واکسن کرونای mRNA سال آینده در ایران عرضه می گردد

به گزارش وبلاگ جعبه، وحید خدامی مدیر یک شرکت دانش بنیان در مرکز رشد دانشگاه تهران امروز در وبینار آنالیز شرایط فراوری واکسن کرونا در کشورها و ارائه توانمندی کشور ایران در فراوری آن که به صورت آنلاین در فرهنگستان علوم پزشکی برگزار گردید، گفت: در این شرکت به مدت 3 سال است که در زمینه RNA های پیغام رسان فعال هستیم اما قبل از آن در خارج کشور به مدت 15-10سال در زمینه RNA ها با همسرم در امریکا فعالیت می کردیم.

واکسن کرونای mRNA سال آینده در ایران عرضه می گردد

وی اضافه کرد: به دلیل آشنایی با شرکت های بیو انتک و مادرنا درباره واکسن سازی با تکنولوژیRNA در این شرکت با هزینه شخصی شروع به کار کردیم.

محقق ایرانی بازگشته به کشور با بیان اینکه بعد از بازگشت به ایران به مراکز مختلف در این زمینه پروپوزال هایی را ارائه کردیم، گفت: متاسفانه این پروپوزال ها با اقبال روبرو نشدند.

خدامی با بیان اینکه برای بازگشت سرمایه به موضوع واکسن سرطان با این تکنولوژی تمرکز نموده ایم، گفت: با شیوع کرونا ویروس درچین، بالافاصله شرکت های داروسازی جهان اعلام کردند که می توانند در عرض 40 روز واکسن کرونا را تحویل بدهند.

وی با بیان اینکه با وجود مخالفت ها، این روش برای ساخت واکسن در جهان به کار گرفته شد، ادامه داد: واکسن شرکت مادرنا ظرف 42 روز فراوری شد، در مدت 20 روز FDA تایید کرد و پس از 63 روز از شناسایی ژنوم ویروس ووهان چین، واکسن مادرنا به اولین نفر تزریق شد.

این محقق با اشاره به چالش های این تکنولوژی گفت: این واکسن باید در دمای پایین نگهداری گردد البته این چالش ها برطرف شدنی هستند به طوری که در یک سمپوزیوم آمریکا اعلام شد به زودی یخچالی فراوری می گردد و می توان این نوع واکسن را در یخچال نگهداری کرد.

وی اضافه کرد: همچنین قیمت این واکسن نیز از چالش ها بود که آن هم در مقیاس بالا ارزان خواهد شد.

خدامی اعلام کرد: ما از 3 سال گذشته در این زمینه تحقیق خود را شروع کردیم ولی این بیم وجود دارد که ممکن است در سال های آینده اتفاقات دیگری رخ دهد و واکسن ها برای کرونا با پلتفرم های مختلف فراوری یا تامین گردد.

وی ادامه داد: سیاستگذاران شرایط استراتژیک کنونی را حتما مد نظر قرار دهند. علاوه بر این، انعطاف پذیری واکسن mRNA با سرعت بالا سازگار می گردد.

این محقق گفت: اوگور شاهین گفته که این واکسن در برابر ویروس انگلیسی جواب می دهد اما اگر جواب ندهد احتمالا بتوانیم 6 هفته ای واکسن برای آن فراوری کنیم.

خدامی با بیان اینکه از لحاظ ایمنی و برطرف مسائل در این روش، می توانم بگویم که حل شدنی هستند، گفت: در طرح خود وارد مراحل خوبی شدیم، با حمایت های معاونت علمی، 11 حوزه مختلف را فراوری کردیم.

وی تأکید کرد: ما می توانیم موتاسیون های شایع را به محض تایید فراوری کنیم و در خط فراوری بیاندازیم.

این محقق با تاکید بر اینکه در سال آینده این واکسن بر پایه mRNA به همراه تیمی متشکل از نخبگان ایرانی به فراوری می رسد و عرضه خواهد شد، گفت: در هر صورت باید این فرایند مورد حمایت دولت و حکومت قرار گیرد.

دکتر احمد کریمی رئیس هیات مدیره یک شرکت فراورینماینده دارویی نیز در این برنامه گفت: پلتفرمی که در این شرکت برای فراوری واکسن کرونا شروع کردیم بر پایه ویروس غیبرطرفال بوده است.

رئیس هیات مدیره این شرکت فراورینماینده دارویی با بیان اینکه در حال حاضر تمام فازهای پیش بالینی پس از فاز حیوانی این طرح اجرا شده است، گفت: اکنون پفراینده برای اخذ مجوزها در سازمان غذا و دارو در حال آنالیز است.

کریمی مطرح نمود: از آنجایی که بستر آزمایشگاه سطح ایمنی 3 را داشتیم، خوشبختانه توانستیم پارامترها برای فراوری واکسن را رعایت کنیم.

وی با اشاره به اینکه حیوان خانه سطح ایمنی 3 در این شرکت وجود دارد، اضافه کرد: همه پارامترهای مربوط به راه اندازی سایت فراوری واکسن کرونا بر اساس آزمایشگاه سطح ایمنی 3 در این شرکت رعایت شده است.

رئیس هیات مدیره این شرکت فراورینماینده دارویی با اشاره به اینکه همه پلتفرم های واکسن به آزمایشگاه سطح ایمنی3 احتیاج دارند، مطرح نمود: حتی توانستیم سطح 3سیار را بسازیم و امکان در اختیار قرار دادن در سراسر کشور برای محققان را داریم.

کریمی گفت: در حال حاضر دو نمونه آزمایشگاه سطح ایمنی 3 را ساخته ایم و در اختیار مراکز تحقیقاتی قرار داده ایم و امیدواریم که پس از اخذ مجوز مراحل تست بالینی این واکسن را انجام دهیم.

وی تاکید نمود: در جهان مرسوم است که واکسن ها و محصولات دارویی را در مرحله تحقیقات پیش خرید می نمایند، از این رو با یک شرکت بیمه صحبت هایی داشته و قراردادی مبنی بر این پیش خرید منعقد نموده ایم.

نماینده وزارت دفاع گفت: در حال حاضر وزارت دفاع حدود یک میلیون دُز واکسن کرونا را با این شیوه از شرکت تحت حمایت خود پیش فروش نموده است.

منبع: خبرگزاری مهر

به "واکسن کرونای mRNA سال آینده در ایران عرضه می گردد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "واکسن کرونای mRNA سال آینده در ایران عرضه می گردد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید