لاوروف و بلینکن بر اختلاف نظرهای جدی میان دو طرف تأکید کردند

به گزارش وبلاگ جعبه به نقل از رویترز، سرگئی لاوروف و آنتونی بلینکن وزرای خارجه روسیه و ایالات متحده شامگاه چهارشنبه به وقت واشنگتن برای اولین بار به طور رسمی با یکدیگر ملاقات کردند.

لاوروف و بلینکن بر اختلاف نظرهای جدی میان دو طرف تأکید کردند

در این ملاقات، دو طرف به رغم تأکید بر اینکه دیدگاه آنها پیرامون مسائل دنیای اختلافات جدی با یکدیگر دارد، نسبت به انجام مصاحبهها ابراز خوش بینی نموده و گفتند که دو طرف هنوز می توانند راه هایی برای همکاری بیابند.

بلینکن در این ملاقات گفت: اختلافهای ما بر هیچکس پوشیده نیست و واشنگتن به اقدامات تهاجمی روسیه پاسخ خواهد داد، اما با همکاری رهبران دو کشور دنیا به مکانی امن تر تبدیل خواهد شد.

لاوروف نیز در حاشیه نشست شورای قطب شمال در شهر ریکجاویک پایتخت ایسلند گفت که روسیه و ایالات متحده اختلاف های جدی دارند، اما در عرصه هایی که منافع دو کشور با یکدیگر تلاقی می نماید همکاری لازم است.

بلینکن در این ملاقات گفت که دولت ایالات متحده خواستار روابط قابل پیش بینی، و باثبات با روسیه است و اینکه دو کشور برای مقابله با همه گیری کرونا، مبارزه با تغییرات آب و هوایی، رسیدگی به پرونده هسته ای ایران و کره شمالی و جنگ در افغانستان می توانند با یکدیگر همکاری نمایند.

وزیر خارجه ایالات متحده در ادامه اضافه نمود: ما فکر می کنیم که این هم برای مردم ما، هم برای مردم روسیه و در واقع برای کل دنیا مفید است.

گفتنی است، این ملاقات نخستین ملاقات رودررو و سطح بالا میان مقامات دولت آمریکا و روسیه است که حدود یک ساعت و 45 دقیقه به طول انجامید.

لاوروف درباره این ملاقات گفت که مصاحبهها سازنده بود و این دو دیپلمات بلندپایه برای ملاقات احتمالی رؤسای جمهور ایالات متحده و روسیه پیشنهاداتی ارائه می نمایند.

ند پرایس سخنگوی وزارت خارجه ایالات متحده نیز درباره این ملاقات گفت که بلینکن بر آزادسازی پل ولان و تریوور رید دو شهروند آمریکایی از سوی روسیه تأکید نموده و علاوه بر ابراز نگرانی نسبت به استقرار نیروهای ارتش روسیه در مجاورت مرزهای اوکراین، بحث شرایط سلامتی آلکسی ناوالنی منتقد سرشناس روس را مطرح نموده است.

این ملاقات دوجانبه در حالی برگزار گردید که دولت ایالات متحده علیه بعضی کشتی ها و نهادهایی که در پروژه ساخت خط لوله نورد استریم 2 با ارزشی بالغ بر 11 میلیارد دلار مشارکت دارند، تحریم هایی وضع کرد. گفتنی است که این پروژه با هدف انتقال گاز روسیه از قطب شمال به آلمان در حال اجراست؛ پروژه ای که جو بایدن رئیس جمهور ایالات متحده یکی از مخالفان جدی آن است.

لاوروف در این ملاقات موضع روسیه در قبال ایالات متحده را بسیار ساده توصیف کرد و گفت که ما برای بحث و مصاحبه پیرامون تمام موضوعات بدون استثناء آماده هستیم، ولی تحت این فرض و برداشت که مصاحبه صادقانه خواهد بود و تمام واقعیت ها بر روی میز است و البته بر مبنای احترام متقابل.

منبع: خبرگزاری مهر

به "لاوروف و بلینکن بر اختلاف نظرهای جدی میان دو طرف تأکید کردند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "لاوروف و بلینکن بر اختلاف نظرهای جدی میان دو طرف تأکید کردند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید