5 باور غلط درباره سرطان سینه

به گزارش وبلاگ جعبه، معمولا مردم فکر می نمایند تمام سرطان ها علاج ناپذیرند اما خوشبختانه باید گفت که سرطان پستان در حال حاضر یک بیماری قابل درمان است و بسیاری از بیماران به خصوص آنهایی که در مراحل اولیه بیماری به پزشک مراجعه می نمایند و

5 باور غلط درباره سرطان سینه

نویسنده:دکتر نسرین السادات علوی*

سرطان پستان یکی از مهم ترین و شایع ترین بیماری ها در زنان است بنابراین داشتن اطلاعات اساسی در این زمینه برای هر خانمی لازم است.

معمولا مردم فکر می نمایند تمام سرطان ها علاج ناپذیرند اما خوشبختانه باید گفت که سرطان پستان در حال حاضر یک بیماری قابل درمان است و بسیاری از بیماران به خصوص آنهایی که در مراحل اولیه بیماری به پزشک مراجعه می نمایند و درمان صحیح برایشان انجام می گردد، کاملا بهبود می یابند و به زندگی طبیعی بازمی گردند. در این مطلب به مهم ترین باورهای غلطی که در خصوص سرطان پستان وجود دارد، اشاره می کنیم.

1.سرطان درمان ندارد:

این باور اشتباه است. برای درمان سرطان پستان روش های مختلفی وجود دارد؛ خارج کردن توده سرطانی با عمل جراحی اولین و مهم ترین اقدام در درمان این بیماری است. اگر بیمار در مراحل اولیه که توده کوچک است مراجعه کند، این شانس وجود دارد که بدون برداشتن کامل پستان و فقط با برداشتن توده و حاشیه ای از نسج سالم اطراف آن، درمان انجام گردد اما اگر مراجعه به تعویق بیفتد به علت توسعه تومور در تمام پستان، برداشتن کامل آن لازم است. البته در این شرایط هم جای هیچ گونه نگرانی ای نیست زیرا در خانم هایی که پستان آنها به طور کامل برداشته می گردد، می توان از نسج شکم یا عضلات پشت یا از پروتز برای بازسازی پستان استفاده کرد و نتایج هم معمولا رضایت بخش هستند.

2.شیمی درمانی، نشانه پیشرفته بودن بیماری است:

این باور اشتباه است. یکی از درمان های مهم در سرطان پستان، شیمی درمانی است که برای پاک کردن سلول های سرطانی از کل بدن به خصوص آنهایی که در خون پخش شده اند، انجام می گردد و از عود بیماری جلوگیری می نماید. برخلاف تصور عموم، شیمی درمانی نشانه پیشرفته بودن بیماری نیست و در بسیاری از بیماران برای کاهش احتمال عود در آینده به کار می رود. شیمی درمانی در بیشتر موارد پس از عمل جراحی سرطان پستان انجام می گردد اما گاهی اگر تومور آنقدر بزرگ شده باشد که انجام عمل جراحی روی آن مشکل باشد، ابتدا با انجام شیمی درمانی آن را محدود و سپس عمل جراحی انجام می گردد. در سال های اخیر، از این روش برای حفظ پستان با وجود تومورهای بزرگ هم استفاده نموده اند. یعنی وقتی توده بزرگ است ولی بیمار تقاضای حفظ کردن پستان اش را دارد، ابتدا با 3 تا 4 جلسه شیمی درمانی مقدار توده سرطانی را کاهش می دهیم و بعد برای عمل جراحی اقدام می کنیم تا فقط توده به جای مانده و حاشیه کوچکی از دور آن برداشته گردد.

3.پرتودرمانی در آخرین مراحل درمانی انجام می گردد:

این باور اشتباه است. در بیماران مبتلا به سرطان پستانی که پستان آنها به طور کامل برداشته می گردد، هنگامی از پرتودرمانی استفاده می کنیم که تومور هنگام عمل جراحی بزرگ باشد یا غدد لنفاوی زیر بغل درگیر شده باشند اما زمانی که بیمار با روش حفظ پستان درمان می گردد، حتما باید بقیه پستانی را که حفظ نموده ایم، اشعه درمانی کنیم زیرا ممکن است سلول هایی در بافت سالم پستان باشند که استعداد تبدیل شدن به سرطان در آینده را داشته باشند، این سلول ها را با پرتودرمانی از بین می بریم تا از عود جلوگیری گردد. زمان انجام پرتودرمانی هم معمولا بعد از عمل جراحی و شیمی درمانی است اما گاهی در مراحل پیشرفته برای کنترل تومور، لازم است قبل از عمل جراحی رادیوتراپی انجام گردد.

4.دارو، جایگزینی برای شیمی درمانی است:

این باور اشتباه است. داروهای خوراکی تاثیر زیادی در درمان سرطان پستان دارند و درواقع پس از اتمام درمان های گفته شده، برای تعدادی از بیماران با توجه به جواب آسیب?شناسی، درمان دارویی هم آغاز می گردد. این داروها باعث افزایش موفقیت در کنترل بیماری می شوند. در بعضی موارد هم که بیماری در مراحل کاملا اولیه و غیرمهاجم تشخیص داده شده است، پس از عمل جراحی نیازی به شیمی درمانی نخواهد بود و برای تکمیل درمان، داروی خوراکی تجویز می گردد. این داروها انواع مختلفی دارند و پزشک آنها را براساس سن بیمار و نوع و درجه تومور تجویز می نماید.

5.گیاه درمانی در درمان سرطان موثر است:

این باور اشتباه است. موثر بودن داروهایی که برای این بیماران تجویز می شوند با تحقیقات گسترده به اثبات رسیده است. بسیاری از این داروها منشأ گیاهی دارند اما در کارخانه های بزرگ و مجهز فرآوری می شوند و به صورت دارویی مؤثر برای درمان بیماری درمی آیند. متأسفانه در حال حاضر ادعاهای زیادی از افراد غیرمسوول در خصوص درمان های گیاهی و طب جایگزین شنیده می گردد که بیشتر قریب به اتفاق آنها ادعایی بیش نیست؛ هیچ آنالیز علمی ای برای اثبات آنها انجام نشده است و بیمارانی که از این داروها استفاده نموده اند، دچار آسیب های جدی و جبران ناپذیری شده اند، بنابراین به بیماران عزیز توصیه می گردد داروها را فقط با تجویز پزشک جراح و متخصص سرطان مصرف نمایند تا دچار مسائل ثانویه نشوند.

پی نوشت ها:

* جراح عمومی و سینه

منبع مقاله:هفته نامه سلامت

منبع: راسخون

به "5 باور غلط درباره سرطان سینه" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "5 باور غلط درباره سرطان سینه"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید