کی به اختلال تکاملی کودک مشکوک شویم؟

به گزارش وبلاگ جعبه، بچه ها به تدریج توانایی سازگاری با محیط و قدرت استفاده کردن از آن را کسب می نمایند.کسب این توانایی ها به 2 عامل وابسته است؛ یکی این که ذاتا چقدر بدن آماده ای دارند و دیگر این که چقدر برای پرورش این قابلیت ها به آنها یاری شده است. در هر 2 حالت، چنانچه کمبودی وجود داشته باشد، اختلال تکاملی بروز می نماید. هر 2 عامل با

کی به اختلال تکاملی کودک مشکوک شویم؟

کی به اختلال تکاملی کودک مشکوک شویم؟

نویسنده:دکتر بهرام دلاور*

بچه ها به تدریج توانایی سازگاری با محیط و قدرت استفاده کردن از آن را کسب می نمایند.کسب این توانایی ها به 2 عامل وابسته است؛ یکی این که ذاتا چقدر بدن آماده ای دارند و دیگر این که چقدر برای پرورش این قابلیت ها به آنها یاری شده است. در هر 2 حالت، چنانچه کمبودی وجود داشته باشد، اختلال تکاملی بروز می نماید. هر 2 عامل با تشخیص زودرس قابل درمان هستند. از این به بعد کوشش ما این خواهد بود که با توجه به سن کودک، هر توانایی ای را که نقش کلیدی دارد و اگر کودک آن را کسب نکرده باشد؛ احتمال اختلال تکاملی وجود دارد؛ بیان کنیم.

از تولد تا 2 ماهگی، اگر هریک از 12 حالت زیر وجود داشته باشد، کودک حتما نیازمند آنالیز بیشتر است:

1) تا 15 روزگی به وزن اول تولد خود نرسد.

2) موقع شیرخوردن بین بلعیدن و مکیدن وی ناهماهنگی باشد و به اصطلاح شیر مدام در گلوی نوزاد بپرد.

3) هنگام شیر خوردن به نفس نفس زدن بیفتد و تعداد تنفس وی از 60 بار در دقیقه بیشتر گردد یا قلب وی از60 بار در دقیقه کمتر ضربان داشته باشد (در این سن ضربان طبیعی قلب حدود 100 بار در دقیقه است).

4) وقتی با او حرف می زنیم یا جغجغه ای را برایش به آرامی تکان می دهیم برایش جلب توجه نمی نماید و حرکت های دست ها و پاهایش را متوقف نمی نماید یا آرام نمی گردد.

5)حرکت های دست ها و پاهایش قرینه نیستند و بعضی کارها را با اندام یک طرف اصلا نمی تواند انجام بدهد یا حرکت لازم را ندارد.

6) خیلی لخت است یا خیلی اندام های سفتی دارد و همواره دست ها و پاهایش یا کنار بدن آویزان است یا اینکه به صورت جمع شده (خم شده) است و اجازه نمی دهد دست ها و پاهایش را باز کنیم.

7)انگشت شست دایما زیر چهار انگشت دیگر مخفی است و اگر با چیزی مثل مداد یا انگشت خودمان، انگشتان وی را لمس کنیم، به آن چنگ نمی زند.

8) با صدای ناگهانی از جا نمی پرد.

9) صدای گریه خیلی بم یا خیلی زیر دارد.

10) بیش از حد بی قرار و تحریک پذیر است. مثلا با بیدار کردن وی، ناگهان دست و پایش آغاز به لرزیدن می نماید.

11) حرکت چشم هایش مثل عروسک است و با چرخاندن سر چشم هایش نمی چرخد و از حرکت سر تبعیت نمی نماید.

12) از خود صداهای عجیب و غریب در می آورد.

باید توجه داشت که به طور طبیعی نوزاد وقتی به شکم خوابانیده می گردد به تدریج می تواند سر خود را برای لحظه ای از زمین بلند کند، روزانه حدود 16 ساعت می خوابد، برنامه خواب وی به تدریج منظم می گردد و با شنیدن صدای مادر آرام می گردد. گریه های ناشی از دردهای شکمی می توانند به طور طبیعی تا 2 تا 3 ماهگی ادامه داشته باشند. وقتی او را بغل می کنیم، به تدریج می تواند سر خود را بدون اینکه به اطراف سقوط کند نگه دارد و می تواند اشیایی را که در دست او گذاشته می گردد با چنگ زدن نگه دارد.

پی نوشت ها:

* متخصص اطفال

منبع: www.salamat.comمنبع: راسخون

به "کی به اختلال تکاملی کودک مشکوک شویم؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کی به اختلال تکاملی کودک مشکوک شویم؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید