یاری های اولیه مارگزیدگی

به گزارش وبلاگ جعبه، مارگزیدگی می تواند خطرناک و کشنده باشد. ضرورت دارد که خیلی سریع عمل نموده و اقدامات اولیه درمانی را برای قربانی فراهم سازید. در این مقاله چند نکته و رهنمود در مورد یاری های اولیه در مارگزیدگی معرفی می گردد.

یاری های اولیه مارگزیدگی

مترجم: رزیتا ملکی زاده

منبع:راسخون

مارگزیدگی می تواند خطرناک و کشنده باشد. ضرورت دارد که خیلی سریع عمل کرده و اقدامات اولیه درمانی را برای قربانی فراهم سازید. در این مقاله چند نکته و رهنمود در مورد یاری های اولیه در مارگزیدگی معرفی می گردد.

جنگل، ساحل، برج و بارو مقاصد مورد علاقه ای هستند که همواره در تعطیلات از رفتن به این مکان ها لذت می بریم. این سفر می تواند یک سفر ماجراجویی بوده و یا تنها برای تمدد اعصاب انجام گردد. و شما به سختی انتظار هرگونه حادثه نامطلوب را برای خود و همراهانتان در طول سفر دارید. اما، چه می گردد اگر به وسیله یک مار گزیده شوید؟ حتی تصور مارگزیدگی شما را به وحشت می اندازد. ترسناک است! بله، در واقع بسیار دلهره آور بوده و خطر جانی بسیار بالایی برای شما به همراه دارد. مراقبتهای فوری و در پی آن مراجعه به پزشک در این زمان بسیار حیاتی می باشند. یاری های اولیه نقش مهمی در این امر ایفاء می نمایند. بدون اهمیت به اینکه مار سمی بوده و یا غیر سمی، ضرورت دارد که مراقبت لازم در زمان مناسب انجام گردد تا از صحت و سلامت فردی که به وسیله مار گزیده شده، اطمینان حاصل گردد.

در وحله نخست، سعی کرده تشخیص دهید که آیا مار سمی بوده یا خیر. به خاطر داشته باشید که یک مار سمی دو نقطه گزیدگی برجای می گذارد در حالی که مار غیر سمی نشانه ای به شکل سم اسب در محل گزیدگی برجای می گذارد. مارهای غیر سمی تنها شما را می ترسانند و به هیچ وجه آسیبی به شما وارد نمی سازند. بعلاوه گزیدگی آنها ممکن است موجب بروز واکنش های فوری مانند سیاه و کبود شدن بافت و یا تورم در محل گزیدگی و یا حتی ممکن است موجب تهوع شوند.

یاری های اولیه مارگزیدگی به وسیله مار غیر سمی

گزیده شدن به وسیله مار غیر سمی ممکن است موجب درد و یا بروز عفونت های پوستی گردد. اما این شرایط به هیچ اسم خیلی جدی و خطرناک نیست. با این وجود، تعجب می کنید که بدانید، فرد ممکن است به علت شوک وارده جان خود را از دست دهد. بنابراین این مراحل را دنبال نمایید:

به فرد یاری کنید از شوک خارج شده و آرام گردد. این اطمینان را به قربانی دهید که یک مار غیر سمی او را نیش زده و از اینرو جای نگرانی وجود ندارد.

بعلاوه، به او بگویید که تمام مارهای سمی به طور کامل از سم پر نبوده و حتی اگر پر از سم هم باشند، لزوماً میزان و دوز سمی و مسومیت زا را در نیش خود وارد بدن فرد نمی نمایند. این کار به کاهش فشار خون، تعرق، لرزش، و یا تپش قلب فرد یاری خواهد نمود.

با وجود آنکه تشخیص داده اید که مار غیر سمی بوده است اما باز هم قربانی را در اسرع وقت به پزشک برسانید.

یاری های اولیه مارگزیدگی به وسیله مار سمی

سرعت عمل و اقدام فوری در این مورد ضرورت دارد. پیش از آغاز فرایند یاری های اولیه، با خدمات پزشکی اورژانس تماس بگیرید. به خاطر داشته باشید که باید جان قربانی را نجات دهید.

قربانی را آرام ساخته و به او اطمینان دهید که حالش خوب خواهد شد. به او یاری کنید از شوک بیرون آید به این علت که افزایش در ضربان قلب و یا لرزش ممکن است به عوارض بیشتری منجر گردد.

لباس و جواهرات اطراف محل گزیدگی را بیرون بیاورید.

محل مارگزیدگی را بدون فشار به آن بی حرکت سازید.

با استفاده از آب گرم و صابون بلافاصله زخم را بشویید.

مصدوم را به بالا حرکت ندهید و گزیدگی را زیر سطح قلب نگه دارید.

بیمار را به دقت مورد آنالیز قرار دهید.

هرگز سعی نکنید سم را با دهانتان بمکید، همانگونه که معمولاً به هنگام صدمه تماشا و خونریزی از زخم کسی انجام می دهید.

نباید سعی در خارج ساختن سم با استفاده از بریدن محل زخم و یا با استفاده از مکش کنید.

بر روی زخم از هیچ گونه یخ استفاده نکنید

به فرد نوشیدنی های گرم ندهید.

جهت درمان بیشتر، بیمار را در اسرع وقت به بیمارستان برسانید.

پزشک را از هرگونه نشانه ای که پس از مارگزیدگی متوجه شده اید، آگاه سازید. شرایطی مانند خواب آلودگی، خونریزی از لثه و یا افتادن پلک ها بایستی حتماً به اطلاع پزشک رسانده گردد.

همواره بهتر است که به هنگام مسافرت به مکان هایی که امکان وجود مار در آنها می رود، اقدامات احتیاطی لازم را اتخاذ نمایید. ترجیحاً اگر امکان دارد، از رفتن به چنین مکان هایی خودداری کنید. اگر مجبور به رفتن به این مکانها هستید، از کفشهای چرمی محکم و سنگین که تا زانو می رسد، و هم شلوار بلند و دستکش بهره ببرید. با خود همراه داشتن جعبه یاری های اولیه در حین سفر بسیار لازم است. به هنگام راه رفتن صدا فراوری کنید. آخرین نکته اما نه کم اهمیت ترین آن، همواره مراقب و گوش به زنگ باشید!

سلب مسئولیت: اطلاعات ارائه شده در این مقاله صرفاً جنبه آموزشی داشته و نبایستی به منظور جایگزین توصیه های پزشک متخصص در نظر گرفته گردد.

منبع: راسخون

به "یاری های اولیه مارگزیدگی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "یاری های اولیه مارگزیدگی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید