7 اصل تغذیه پیش از ماه رمضان برای حفظ سلامت بدن

به گزارش وبلاگ جعبه، رژیم غذایی پیش از ماه رمضان جهت آمادگی بدن برای روزه گرفتن اهمیت زیادی دارد. ماه رمضان برای روزه داران با تغییراتی در رژیم غذایی همراه خواهد بود. اما همان طور که هر تغییری نیازمند آماده سازی بستر و زمینه است، از قلم نیاندازید که برای ایام ماه رمضان هم باید از قبل برنامه ریزی غذایی داشته باشید تا به بدنتان شوک وارد نشود. از چند روز مانده به ماه رمضان بدنتان را برای روزه داری و تحمل گرسنگی و تشنگی آماده کنید. اما چطور باید بدنتان را برای این تغییر آماده کنید؟ در این مقاله از سرویس به رژیم غذایی و تغذیه پیش از ماه رمضان می پردازیم و بایدها و نبایدهای غذا خوردن یا مصرف نوشیدنی های مناسب پیش از ماه رمضان را به شما خواهیم گفت. قبل از آن درباره تبعات رعایت نکردن تغذیه پیش از ماه رمضان بدانید. با همراه باشید.

7 اصل تغذیه پیش از ماه رمضان برای حفظ سلامت بدن

چرا باید مراقب تغذیه پیش از ماه رمضان باشیم؟

نباید از خاطر ببرید که هیچ چیز به میزان وارد شدن شوک به بدن نمی تواند به ضعیف شدن یا ایجاد اختلال در عملکرد آن منجر شود. با آغاز روزه داری، تعداد وعده های غذایی از سه وعده (بدون احتساب میان وعده ها) به 2 وعده کاهش پیدا می کند.

علاوه بر این، زمان بندی صرف غذا و نوشیدنی ها در ماه رمضان تغییر پیدا می کند. در نتیجه بدن دچار کاهش یا افزایش وزن ناگهانی خواهد شد و در کنار آن برخی اختلالات دیگر را تجربه خواهید کرد.

مسائلی چون کاهش و افت قند خون، افزایش ترشح اسید معده، سرگیجه، ضعف عمومی بدن، کم شدن قدرت بینایی و ضعیف شدن چشم، همه و همه از تبعات رعایت نکردن اصول تغذیه قبل از ماه رمضان، حین و بعد از آن خواهد بود. چند روز مانده به آغاز ماه رمضان اصلاحاتی را در رژیم غذایی خود اعمال کنید تا برای روزه داری در این ماه آماده شوید.

در تغذیه پیش از ماه رمضان چه چیزهایی بخوریم؟

خوردن برخی از غذاها یا مواد غذایی قبل از ماه رمضان می تواند به جلوگیری از ایجاد شوک به بدن منتهی شود. اما این مواد غذایی مناسب برای قبل از آغاز ماه رمضان شامل چه مواردی می شوند؟

میوه های آبدار

حتما می دانید که میوه های پر آب به هیدراته شدن بدن کمک می کنند و تامین آب بدن نیز به بهبود عملکرد آن کمک زیادی خواهد کرد. در حالت عادی هر فرد سالم و بالغی، باید به صورت روزانه 3 تا 4 لیتر آب یا نوشیدنی های سالم بنوشد. در میان و می توانید انواع آبدار آن ها را بیشتر پیدا کنید، هر چند میوه های زمستانی آبدار مثل انواع مرکبات هم از دهیدراته شدن بدن جلوگیری خواهند کرد.

خوردن میوه های آبدار می تواند از چروک یا کم آب شدن پوست بدن و صورت هم جلوگیری کند. مخصوصا خوردن میوه های دارای آب فراوان برای افرادی که سیستم گوارش بدنشان با مشکل همراه است، بسیار مفید خواهد بود. برخی از میوه های آبدار مناسب تغذیه پیش از ماه رمضان شامل موارد زیر می شود.

هندوانه

خربزه

انواع مرکبات

انبه

انگور

انار

انواع آلو

آلبالو، گیلاس و …

این میوه ها را می توانید به صورت اسموتی، یا آبمیوه در کنار وعده های غذایی یا میان وعده نیز سرو کنید. خوردن انواع در این روزها هم می تواند به افزایش آب بدن و جلوگیری از کم آبی و ، کمک کند.

غذاهای آبکی

علاوه بر میوه های آبدار، غذاهای آبکی هم می توانند به آبرسانی بدن کمک کنند. این غذاها شامل موارد زیر می شوند:

خوراک های آبکی

و …

غذاهای آبکی بهترین انتخاب برای استفاده در رژیم غذایی ماه رمضان هستند. خوردن این غذاها هم در زمان افطار به عنوان پیش غذا و هم به عنوان یک پس غذا برای وعده سحری توصیه می شود.

انواع سبزیجات

همه سبزیجات چه سبزی های محلی و بومی، چه سبزی های مخصوص برای استفاده در انواع غذا مثل سبزی آش، ، و … و چه سبزی خوردن، حاوی فیبر و آب فراوانی هستند. این سبزی ها بنا به خواصی که دارند، می توانند نیاز بدن به برخی مواد معدنی و ویتامین ها را برآورده کنند.

میزان توصیه شده برای مصرف سبزیجات در طول روز به طور میانه 200 گرم است که این میزان برای افراد بالای 70 سال و بچه ها کمتر است. سبزیجات برای کسانی که دچار مسائل گوارشی، ، و … هستند، مفیدتر هم خواهد بود.

یکی از مواردی که باید در مواد غذایی موجود در تغذیه پیش از ماه رمضان به کار ببرید، انواع سبزی است. سبزی ها می توانند به بدن برای حفظ تعادل کمک کرده و علاوه بر آبرسانی و افزودن فیبر به بدن، از بروز مسائل گوارشی در بدن قبل، حین و بعد از ماه مبارک رمضان جلوگیری کنند.

مواد غذایی پروتئین دار

نقش پروتئین در بدن بسیار با اهمیت است. غذاهای حاوی پروتئین باعث می شوند وزن در حالت متعادلی بماند و عضلات بدن تحلیل نروند. مواد غذایی پروتئین دار بسیار متنوع هستند و با هر بودجه ای می توانید آن ها را تهیه کنید. از معمول ترین مواد غذایی دارای پروتئین در رژیم غذایی و تغذیه پیش از ماه رمضان می توان به موارد زیر اشاره کرد:

گوشت قرمز

بوقلمون

کنسرو ماهی سالمون

لوبیا و عدس

شیر

جو دو سر

پودر پروتئین وی

تخم مرغ

کره بادام زمینی و …

پیش از ماه رمضان، چه مواد غذایی نخوریم؟

در کنار بایدهای تغذیه ای پیش از ماه رمضان، مصرف برخی غذاها و مواد غذایی را پیش از آغاز ماه رمضان باید تا میزان قابل ملاحظه ای کاهش دهید تا سلامت بدنتان به خطر نیفتد. این مواد غذایی عبارتند از:

غذاهای پر چرب

خوردن غذاهای پر چرب فقط برای افراد مسن یا دارای مسائل گوارشی مضر نیست. افراد عادی و سالم هم نباید در مصرف این گونه غذاها زیاده روی کنند. حالا اگر قرار باشد که به اصول تغذیه پیش از ماه رمضان پایبند باشید، باید دُور غذاهای پرچرب را تا حد ممکن خط بکشید.

این نوع غذاها اوره خون را بالا می برند و برای سلامتی مضر هستند. توصیه می شود که برای وعده سحری یا افطار هم از خوردن غذاهای پرچرب خودداری کنید. این غذاها و مواد غذایی شامل موارد زیر می شوند.

انواع کوکو

انواع کتلت

مرغ یا ماهی سوخاری

و ….

غذاهای پر نمک

میزان مصرف غذاهای شور و پر نمک بیش از آنچه فکر می کنید بر عملکرد صحیح بدن تاثیر می گذارد. متخصصان قلب میزان مصرف روزانه ایده آل نمک برای بزرگسالان را 1500 میلی گرم عنوان کرده است.

این در حالی است که بسکمک افراد روزانه 2300 میلی گرم سدیم مصرف می کنند. بیماری ها و اختلالات زیادی از جمله نارسایی قلبی، بیماری کلیوی، سرطان معده، بیماری کبد از مهم ترین عوارض مصرف غذاهای پر نمک و شور هستند.

در صورتی که این غذاها را در تغذیه پیش از ماه رمضان بگنجانید، طبیعتا آب کمتری می نوشید، نفخ روده تان بیشتر خواهد شد، باعث ایجاد بثورات پوستی و آکنه روی صورت می شود و به بالا رفتن فشار خونتان منجر می شود. همه این ها بخشی از عوارض مصرف غذاهای پر نمک در روز های نزدیک به ماه رمضان است.

غذاهای پر ادویه

غذاها با ادویه ها، طعم قوی تر و خوشمزه تری می گیرند. اما مصرف بیش از میزان آن ها می تواند باعث بالاتر رفتن حرارت و گرمای بدن شود. همچنین برای افرادی که معده حساسی دارند یا دچار مسائل گوارشی هستند، خوردن غذاهای پر ادویه باید همراه با احتیاط باشد.

هر چند برخی ادویه ها به بهبود سلامتی هم کمک می کنند اما در تغذیه پیش از ماه رمضان، در رژیم غذایی ماه رمضان و بعد از آن، باید مراقب مصرف غذاهای پرادویه باشید و این غذاها را به حد اعتدال مصرف کنید.

سوالات متداول

در تغذیه پیش از ماه رمضان چه مواد غذایی را بخوریم؟

خوردن انواع غذاها و میوه های آبدار، سبزیجات، غذاهای پروتئین دار و نوشیدنی های سالم به عنوان غذاهای مناسب برای قبل از ماه رمضان توصیه می شوند.

قبل از ماه رمضان در خوردن چه غذاهایی باید احتیاط کرد؟

در مصرف غذاهای پر نمک و شور، غذاهای پر چرب، غذاهای تند و پر ادویه قبل و حین ماه رمضان باید تعادل را رعایت کرد.

منبع: افق کوروش

به "7 اصل تغذیه پیش از ماه رمضان برای حفظ سلامت بدن" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "7 اصل تغذیه پیش از ماه رمضان برای حفظ سلامت بدن"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید