شادآباد چگونه شادآباد شد؟ ، خاطره تصویر سر گاو روی شیشه شیر

به گزارش وبلاگ جعبه، بدون تردید فعالیت کارخانه ها و به کارگیری نیرو در این واحدها نقش زیادی در شکل گیری محله های جنوب تهران داشتند. برای نمونه، کارخانه شیر پاستوریزه، به عنوان دومین کارخانه در منطقه18 تهران، باعث شد تا محله شادآباد با ساکنانی که اغلب کارگران این کارخانه بودند متولد گردد.

شادآباد چگونه شادآباد شد؟ ، خاطره تصویر سر گاو روی شیشه شیر

وبلاگ جعبه - مریم قاسمی : شیر پاستوریزه دومین کارخانه منطقه18 بود که در اراضی حسینی فردوس ساخته شد و سال ها شیر مصرفی خیلی از تهرانی ها در شیشه های تقریباً نیم لیتری و یک لیتری، با نقش سر گاو، و با تأکید بر پاستوریزه و هموژنیزه بودن آن در همین کارخانه فراوری می شد.

قصه های خواندنی تهران را اینجا ببینید

اینجا روزگاری به میزان انگشتان دو دست هم جمعیت نداشت

کارخانه شیر پاستوریزه منطقه18 از همه نقاط تهران مشتری داشت. در اینجا قیمت هرشیشه نیم لیتری 5ریال و یک لیتری 8 ریال بود. بعدها همین شیر در پاکت های سه گوش با قیمت 5ریال در اختیار مردم قرار می گرفت و در مدارس مجانی توزیع می شد. مدتی بعد هم کارخانه شیر پاک، کمی آن طرف تر، در سه راهی که به سمت جاده قدیم کرج می رفت، راه اندازی شد. محصولات این کارخانه باکیفیت بود و مقرون به صرفه تر به فروش می رسید، برای همین کم کم نظر مشتریان کارخانه شیر پاستوریزه را جلب کرد.

با راه اندازی کارخانه های متعدد در این محدوده و در قسمت جنوبی بلوار کنونی یافت آباد، که در آن موقع خیابان خاکی باریکی بود، ساختمان های بسیاری به وسیله بانک ها ساخته شد. خانه هایی 150متری با قیمتی کمتر از 70 هزار تومان و وام بانک قابل خریداری بود. کم کم این محله هم آباد شد و شادآباد نام گرفت. اکنون هم این محله یکی از پر متراکم ترین محله های تهران است که روزگاری به عدد انگشتان دو دست هم جمعیت نداشت.

منبع: همشهری آنلاین

به "شادآباد چگونه شادآباد شد؟ ، خاطره تصویر سر گاو روی شیشه شیر" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "شادآباد چگونه شادآباد شد؟ ، خاطره تصویر سر گاو روی شیشه شیر"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید