ چون این نان باعث هضم راحت تر غذا می گردد.

آخرین غذای ناهاری کنیایی که به عنوان شام هم سرو می گردد، نیاما چوما است. Nyama Choma یکی دیگر از غذاهای گوشتی محبوب کنیا است. برای پخت این نوع غذا احتیاج به فضای باز و آتش و ذغال است، بنابراین بهترین غذا برای مهمانی های دورهمی در فضای باز است.

منبع: دالاهو

به "به آشپزخانه کنیایی خوش آمدید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "به آشپزخانه کنیایی خوش آمدید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید