25 روش ساده کاهش مصرف انرژی در خانه و محل کار

به گزارش وبلاگ جعبه، آشنایی با روش های کاهش مصرف انرژی در خانه و محل کار موجب می گردد تا همه ما بتوانیم در صرفه جویی در مصرف انرژی قدمی برداریم و از هدر رفتن آن جلوگیری کنیم. اما اصلاً منظور از کاهش مصرف انرژی چیست؟ شما چگونه در مصرف انرژی صرفه جویی می کنید؟ آیا چیزی در خصوص بهینه سازی مصرف انرژی در منزل و محل کار می دانید؟ در این مقاله از سرویس در می توانید با راهکارهای کاهش مصرف انرژی در خانه و محل کار آشنا شوید. در انتهای مقاله به سوالات متداول در خصوص صرفه جویی در مصرف انرژی پاسخ خواهیم داد.

25 روش ساده کاهش مصرف انرژی در خانه و محل کار

کاهش مصرف انرژی یعنی چه؟

ایالات متحده آمریکا کمتر از 5 درصد جمعیت جهان را در خود جای داده است، اما 17 درصد کل انرژی جهان را مصرف می نماید. اروپا که 7 درصد جمعیت جهان را تشکیل می دهد، حدود 12 درصد انرژی جهان را مصرف می نماید. آمارها نشان می دهد که مصرف انرژی در 20 سال آینده در آمریکا بیشتر از 7 درصد افزایش پیدا می نماید و جهان در مسیری پیش می رود که تا چند سال دیگر مصرف انرژی تا 40 درصد در کل جهان بیشتر خواهد شد.

همانطور که می دانید ارتباط مستقیمی بین مصرف انرژی و محیط زیست وجود دارد. هر چقدر ما انرژی کمتری مصرف کنیم، دود سمی کمتری به وسیله نیروگاه ها منتشر خواهد شد و منابع طبیعی زمین حفظ خواهند شد. در واقع خاموش کردن یک چراغ اضافی و جلوگیری از چکه کردن یک قطره آب موجب می گردد تا ما از زیست بوم در برابر تخریب بیشتر محافظت کنیم.

کاهش مصرف انرژی در منزل و محل کار یعنی استفاده درست از منابع و جلوگیری از هدر رفتن آن. یعنی یاد بگیریم از انرژی تنها در مواقع ضروری استفاده کنیم و به همه نزدیکانمان اطلاع رسانی کنیم تا با رعایت نکاتی ساده جلوی هدر رفتن انرژی را بگیرند.

با روش های کاهش مصرف انرژی در خانه و محل کار آشنا شوید

بهینه سازی مصرف انرژی در منزل و محیط کاری موجب می گردد تا هم آسیب کمتری به محیط زیست وارد گردد و هم در انتهای ماه هزینه کمتری برای قبوض آب، برق و گازتان پرداخت کنید. گاهی اوقات به کار بردن راه چارههای ساده می تواند تأثیر باور نکردنی بر کاهش مصرف انرژی ایجاد کند. در ادامه می توانید با روش های کاهش مصرف انرژی در خانه و محل کار آشنا شوید.

1- لوازم گرمایشی و سرمایشی را روی دمای مناسب تنظیم کنید

اولین و ساده ترین قدم برای ایجاد یک تغییر بزرگ در کاهش مصرف این است که به جای زیاد کردن دمای لوازم گرمایشی منزل در زمستان و زیاد کردن درجه کولر در فصل گرما، آن را روی درجه مناسب تنظیم کنید و در عوض لباس مناسبی بپوشید.

در دسترس بودن انرژی به این معنا نیست که شما می توانید درجه بخاری یا شوفاژ را روی گرم ترین حالت بگذارید و بعد با لباس تابستانی در خانه تردد کنید. بهتر است برای کاهش مصرف انرژی لباس های ضخیم تری بپوشید و درجه دستگاه را روی حرارت پایین تنظیم کنید.

2- از لامپ های ال ای دی بهره ببرید

استفاده از لامپ های ال ای دی یکی از برترین روش های کاهش مصرف انرژی در خانه و محل کار است. این لامپ ها تا 85 درصد انرژی کمتری نسبت به لامپ های معمولی مصرف می نمایند. اگر در فکر خرید لامپ برای خانه یا محل کارتان هستید، بهتر است این بار از لامپ های کم مصرف و ال ای دی بهره ببرید.

3- از هدر رفتن گرما و سرما جلوگیری کنید

باز بودن درز پنجره ها موجب می گردد تا میزان زیادی انرژی هدر رود. در این شرایط مجبور هستید درجه کولر را زیاد کنید و یا بخاری ها را گرم کنید تا فضای خانه به درجه حرارت مطبوع برسد. به منظور بهینه سازی مصرف انرژی در منزل و سرد و بهتر است همه درزها را بپوشانید و در صورت امکان از درب و پنجره های 2 جداره بهره ببرید.

4- از آب داغ کمتر بهره ببرید

تبدیل شدن آب سرد به آب گرم انرژی زیادی مصرف می نماید. زمانی که برای دوش گرفتن آب را روی داغ ترین حالت تنظیم می کنید، انرژی بیشتری هدر می رود. به علاوه آب داغ به هیچ عنوان برای سلامت پوست و موهای شما مناسب نیست و موجب خشکی بیش از حد پوست و مو می گردد. بهتر است برای دوش گرفتن همواره آب را روی حالت ولرم تنظیم کنید.

5- بیشتر از مایکروویو بهره ببرید

مایکروویو غذاها را با سرعت بیشتری آماده و گرم می نماید؛ از همین رو مصرف انرژی آن نیز پایین تر است. برای تهیه غذاهای مختلف و بعلاوه گرم کردن غذاها بهتر است به جای گاز از مایکروویو بهره ببرید.

6- استفاده از خشک کن را محدود کنید

اگر برای خشک کردن لباس ها از خشک کن استفاده می کنید، باید بدانید که این دستگاه نقش مهمی بر زیاد شدن هزینه قبض برق شما در انتهای ماه دارد. برای کاهش مصرف انرژی بهتر است تنها در مواقع ضروری از خشک کن بهره ببرید و در شرایط دیگر لباس ها را در معرض هوا قرار دهید تا به آرامی خشک شوند.

7- از لامپ های کم مصرف بهره ببرید

انتخاب لامپ های کم وات مقدار انرژی مصرفی شما را تا حد زیادی کاهش می دهد. در زمان خرید لامپ حتماً دقت کنید که مقدار مصرف آن چقدر است. از طرف دیگر باید بدانید که لامپ های ال ای دی و سی اف ال معمولاً انرژی کمتری مصرف می نمایند و برای مدت زمان بیشتری دوام می آورند.

8- به جای کامپیوترهای دسکتاپ از لپ تاپ بهره ببرید

برای لپ تاپ ها نسبت به رایانه های رومیزی یا دسکتاپ انرژی کمتری مصرف می نمایند. برای کاهش مصرف انرژی بهتر است یک لپ تاپ را جایگزین کامپیوترهای رومیزی کنید.

9- از لپ تاپ هایی با میزان کوچک تر بهره ببرید

هر چقدر میزان مانیتور لپ تاپ شما کوچک تر باشد، انرژی مصرفی آن نیز کمتر است. در صورتی که کار شما احتیاج به دقت زیادی ندارد، بهتر است از کامپیوترها و لپ تاپ هایی با صفحه نمایش کوچک بهره ببرید.

10- در صورتی که احتیاجی به کار کردن با کامپیوتر ندارید، آن را خاموش کنید

روشن گذاشتن لپ تاپ برای تمام طول روز موجب می گردد تا انرژی برق تا مقدار زیادی هدر برود. بهتر است در صورتی که برای چند ساعت از لپ تاپ استفاده نمی کنید، آن را خاموش کنید. می توانید آن را روی حالت خواب یا هایبرنیشن (hibernation mode) قرار دهید. این کار تأثیر زیادی بر جلوگیری از هدر رفتن انرژی دارد.

در زمان استفاده از لباسشویی و ظرفشویی، دستگاه را روی حالت مالی قرار دهید

بیشتر لوازم مدرن مثل ظرفشویی و لباسشویی یک گزینه تحت عنوان مالی یا اکو دارند. در این حالت دستگاه شما انرژی کمتری مصرف می نماید. برای فعال کردن این گزینه تنها باید دکمه را فشار دهید و تنظیمات دستگاه را روی حالت ECO بگذارید.

11- لوازم قدیمی منزل را ارتقا دهید

پیشرفت تکنولوژی در چند سال اخیر موجب شده تا بیشتر لوازم برقی در کنار کیفیت بالاتری که دارند، کم مصرف شوند. اگر وسیله ها و لوازم برقی منزل یا محیط کاری شما قدیمی شده، بهتر است به فکر ارتقای مدل آن باشید و یک دستگاه نو بخرید.

12- از دستگاه های کم مصرف بهره ببرید

روی بیشتر لوازم و دستگاه ها یک برچسب انرژی وجود دارد که نشان می دهد دستگاه در چه رده مصرفی واقع شده است. سعی کنید در زمان خرید دستگاه گزینه هایی را انتخاب کنید که انرژی کمتری صرف می نمایند و کم مصرف هستند. برای مثال برای بهتر است از ماشین لباسشویی های نو و اتوماتیک بهره ببرید.

13- لامپ های اضافی را خاموش کنید

بهتر است این موضوع را جدی بگیرید. روشن گذاشتن لامپ در روز روشن و اتاق هایی که استفاده ای از آن نمی کنید، تنها موجب هدر رفتن انرژی و آسیب زدن به محیط زیست می گردد. زمانی که احتیاجی به لامپ نیست سریعاً آن را خاموش کنید. بهتر است قبل از رفتن به بیرون منزل نیز همه اتاق ها را چک کنید تا چراغی روشن نمانده باشد.

14- هنگام خروج از منزل دوشاخه دستگاه ها را از برق خارج کنید

اگر برای آخر هفته کار نمی کنید و یا به مسافرت می روید و یا برای چند ساعت خانه نیستید، بهتر است قبل از خارج شدن از منزل و محل کارتان، دوشاخه همه دستگاه های غیرضروری مثل قهوه ساز، مایکروویو، پرینتر، چای ساز، اسکنر و کامپیوتر، تلویزیون و… را از برق خارج کنید.

باید بدانید که این دستگاه ها زمانی که به برق باشند، حتی در شرایط خاموش نیز برق مصرف می نمایند. آمارها نشان می دهد که سالانه میلیاردها تومان به وسیله همین موضوع به هزینه برق اضافه می گردد و انرژی زیادی هدر می رود.

15- از پرینتر تنها در مواقع لزوم بهره ببرید

امروزه روش های زیادی برای ذخیره اطلاعات وجود دارد و پرینت کردن آن روی کاغذ می تواند آخرین روش باشد. بهتر است تنها در مواقع ضروری از پرینتر بهره ببرید و با این کار از هدر رفتن کاغذ و انرژی جلوگیری کنید.

16- از لوازم گرمایشی و سرمایشی مجهز به ترموستات بهره ببرید

ترموستات یک سیستم هوشمند است که به شما اجازه می دهد دمای خانه را در درجه حرارت مشخصی ثابت نگه دارید. دستگاه هایی که به ترموستات مجهز هستند معمولاً تا 10 درصد مصرف پایین تری دارند.

17- از پنل های خورشیدی بهره ببرید

اگر یک سازمان بزرگ یا ساختمان چند طبقه هستید، پیشنهاد می گردد برای کاهش مصرف انرژی از پنل های خورشیدی بهره ببرید. این پنل ها از انرژی خورشید برای فراوری برق استفاده می نمایند. شاید هزینه اولیه این پنل ها زیاد باشد، اما انرژی مصرفی شما را تا مقدار زیادی کاهش می دهند.

18- به اعضای خانواده و همکاران در خصوص بهینه سازی انرژی آموزش دهید

این که تنها خودتان به فکر روش های کاهش مصرف انرژی در خانه و محل کار باشید و سایر افراد چیزی در این مورد ندانند، کمکی به کاهش بهینه سازی انرژی نخواهد کرد. بهتر است به همه اعضای خانواده و همکارانتان آموزش دهید که صرفه جویی در مصرف انرژی یعنی چه و چطور انجام می گردد.

به آن ها بگویید که لامپ های اضافی را خاموش نمایند و درجه حرارت کولر و شوفاژ را روی دمای مناسبی تنظیم نمایند. تنها ایجاد تغییراتی کوچک در عادات روزمره افراد خانواده و کارمندان یک شرکت می تواند تأثیر زیادی روی کاهش مصرف انرژی ایجاد کند.

19- از ماشین ظرفشویی و لباسشویی درست بهره ببرید

لباسشویی و ظرفشویی دو وسیله پر کاربرد و پر مصرف در خانه هستند. روشن کردن روزانه این لوازم موجب می گردد تا آب و برق زیادی مصرف گردد. بهتر است تنها زمانی از این دستگاه ها بهره ببرید که کاملاً پر هستند و ظرفیت خالی ندارند. برای این کار باید ظروف و لباس هایتان را جمع کنید و بعد از پر شدن دستگاه آن را روشن نمایید.

20- فیلتر لوازم برقی را آنالیز کنید

یکی از راه چارههای کاهش مصرف انرژی در هنگام استفاده کالا تمیز کردن فیلترها است. آلوده شدن فیلتر لوازم برقی موجب می گردد تا بیشتر از حالت معمول کار نمایند و انرژی بیشتری مصرف نمایند. برای جلوگیری از این امر باید هر چند ماه یک بار فیلترها را آنالیز کنید و در صورت وجود آلودگی و گرد و غبار آن ها را تمیز کنید.

21- درب یخچال را ببندید

باز بودن درب یخچال و فریزر به مدت طولانی موجب می گردد تا موتور دستگاه برای سرد کردن بیشتر از حالت معمول کار کند. این موضوع نه تنها موجب فشار زیاد به موتور می گردد، بلکه انرژی بیشتری نیز مصرف می نماید. از طرف دیگر این موضوع می تواند عمر یخچال و فریزر شما را نیز کاهش دهد.

22- کوتاه تر دوش بگیرید

حمام کردن برای 1 ساعت و باز گذاشتن آب برای این مدت طولانی موجب می گردد تا میزان آب تصفیه شده زیادی راهی فاضلاب می گردد. دوش گرفتن به مدت کوتاه تأثیر زیادی بر دارد.

23- فیلتر اجاق گاز را عوض کنید

آلوده شدن فیلتر گاز موجب می گردد تا شعله های گاز کمتر گردد، در حالی که انرژی زیادی نیز هدر می رود. بهتر است هر سه ماه یک بار فیلترهای گاز را تعویض کنید و یا آن را تمیز کرده و دوباره بهره ببرید تا گاز کمتری مصرف گردد.

24- از وسایل حمل و نقل عمومی بهره ببرید

یک راه چاره طلایی برای کاهش مصرف انرژی استفاده از حمل و نقل عمومی یا دوچرخه به جای ماشین شخصی است. بهتر است برای صرفه جویی در مصرف انرژی و تخریب محیط زیست کمتر از ماشین شخصی تان بهره ببرید.

25- از سیستم جمع آوری و ذخیره آب باران بهره ببرید

استفاده از آب باران یکی از برترین روش های بهینه سازی مصرف انرژی در منزل است. برای این موضوع می توانید آب باران را در مخزن جمع کنید و از آن برای استفاده نمایید.

سوالات متداول

برترین راه چاره برای کاهش مصرف انرژی در خانه چیست؟

خاموش کردن لامپ ها و لوازم برقی اضافی در کنار آموزش صحیح روش های جلوگیری از اتلاف انرژی از برترین روش های کاهش مصرف انرژی محسوب می شوند.

منظور از کاهش مصرف چیست؟

کاهش مصرف انرژی یعنی استفاده درست از منابع و جلوگیری از هدر رفتن آن. یعنی یاد بگیریم از انرژی تنها در مواقع ضروری استفاده کنیم و به همه نزدیکانمان اطلاع رسانی کنیم تا با رعایت نکاتی ساده جلوی هدر رفتن انرژی را بگیرند.

منابع: alsco، anspblog

منبع: افق کوروش

به "25 روش ساده کاهش مصرف انرژی در خانه و محل کار" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "25 روش ساده کاهش مصرف انرژی در خانه و محل کار"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید