شلشلی و شلشلو ؛ نان های محبوب استان های جنوبی کشور

به گزارش وبلاگ جعبه، خبرنگاران : روز گذشته در بازدید از جشنواره ملی اقوام ایرانی در سیاه چادر عشایر کهگیلویه و بویراحمد با نان خوشمزه ای آشنا شدم به نام شلشلی. بانوی مهربانی با حوصله این نان خوش عطر و طعم را می پخت و بازدیدکنندگان برای چشیدن شلشلو در نوبت ایستاده بودند.

شلشلی و شلشلو ؛ نان های محبوب استان های جنوبی کشور

به گزارش خبرنگار وبلاگ جعبه ، برای اطلاعات بیشتر درباره این نان امروز در جستجوی گوگل به مورد جالبی برخوردم نانی با نام شلشلی یا شلشلو در استان های جنوبی کشور پخته می گردد اما هر استانی به فراخور جغرافیای خود محتویات متفاوتی به این نان اضافه می نماید.

شُلشُلی زاگرس نشینان کهگیلویه و بویراحمد با آرد گندم تهیه شده و بسیار خوشمزه است و روی آن کره و عسل می ریزند.

برای تهیه این آرد خمیر رقیقی تهیه نموده به طوری که از دست چکه کند و سپس تابه را روی اجاق گذاشته و این خمیر رقیق را روی تابه ریخته و پهن می نمایند، سپس تابه را روی زغال قرار می دهند تا طرف دیگر نان نیز پخته گردد.این نان را با روغن محلی و عسل چرب نموده و می خورند.

غذا یا نان شلشلو در استان های خوزستان بوشهر و هرمزگان هم با طرز تهیه متفاوتی تهیه می گردد.

شلشلو از جمله غذا هایی که در بهبهان مورد استفاده قرار می گرفته و ابتدا به عنوان غذای اصلی مورد نظر بوده و با بهبود نسبی معشیت خانواده ها بعد ها به عنوان غذای کمکی (بین وعده) صرف می شده است.

نان شلشلو از موادی شامل گوجه، خمیر نان بربری، پیاز، تخم مرغ، ادویه زردچوبه فلفل پودر لیمو امانی، آبلیمو تهیه می گردد و از آن به عنوان یک وعده غذایی نیز می توان استفاده کرد.

اما نان شلشلو لاری ها با مهیاوه درست می گردد. مهیاوه نوعی سس است که از ترکیب ماهی موتا و ادویه های مخصوص تهیه می گردد.آنها خمیر رقیق را روی تابه ریخته کمی نان را چرب نموده و سس مهیاوه را به آن اضافه می نمایند. این نان خوشمزه که نوعی خوراک است در بین اهالی لارستان و گردشگران بسیار محبوب است.

منبع: توریسم آنلاین

به "شلشلی و شلشلو ؛ نان های محبوب استان های جنوبی کشور" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "شلشلی و شلشلو ؛ نان های محبوب استان های جنوبی کشور"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید