10 ویژگی که برای ارتقا لپتاپ باید به آنها توجه کنید

به گزارش وبلاگ جعبه، آیا با یک لپتاپ کار می کنید که فرسوده شده و برای سال های زیاد از آن کار کشیده اید و حالا قصد ارتقا لپتاپ را داشته و می خواهید یک لپتاپ قوی تر را بخرید؟ در این مطلب کوشش می کنیم به شما یاری نموده تا لپتاپی را بخرید که به ازای مبلغ پولی که هزینه می کنید، قابلیت های قوی تر و به روزتری داشته باشد.

10 ویژگی که برای ارتقا لپتاپ باید به آنها توجه کنید

از آنجایی که فناوری جهانی سخت افزار روز به روز در حال تغییر است، قطع به یقین دستگاه های الکترونیکی مهمی مثل لپتاپ پس از چند سال قدیمی شده و در اجرای برنامه ها و حتی بازی های ویدیویی نو، بهره وری کمتری را خواهند داشت. اگر جزء آن دسته از کاربرانی هستید که دلتان می خواهد هر چه سریع تر لپتاپ قدیمی خود را ارتقا دهید اما هیچ ایده ای ندارید که لپتاپِ نو باید چه قابلیت هایی داشته باشد، در ادامه 10 قابلیت را به شما معرفی می کنیم که بهتر است در لپتاپ نو موجود باشد. با این حال، بسته به بودجه ای که در اختیار دارید، بعضی از قابلیت های این یادداشت برای کاهش هزینه تمام شده لپتاپ در داخل دستگاه تعبیه نمی گردد.

لپ تاپ 15.6 اینچی ایسوس مدل X543MA-GQ1012

10,290,000

تومان

لپ تاپ 15.6 اینچی اچ پی مدل Victus 15-FA0031DX

29,500,000

تومان

خرید لپتاپ از وبلاگ جعبه

مشاهده همه

1. جایگاه های تاندربولت 4 و USB تایپ C

فناوری تاندربولت 4 (Thunderbolt 4) یک استاندارد برای اتصالات USB است که پهنا باند Gbps 40 را برای نقل و انتقال اطلاعات و سیگنال های ویدیویی بین دستگاه ها به طور ثابت تامین می نماید. این فناوری نسبت به USB-C فرق دارد. شما می تواند کابل های مانیتور HDMI و کابل های 4K با قدرت hz 60 را به جایگاه تاندربولت 4 متصل نموده و مطمئن باشید که کیفیت بسیار بالایی را تجربه خواهید کرد. تاندربولت ها معمولا به گونه ای طراحی می شوند تا مانیتورها به طور مستقیم به جایگاه مورد نظر متصل شوند. با این حال، از آنجایی که فناوری تاندربولت 4 هزینه بر است، معمولا در لپتاپ های میان رده از این تکنولوژی استفاده نمی گردد و شرکت های سازنده صرفا به تعبیه یک جایگاه USB-C بسنده می نمایند.

2. رزولوشن یا وضوح تصویر بالاتر

در چند سال گذشته لپتاپ ها معمولا از رزولوشن 1366×768 بهره می بردند اما در حال حاضر، حداقل رزولوشنی که باید برای ارتقا لپتاپ از دستگاه انتظار داشت، وضوح 1080p است؛ یعنی 1920×1080 پیکسل. اندازه پیکسل بیشتر، به معنای کیفیت تصویر بالاتر است و اگر شما قصد دارید با ارتقا لپتاپ، به کارهای گرافیکی یا به بازی های ویدیویی بپردازید، این نکته را مد نظر داشته باشید که رزولوشن های کمتر از 1080p به کار شما نخواهد آمد. اگر محدودیت خاصی برای بودجه ندارید، خرید یک لپتاپ با صفحه نمایش 3840×2160 (4K) موجب می گردد تا حین کار با لپتاپ، چشمانتان به علت کار زیاد با صفحه نمایش خسته یا اذیت نگردد. با این اوصاف، به خاطر داشته باشید که لپتاپ ها با صفحه نمایش 4K معمولا قیمتی بالاتر از هزار دلار دارند.

لپ تاپ 15.6 اینچی ایسوس مدل TUF FX506HC-F15-153050

7 %

37,940,000

35,449,000 تومان

مشاهده و خرید

3. صفحه نمایش های OLED

صفحه نمایش های OLED در حال حاضر یکی از با کیفیت ترین پنل های حوزه تکنولوژی است. این فناوری که در ساخت گوشی های هوشمند هم به وفور مورد استفاده قرار می گیرد، در ساخت صفحه نمایش های لپتاپ های نسل نو هم مورد بهره برداری قرار می گیرد. با این حال، لپتاپ های موجود در بازار اکثرا دارای صفحه نمایش OLED نیستند. با این وجود برای ارتقا لپتاپ حتما این نکته را آنالیز کنید که پنل صفحه نمایش لپتاپ از چه فناوری استفاده می نماید. از آنجایی که صفحه نمایش های OLED به نور پس زمینه احتیاج ندارند، مصرف برق کمتری را هم می توان از لپتاپ های دارای این پنل صفحه نمایش انتظار داشت. با این اوصاف، حتی اگر صفحه نمایش لپتاپی که پسند نموده اید OLED نبود، به IPS بودن پنل LCD لپتاپ بهتر است بسنده کنید؛ چراکه پنل LCD IPS هم فناوری بسیار خوبی است که برای لپتاپ های میان رده به کار گرفته می گردد.

4. پردازنده های آلدر لیک اینتل

پردازنده های آلدر لیک، دوازدهمین نسل از پردازنده های شرکت اینتل به شمار می روند که با یک معماری هیبریدی ساخته شده اند. از لحاظ قدرت و بهره وری، پردازنده های آلدر لیک Core i7 و Core i9 می توانند گزینه های ایده آلی برای ارتقا لپتاپ تلقی شوند. با این حال، این نوع پردازنده ها از آنجایی که فعالیت های مختلفی را به طور هم زمان پردازش می نمایند، گرمای زیادی را هم فراوری می نمایند. اگر یک لپتاپ بسیار قوی پسند نموده اید که پردازنده آلدر لیک روی دستگاه نصب شده، حتما دقت کنید که آیا لپتاپ مورد نظر از لحاظ سیستم خنک نمایندگی عملکرد مطلوبی را ارائه می دهد یا خیر. اگر لپتاپ در خنک کردن پردازنده در کارهای بسیار سنگین ناتوان ظاهر گردد، باید به فکر خرید یک سیستم خنک نماینده یا همان کول پد برای لپتاپ هم باشید.

لپ تاپ 15.6 اینچی ایسوس مدل ROG Strix G513IE-HN060

42,500,000 تومان

مشاهده و خرید

چیپ های آلدر لیک، قطعاتی گران بها هستند و اگر در بودجه خرید لپتاپ با محدودیت روبرو هستید، می توانید از نسل های قبلی پردازنده های شرکت اینتل یعنی لیک فیلد (Lakefield)، راکت لیک (Rocket Lake) و تایگر لیک (Tiger lake) بهره ببرید. بعلاوه، قیمت لپتاپ ها بر اساس اندازه کش (Cache) متنوع خواهد بود. کش، واژه ای است که در زبان انگلیسی به معنای پنهان کردن چیزی است اما کش در بحث نرم افزاری، به محلی برای ذخیره سازی موقتی در سیستم گفته می گردد که پردازنده می تواند از اطلاعات پردازش شده قبلی با سرعت بیشتری استفاده کند. با افزایش اندازه کش، سرعت عملکرد پردازنده لپتاپ هم بیشتر شده و طبیعتا قیمت بیشتری هم برای لپتاپ لحاظ می گردد. به طور معمول در حال حاضر برای استفاده از یک سرعت مناسب، اگر فرکانس پردازنده بین 3.5 تا 5 گیگا هرتز است، شما می توانید از حافظه کش 24 مگابایت بهره ببرید.

5. حافظه SSD

اگر لپتاپ شما بسیار قدیمی است، احتمالا حافظه SSD به طور اینترنال داخل سیستم نصب نشده است. به طور خلاصه درباره حافظه های SSD باید گفت که این قطعات، بیش از 300 درصد سرعت بیشتری را نسبت به HDD در پی دارند. لپتاپ های نسل نو، چه میان رده و چه بالا رده معمولا از حافظه های SSD بهره می برند. بنابراین، برای ارتقا لپتاپ، وجود چنین حافظه ای به شدت لازم است. سرعت خیره نماینده لپتاپ در هنگام کار با حافظه SSD، کاربر را از کار با لپتاپ های دارای HDD به احتمال زیاد بیزار خواهد نمود! بنابراین، اگر دلتان می خواهد سیستم عامل لپتاپ به سرعت بالا آمده، نرم افزارهای مختلف به سرعت اجرا شده و بعلاوه زمان بارگذاری مراحل مختلف در بازی های ویدیویی در کسری از ثانیه انجام گردد، اطمینان حاصل کنید که لپتاپ نوی که پسند نموده اید، حافظه SSD داشته باشد. حافظه بعضی از لپتاپ ها هیبریدی است؛ یعنی هم SSD و هم HDD در دستگاه نصب شده است. بهتر است لپتاپ هایی را انتخاب کنید که به طور کامل از یک SSD با حجم بالا (1 ترا بایت: ایده آل) بهره ببرد. حداقل در این حالت برای نصب برنامه و بازی های ویدیویی متنوع با محدودیت حجمی روبه رو نخواهید بود. هر چند، استفاده از یک SSD با حجم یک ترا بایت، هزینه بیشتری را هم در بر خواهد داشت.

6. کارت گرافیک

اگر هدف اصلی شما از ارتقا لپتاپ، تجربه بازی های ویدیویی روز جهان با بالاترین کیفیت یا حداقل یک کیفیت مطلوب است، پس از آنالیز چند مولفه گذشته، باید به کارت گرافیک هم دقت کنید. تا چند سال گذشته خرید لپتاپی که کارت گرافیک GTX 1050 روی آن نصب شده بود، می توانسته برترین کیفیت را به کاربر تقدیم کند. با این حال، با گذر زمان و پیشرفته شدن فناوری های شرکت Nvidia، چیپ های گرافیکی قوی تری روی کار آمده که برای تجربه بازی های مدرن جهان بهتر است از این قطعات استفاده گردد. در حال حاضر خرید لپتاپ هایی که حداقل دارای پردازنده گرافیکی RTX 3050 هستند، یک خرید معقولانه و منطقی به نظر می رسد. با این حال معمولا حافظه اختصاصی پردازنده گرافیکی می تواند متغیر باشد. ترجیح بر این است لپتاپی که برای هدف گیمینگ خریداری می گردد، حداقل چهار گیگا بایت حافظه داشته باشد. با این اوصاف، اگر هدفتان از تجربه بازی ویدیویی صرفا چند بازی ویدیویی ساده است، مدل پردازنده گرافیکی GTX 1650 با حداقل چهار گیگا بایت حافظه اختصاصی هم می تواند کار شما را راه بیندازد.

لپ تاپ 15.6 اینچی ام اس آی مدل GF63 Thin 10SC

29,990,000 تومان

مشاهده و خرید

7. هیبریدی یا غیر هیبریدی؟

از آنجایی که تنوع محصولات لپتاپ در سطح بازار بسیار بالاست، محتمل است با بعضی لپتاپ های چند کاره یا هیبریدی روبرو شوید که به نظر مشخصات و کانفیگ بسیار فوق العاده ای دارند اما سوال اینجاست آیا استفاده از این لپتاپ ها به کار شما می آید؟ برای پاسخ به این سوال، مطلب جداگانه ای تحت عنوان همه چیز درباره لپتاپ هیبریدی؛ دو محصول در یک دستگاه تهیه و تنظیم شده که می توانید به طور کاملا مفصل درباره این نوع محصولات اطلاعات جامعی را کسب کنید. با این حال، به طور خلاصه می توان این طور تعریف کرد که اگر هدف شما از ارتقا لپتاپ صرفا استفاده از قابلیت های روتین دستگاه است و دلتان می خواهد با لپتاپ به مدل سازی سه بعدی، طراحی و کار با فتوشاپ بپردازید، خرید یک لپتاپ هیبریدی، پیشنهاد به نسبت خوبی است که روی میزِ گزینه های شما می تواند قرار گیرد. البته، ذکر این نکته بدیهی است که لپتاپ های هیبریدی هم مثل بسیاری از محصولات دیگر، نقاط مثبت و منفی منحصر به خود را دارند که در مقاله جامعی که از آن پیش تر یاد نموده ایم، به طور مفصل درباره نقاط قوت و ضعف لپتاپ های هیبریدی صحبت شده است.

8. حداقل هشت گیگابایت رم

در لپتاپ های قدیمی معمولا چهار الی شش گیگابایت رم تعبیه می شد. با این حال در عصر حاضر، وجود حداقل هشت گیگابایت برای یک لپتاپ حتی مالی لازم است. وجود هشت گیگابایت، یک پیشنهاد حداقلی است و اگر این توانایی را در خود می بینید که هزینه بیشتری را برای خرید لپتاپ اختصاص دهید، دقت کنید که وجود 16 گیگابایت رم، گزینه ایده آلی خواهد بود؛ چراکه برای تجربه چند کار به طور هم زمان در لپتاپ، رم 16 گیگابایت ظرفیت لازم را دارد که بتوان حین کار با لپتاپ به تمامی کارها رسیدگی کرد. بعلاوه ظرفیت 16 گیگابایت برای تجربه بازی های روز جهان با استفاده از لپتاپ هم کافی است. بنابراین، بهتر است به جای خرید هشت گیگابایت رم، با صرف هزینه بیشتر لپتاپی را بخرید که دارای رم 16 گیگابایت است.

لپ تاپ 15.6 اینچی ایسوس مدل ROG Strix G513QY-212.SG15X - کاستوم شده

مشاهده کالا

9. وای -فای 802.11ac

این مورد را کمتر کسی در حین آنالیز لپتاپ های نو مرور خواهد نمود. با این حال، وای -فای 802.11ac یک استاندارد اتصال بی سیم نوتری است که 10 برابر سرعت بیشتری را نسبت به استانداردهای قدیمی اتصال بی سیم که در لپتاپ های قدیمی تعبیه شده، برای کاربر در پی دارد؛ به خصوص این که لپتاپ نسبت به مودم در فاصله دورتری قرار گرفته باشد. البته ذکر این نکته الزامی است که صرفا خرید یک لپتاپ دارای وای-فای 802.11ac برای کسب یک سرعت بهتر اینترنت کافی نیست و اگر مودم شما هم قدیمی است، باید آن را تعویض نموده و یک مودم قوی تر را بخرید که از پسِ دسترسی به استاندارد 802.11ac بر بیاید. البته اگر قصد خرید مودم را ندارید، یک راهکار دیگری را می توان پیشنهاد کرد که هزینه بر نیست. به طور معمول اگر یک گوشی هوشمند میان رده ای دارید که دو، سه سالی از زمان خرید آن نمی گذرد، احتمالا گوشی هوشمندتان از فناوری 802.11ac بهره می برد. شما می توانید به وسیله هات اسپات، لپتاپ را به اینترنتِ موبایل متصل کنید. اگر حوصله دردسرهای به این طریق را ندارید، بهتر است یک مودم نو را بخرید تا تمامی دستگاه ها به سادگی به اینترنت با سرعت بهتر دسترسی داشته باشند.

لپ تاپ 14 اینچی ایسوس مدل ZenBook 14 UX435EG-B

45,000,000 تومان

مشاهده و خرید

10. دوربین وبکم

در ویندوز 10 یک قابلیت مجذوب کننده برای ورود به داخل سیستم عامل وجود دارد. شما می توانید با نگاه کردن به صفحه، به وسیله رصد شدن صورت تان به وسیله دوربین وبکم به راحتی وارد سیستم ویندوز شوید. این ویژگی، Windows Hello نام دارد و شما برای استفاده از این قابلیت، به دوربین RealSense 3D یا مادون قرمز احتیاج دارید که در داخل بدنه صفحه نمایش لپتاپ نصب می گردد. البته شما می توانید با خرید یک وبکم به طور جداگانه و اتصال به سیستم به وسیله پورت USB هم از قابلیت مذکور بهره ببرید. با این حال، اگر قصد دارید از لپتاپ برای سمینار و کنفرانس های ویدیویی و حتی چت های تصویری برای مکالمه با دوستان و آشنایان به وفور بهره ببرید، حتما این نکته را آنالیز کنید که وبکم از کیفیت مطلوبی برخوردار باشد. به طور کلی، در لپتاپ های میان رده باید یک وبکم HD با قابلیت 720 پیکسل و 30 فریم بر ثانیه نصب شده باشد. کمتر از این مقدار اصلا و ابدا برای یک لپتاپ نسل نو مناسب نیست.

ارتقا لپتاپ؛ یک فرایند بسیار زمان بر اما آسان!

با توجه به 10 مولفه ای که در این یادداشت به طور مروری به توضیحشان پرداخته ایم، شما می توانید یک لپتاپ بهتر و قوی تر از لپتاپ قدیمی خود را پیدا کنید. با تمامی این تفاسیر، از آنجایی که بحث سلیقه هم یک مولفه بسیار مهم تلقی می گردد، نمی توان یک مدل لپتاپ یا یک برند خاص را صرفا برای همه کاربران پیشنهاد کرد. به همین ترتیب، شما با علم به 10 مولفه این یادداشت به طور طبیعی یک فرایند زمان بری را طی خواهید کرد تا به نتیجه مطلوب خود دست پیدا کنید. در خاتمه پیشنهاد می گردد اگر از یک مدل لپتاپ خوشتان آمده اما چند مورد از مولفه های این یادداشت با تنظیمات فنی مطابقت نداشته، به سرعت مدل مذکور را از فهرست خرید خود خط نزنید. شاید همان مدل لپتاپ در نقد و آنالیز های فنی توانسته سر بلند بیرون بیاید. بر اساس احتیاجهای خود، مولفه ها را اولویت بندی نموده و بر این اساس، لپتاپ ایده آل خود را بر حسب بودجه ای که دارید انتخاب کنید.

لپ تاپ 15.6 اینچی ایسوس مدل X543MA-GQ1012

10,290,000

تومان

لپ تاپ 15.6 اینچی اچ پی مدل Victus 15-FA0031DX

29,500,000

تومان

خرید لپتاپ از وبلاگ جعبه

مشاهده همه

سوال و جواب های رایج درباره ارتقای لپتاپ

آیا برای خرید یک لپتاپ بهتر، حتما باید صفحه نمایش IPS باشد؟

صفحه نمایش LCD IPS یا OLED بالاترین سطح کیفیت تلقی می شوند. با این حال شما می توانید بر اساس بودجه خود مشخص کنید که چه صفحه نمایشی برای شما مناسب است.

حداقل مقدار رم برای یک لپتاپ نو باید چند باشد؟

برای لپتاپ های نو، حداقل باید هشت گیگا بایت رم در نظر گرفت. هر چند، در حال حاضر مقدار رم ایده آل و پیشنهادی، 16 گیگا بایت است.

برای خرید یک لپتاپ نسل نو چه پردازنده ای مناسب است؟

با وجود رقابت های سنگین بین اینتل و AMD، پردازنده های نسل آلدر لیک و رپتور لیک برترین پردازنده ها برای لپتاپ های نو تلقی می شوند.

منبع: دیجیکالا مگ

به "10 ویژگی که برای ارتقا لپتاپ باید به آنها توجه کنید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "10 ویژگی که برای ارتقا لپتاپ باید به آنها توجه کنید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید