توسعه صادرات به کشورهای همسایه، نیازمند تقویت زیرساخت&zwnjهای حمل&zwnjونقلی است

به گزارش وبلاگ جعبه، تقویت روابط تجاری بین ایران و کشورهای همسایه همواره در اولویت سیاست های اقتصادی کشور قرار داشته هرچند علی رغم این سیاست گذاری ها، نتوانستیم کارنامه قابل دفاعی ارائه دهیم.

توسعه صادرات به کشورهای همسایه، نیازمند تقویت زیرساخت&zwnjهای حمل&zwnjونقلی است

با آغاز دور جدید تحریم ها و پس از خروج آمریکا از برجام، متناسب با شرایطی که بر اقتصاد ایران حاکم شد، مجدد تمرکزها روی کشورهای همسایه بالا رفت. اتاق ایران نیز بر اساس همین سیاست، برنامه ریزی کرد. این سیاست دوباره در نشست اخیر معاون اول رئیس جمهور با روسای اتاق های مشترک ایران و کشورهای همسایه مورد تأکید قرار گرفت.

از آنجا که این سیاست به طور جد از سوی تصمیم گیران کشور دنبال می شود، بارها بخش خصوصی نظرات و پیشنهادهای خود را درباره چگونگی تحقق آن مطرح کرده است. مهم ترین موضوعی که در این رابطه گفته شده، یکپارچه سازی فعالیت های گمرکی و مرزی است به گونه ای که کلیه اقدامات این بخش به صورت هماهنگ و بر اساس یک سیاست دنبال شود. از سوی دیگر بهبود شرایط راه های مواصلاتی و تقویت ناوگان حمل ونقلی نیز مورد توجه بوده است.

در این نشست غلامحسین شافعی، رئیس اتاق ایران با اشاره به اینکه تقریباً نیمی از صادرات غیرنفتی به کشورهای همسایه انجام می شود، گفت: میزان واردات کشورهای همسایه حدود 2 هزار میلیارد دلار است که سهم ایران از این میزان 25 میلیارد دلار است و این یعنی ظرفیت صادرات به این کشورها بسیار بیشتر از میزان فعلی است.

او با بیان اینکه بیشتر مسائل برای توسعه همکاری اقتصادی با کشورهای همسایه به مسائل داخلی مرتبط است، خواستار تقویت زیرساخت های حمل ونقل و رفع مسائل مرزی و مسائل گمرکی برای توسعه صادرات شد.

در ادامه معاون اول رئیس جمهور با تأکید بر اهمیت نقش کشورهای همسایه در توسعه صادرات، گفت: بر اساس آمارها، 65 درصد از صادرات کشور در هشت ماهه نخست سال جاری به کشورهای همسایه اختصاص داشته است. برای تقویت این سطح از مناسبات لازم است اتاق ایران برنامه ای مشخص و دقیق برای همکاری با هر یک از این کشورها تدوین و آن را در دستور کار قرار دهد.

اسحاق جهانگیری، با تأکید بر اینکه سیاست جمهوری اسلامی ایران توسعه همکاری ها با کشورهای همسایه است، افزود: کشورهای همسایه هدف اصلی صادرات برای ایران هستند که باید ضمن مشخص اولویت ها، بسترهای لازم را برای گسترش همکاری با این کشورها فراهم کنیم.

او با تأکید بر ضرورت ایجاد و تکمیل زیرساخت های همکاری با کشورهای همسایه، شرح داد: در این دوره تلاش شد علی رغم همه محدودیت ها، راه آهن سراسری کشور به راه آهن کشورهای همسایه متصل شود و در این زمینه گام های مؤثری برداشته شد.

این مقام مسئول به ضعف هایی که در حمل ونقل جاده ای و ساماندهی مرزها وجود دارد، اشاره و شرح داد: لازم است تقویت ناوگان حمل ونقل جاده ای به شکل ویژه در دستور کار قرار گیرد و در مرزها نیز شرایطی فراهم شود تا شاهد معطلی طولانی مدت کامیون ها برای عبور از مرز نباشیم.

جهانگیری با اشاره به نقش پراهمیت اتاق های مشترک ایران و کشورهای همسایه در توسعه مبادلات تجاری، گفت: باید برای اتاق های مشترک اهمیت و جایگاه ویژه ای قائل شویم. حل مسائل و مسائل پیش روی بازرگانان و تجار نیازمند پیگیری و سازمان دهی دقیق و منسجم است که اتاق های مشترک می توانند نقش مشخص کننده ای در این زمینه ایفا کنند.

او از روسای اتاق های مشترک ایران و کشورهای همسایه خواست نواقص و گره های اصلی پیش روی توسعه مراودات تجاری را شناسایی و ضمن در نظر دریافت محدودیت های دولت، برای رفع این گره ها راهکارهای عملیاتی و قابل اجرا پیشنهاد دهند.

معاون اول رئیس جمهور با بیان اینکه روابط اقتصادی و مبادلات تجاری نباید تحت تأثیر برخی مسائل سیاسی قرار گیرد، گفت: همکاری بخش خصوصی ایران با بخش خصوصی کشورهای همسایه باید همواره رو به رشد باشد چرا که توسعه همکاری های اقتصادی و گسترش مراودات تجاری می تواند در حل مسائل سیاسی نیز مؤثر باشد.

او روابط ایران با کشورهای همسایه را راهبردی و استراتژیک توصیف کرد و افزود: رویکرد دیپلماسی اقتصادی ایران این است که هیچ محدودیتی برای همکاری های تجاری و اقتصادی با کشورها دیگر به ویژه کشورهای همسایه وجود ندارد و نباید اجازه دهیم مبادلات اقتصادی به دلیل برخی مسائل سیاسی حاشیه ای کاهش پیدا کند.

او با اشاره به احتمال بهبود شرایط در ایام پیش رو، گفت: باید برای استمرار تحریم ها و یا لغو تحریم ها آمادگی و برنامه دقیق داشته باشیم اما با فرض بهبود شرایط و ایجاد فرصت برای همکاری با کشورهای اروپایی، باید توجه داشته باشیم که کشورهای همسایه اولویت اول در توسعه روابط هستند ضمن آنکه نباید کشورهایی که در شرایط سخت با ما همکاری کردند را نادیده بگیریم.

معاون اول رئیس جمهور موقعیت جغرافیایی ایران را استثنایی توصیف کرد و افزود: ایران علاوه بر منابع طبیعی، از موقعیت جغرافیایی ویژه ای برخوردار بوده و محل عبور کریدورهای شمال - جنوب و شرق - غرب است و همسایگی با 15 کشور امکان مهمی برای توسعه در اختیار ما قرار داده است.

جهانگیری با تأکید بر اینکه باید بخش خصوصی بیش از پیش فعال شود و بسترهای لازم برای حمایت فعالان اقتصادی فراهم شود، گفت: تجربه نشان داده موانع تحریم معمولاً گریبان گیر فعالیت اقتصادی دولت است اما بخش خصوصی با روابط نزدیک و مراوداتی که با بخش خصوصی کشورهای هدف دارد، با محدودیت کمتری برای همکاری اقتصادی روبرو است.

این مقام مسئول با قدردانی از روسای اتاق های مشترک ایران و کشورهای همسایه برای تلاش ها و زحمات فراوان در شرایط سخت تحریم، گفت: اگرچه گاهی سخنانی مطرح می شود که ممکن است باعث رنجش و دلسردی بخش خصوصی شود، اما فعالان اقتصادی و روسای اتاق های مشترک همواره با روحیه فداکاری به کشور خدمت کرده اند.

در این جلسه معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه و رئیس سازمان توسعه تجارت نیز حضور داشتند و روسای اتاق های مشترک ایران و افغانستان، امارات، ترکیه، عراق، ارمنستان، عمان، سوریه و پاکستان نیز در سخنانی به بیان مهم ترین مسائل و مسائل پیش رو پرداختند و خواستار رفع موانع و محدودیت های داخلی و مدیریت یکپارچه در تجارت خارجی شدند.

منبع: اتاق بازرگانی ایران

به "توسعه صادرات به کشورهای همسایه، نیازمند تقویت زیرساخت&zwnjهای حمل&zwnjونقلی است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "توسعه صادرات به کشورهای همسایه، نیازمند تقویت زیرساخت&zwnjهای حمل&zwnjونقلی است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید