شرح رئیس سازمان سنجش درباره انتخاب رشته داوطلبان کنکور

به گزارش وبلاگ جعبه، سوالات داوطلبان کنکور درباره انتخاب رشته را از عبدالرسول پورعباس رئیس سازمان سنجش آموزش کشور پرسیدیم.

شرح رئیس سازمان سنجش درباره انتخاب رشته داوطلبان کنکور

به گزارش فارس، مهمترین بخش سخنان پورعباس عبارتند از:

داوطلبان از چه زمانی می توانند برای انتخاب رشته اقدام نمایند؟

ویژه نامه انتخاب رشته پیک سنجش و سیستم انتخاب رشته مجازی از روز پنجشنبه 13 مردادماه در سایت سازمان سنجش فعال می گردد.

دفترچه راهنمای انتخاب رشته از روز آدینه 14 مردادماه به وسیله سایت سازمان سنجش قابل دریافت است.

مهلت انتخاب رشته نیز از دوشنبه 17 مرداد شروع می گردد و تا شنبه 22 مرداد ادامه دارد.

سیستم انتخاب رشته مجازی چیست؟

سامانه انتخاب رشته مجازی سازمان سنجش آموزش کشور از روز 13 مردادماه به وسیله سایت سازمان سنجش در اختیار داوطلبان قرار می گیرد و داوطلبان می توانند با صرف هزینه کمتر از 20 هزار تومان با در نظر گرفته شدن گروه های آزمایشی، سهمیه ها، درصد و رتبه داوطلب، فهرستی از رشته و دانشگاه های دارای پذیرش در نوبت روزانه، شبانه، دولتی، آزاد، غیرانتفاعی، پیغام نور، پردیس و غیرانتفاعی با آخرین داده های سال های اخیر انتخاب رشته خود را انجام دهند.

البته علاوه بر این سامانه داوطلبان باید بدانند که مدارس و مراکز مشاوره آموزش و پرورش و بعضی دانشگاه ها نیز با یاری سازمان سنجش امکان انجام مشاوره با هزینه کم را فراهم نموده اند.

بنیاد شهید، امور ایثارگران و کمیته امداد نیز امکان مشاوره برای داوطلبان کنکور را دارند.

بعضی داوطلبان در کنکور ثبت نام ننموده بودند و حالا تصمیم گرفته اند برای ادامه تحصیل در رشته های بدون آزمون (با سوابق تحصیلی) ثبت نام نمایند، این داوطلبان چه نمایند؟

داوطلبانی که در کنکور شرکت ننموده اند، می توانند از 18 مردادماه برای انتخاب رشته های بدون آزمون به وسیله سایت سازمان سنجش اقدام نمایند.

این مهلت تا 23 مردادماه ادامه دارد.

داوطلبانی که در آزمون سراسری ثبت نام کردند، اما غایب جلسه بودند، چطور؟

این داوطلبان نیز در صورتیکه می خواهند در رشته های بدون آزمون ادامه تحصیل دهند نیازی به ثبت نام مجدد برای این رشته ها ندارند و می توانند در رشته هایی که پذیرش آن ها با سوابق تحصیلی (بدون آزمون) است تا 150 کدرشته محل از دفترچه راهنمای انتخاب رشته انتخاب نمایند.

داوطلبان دانشگاه های پیغام نور، غیرانتفاعی یا دانشگاه آزاد اسلامی چه باید بنمایند؟

داوطلبانی که در زمان ثبت نام برای پذیرش در رشته های با آزمون دانشگاه پیغام نور و دانشگاه ها و مؤسسات آموزش عالی غیرانتفاعی اعلام علاقمندی ننموده اند در این مرحله می توانند با پرداخت هزینه مربوط به علاقمندی به هر یک از این دوره ها هر کدام به صورت جداگانه به مبلغ 200 هزار ریال به وسیله سیستم پرداخت اینترنتی سازمان سنجش، رشته های مربوط به این دانشگاه ها را هم انتخاب نمایند.

داوطلبان علاقمند به پذیرش در دانشگاه فرهنگیان و تربیت دبیر شهید رجایی تهران در صورتیکه مطابق کارنامه نتایج اولیه مجاز به انتخاب رشته های دانشگاه فرهنگیان و تربیت دبیر شهید رجایی شده اند در این مرحله میتوانند با اطمینان از داشتن شرایط برای پذیرش در رشته های این دانشگاه ها، با پرداخت هزینه مربوط به علاقمندی به رشته های این دانشگاه ها به مبلغ 200 هزار ریال به وسیله سیستم پرداخت اینترنتی سازمان سنجش، رشته های مربوط به این دانشگاه ها را هم انتخاب نمایند.

داوطلبانی که علاقمند به انتخاب رشته های تحصیلی واحد های دانشگاه آزاد هستند باید پس از اعلام نتیجه اولیه آزمون برای اطلاع از زمان و نحوه انتخاب رشته این دانشگاه از 18 مردادماه به بعد به درگاه اطلاع رسانی مرکز سنجش، پذیرش و امور فارغ التحصیلی آزمون دانشگاه آزاد مراجعه نمایند.

ظرفیت پذیرش در کنکور سراسری 1401 حدود 503 هزار نفر است که 167 هزار نفر به وسیله رشته های با آزمون و 336 هزار نفر به وسیله رشته های صرفاً با سوابق تحصیلی پذیرفته می شوند و نتایج نهایی کنکور سراسری 1401 هفته آخر شهریورماه اعلام می گردد.

منبع: فرارو

به "شرح رئیس سازمان سنجش درباره انتخاب رشته داوطلبان کنکور" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "شرح رئیس سازمان سنجش درباره انتخاب رشته داوطلبان کنکور"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید