چرا رشته ریاضی در بعضی دبیرستان های کشور تعطیل شد؟

به گزارش وبلاگ جعبه، رشته ریاضی از بعضی دبیرستان های کشور حذف شده است. موضوعی که به شکل رسمی از سوی وزارت آموزش و پرورش تایید شده است. مسئولان این وزارتخانه دلیل این حذف را افزایش گرایش دانش آموزان به رشته تجربی اعلام نموده اند.

چرا رشته ریاضی در بعضی دبیرستان های کشور تعطیل شد؟

به گزارش وبلاگ جعبه، تقاضا برای انتخاب رشته ریاضی در میان دانش آموزان ایرانی کاهش پیدا نموده است. این کاهش تقاضا باعث شده تا تنها 14 درصد دانش آموزان در رشته ریاضی تحصیل نمایند.

کاظمی، معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش معتقد است که دانش آموزان براساس هیجانات به سمت انتخاب رشته تجربی می فرایند. برای همین با افزایش داوطلبان این رشته روبرو شده اند.

او گفته که در معاونت متبوع اش قصد دارند که سهم دانش آموزان رشته ریاضی را افزایش دهند. کاظمی برای تحقق چنین اقدامی، محدودسازی پذیرش در علوم تجربی را پیشنهاد داده است.

مسئولان وزارت آموزش و پرورش بر این عقیده اند که علوم پایه زیرساخت هر کشوری است و اگر برنامه ریزی نداشته باشند، در تربیت نیروی متخصص کشور با مشکل روبرو می گردد.

چرا گرایش به رشته ریاضی و فیزیک کم شده است؟

گرچه مسئولان وزارت آموزش و پرورش مقصر کاهش گرایش به رشته ریاضی و فیزیک را رفتار های هیجانی عنوان می نمایند. اما این مسئله دلایل بنیادین دیگری دارد که از نگاه سیاستگذاران آموزش دور مانده است.

اما پیش از اینکه به این مسئله بپردازیم ابتدا بهتر است نگاهی به آمار های شرکت نمایندگان کنکور 1401 و 1391 در رشته مختلف بیندازیم. آمار ثبت نام نمایندگان در کنکور سال 1401 نشان می دهد که تنها 10 درصد دانش آموزان خود را برای کنکور ریاضی آماده می نمایند. این عدد برای رشته تجربی 39 درصد، برای رشته علوم انسانی 28 درصد، برای هنر 11 درصد و برای رشته زبان 13 درصد است.

این در حالی است که ده سال قبل 25 درصد دانش آموزان در کنکور ریاضی، 42 درصد در رشته تجربی و 31 درصد در رشته علوم انسانی ثبت نام نموده بودند. در این میان تنها حدود 3 درصد در رشته های هنر و زبان شرکت کردند.

حالا سوال اینجاست که چه اتفاقی در این ده سال اتفاق افتاده که آمار ها کاهش 15 درصدی را در رشته ریاضی و فیزیک نشان می دهند.

برای پاسخ به این سوال می توان به هشدار اولیه ای که سرپرست وقت معاونت آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش در آبان سال نود و هفت داده بود، برگردیم. عبدالرسول عمادی آن موقع دلیل بنیادین کاهش گرایش به این رشته استراتژیک را عدم تضمین اشتغال نهایی فارغ التحصیلان رشته های مهندسی و ریاضی عنوان نموده بود.

در واقع در طول یک دهه اخیر زمینه اشتغال برای فارغ التحصیلان رشته های دانشگاهی علوم تجربی همانند شاخه پزشکی بیشتر فراهم شده است. دلیل هم کمبودی است که همیشه در سیستم درمانی کشور وجود داشته است. اما در طرف مقابل فضای توسعه صنعتی ومالی کشور با چالش هایی در یک دهه اخیر روبرو بوده است.

دلیل دیگری که مطرح است حجم بالای محتوا و کار بیشتری است که دروس رشته ریاضی احتیاج دارند. این مسئله در طول سال های اخیر باعث شده تا ترس در میان دانش آموزان غالب گردد. اما پیش تر، چون زمینه اشتغال فراهم بود، دانش آموزان این ترس و رنج و سختی را به جان می خریدند.

علاوه بر این مسئولان سابق وزارت آموزش و پرورش معتقدند بودند که در بعضی منطقه ها چونداوطلب ریاضی کم است، به حدنصاب نمی رسد و کلاس تشکیل نمی گردد؛ بنابراین دانش آموزان مجبور هستند که به سمت رشته های پرطرفدار بفرایند.

برای نجات آینده مهندسی چه باید کرد؟

برای بهبود شرایط فعلی رشته ریاضی و فیزیک، راه چاره ها را باید در علل جستجو کرد. در واقع اولین اقدام باید از سوی وزارت آموزش و پرورش انجام گردد و کلاس های کم تعداد ریاضی و فیزیک که به حد نصاب مدنظرشان نمی رسد را تشکیل دهند.

در گام دوم نیز به نظر می رسد که باید تجدید نظری در محتوای کتب ریاضی و شیوه آموزش در این رشته صورت پذیرد.

اما مهم ترین گام، بهبود زیرساخت ها و شرایط مالی کشور است تا فضا برای اشتغال فارغ التحصیلان رشته های فنی و مهندسی فراهم گردد. گام بسیار مهمی که احتیاج به تصمیم گیری حاکمیتی دارد و باید در سطوح بالاتر پیگیری گردد. در چنین شرایطی به نظر می رسد که می توان به نجات آینده مهندسی در کشور امیدوار بود.

منبع: فرارو

به "چرا رشته ریاضی در بعضی دبیرستان های کشور تعطیل شد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چرا رشته ریاضی در بعضی دبیرستان های کشور تعطیل شد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید