روزه مانع سکته قلبی

به گزارش وبلاگ جعبه، پزشکان معتقدند در این ماه به علت آن که افراد از پرخاشگری، رفتارهای تهاجمی، استرس و هیجان، کشیدن سیگار و مصرف چای و قهوه دوری می نمایند، امکان بروز سکته قلبی در ن ها کاهش می یابد. نوع رفتار و تغذیه افراد، دو عامل مهم جهت حفظ سلامتی فرد در طول ماه مبارک رمضان است.

روزه مانع سکته قلبی

روزه مانع سکته قلبی

روزه داری به بدن فرصت می دهد تا این چربی ها را بسوزاند و پس از سرانجام دوره روزه داری، به جای آن ها چربی تازه و مناسب تری را جایگزین کند. به ویژه برای افرادی که چربی زیادی در بدن خود ذخیره نموده اند، فرصت مغتنمی فراهم می گردد تا اندازهی از چربی ها را برای فراوری انرژی به مصرف برسانند و از اضافه وزن خود بکاهند. گرچه روزه حتی برای افراد لاغر هم می تواند مفید باشد، ولی ذکر این نکته لازم است که اگر فرد بسیار لاغر و یا دارای بیماری لطمه زننده و یا شرایط فیزیولوژیکی خاصی باشد که طبق نظر پزشک، روزه داری منجر به صدمه زدن به بدن او می گردد، روزه داری به وی توصیه نمی گردد.

بدن انسان برای زنده ماندن و انجام فعالیت های روزمره علاوه بر انرژی، به پروتئین ها هم برای ساخت سلول های تازه احتیاج دارد. اگر اندازه انرژی که از کربوهیدرات ها (مثل قند و شکر و یا نان و برنج و سیب زمینی) و چربی ها (چربی حیوانی و یا روغن مایع و جامد گیاهی) به بدن می رسد کافی نباشد، بدن به ناچار به سوزاندن پروتئین های با ارزش روی می آورد. افرادی که در اثر داشتن رژیم های غذایی نادرست وزن زیادی را در مدتی کوتاه از دست می دهند، در واقع عضلات خود را از دست داده اند.

کاهش آمار سکته قلبی در ایام روزه داری

پزشکان معتقدند در این ماه به علت آن که افراد از پرخاشگری، رفتارهای تهاجمی، استرس و هیجان، کشیدن سیگار و مصرف چای و قهوه دوری می کنند، امکان بروز سکته قلبی در آن ها کاهش می یابد. نوع رفتار و تغذیه افراد، دو عامل مهم جهت حفظ سلامتی فرد در طول ماه مبارک رمضان است.

حدود 20 روز پس از آغاز ماه مبارک رمضان اندازه هموسیستئین، اصلی ترین عامل بروز سکته قلبی، در خون افراد به شدت کاهش می یابد. از طرف دیگر، اندازه کلسترول خوب (HDL) هم افزایش یافته و غلظت خون هم در حد طبیعی قرار می گیرد. کاهش اندازه تری گلیسیریدها و کلسترول بد (LDL) از دیگر اثرات مثبت ناشی از روزه داری است. از طرفی روزه به کاهش پرفشاری خون یاری می نماید. افراد مبتلا به پرفشاری خون، باید در طول روز، فشار خود را آنالیز کنند. اگر در طول روز، بیمار دچار تغییر یا بالا رفتن فشار خون گردد، نباید روزه بگیرد، اما اگر در طول روز فشار خون فرد تغییر نکرد، روزه گرفتن منعی ندارد.

بیماران قلبی ـ عروقی باید طبق یک رژیم غذایی خاص روزه بگیرند و از مصرف غذای سنگین در افطار خودداری کنند و درعین حال رژیم پایین آورنده فشار خون تجویز شده به وسیله مشاور تغذیه را رعایت کنند. علاوه بر این، عدم استفاده از غذاهای نفخ آور (مانند حبوبات) و پرهیز از استرس برای این بیماران توصیه می گردد. این افراد برای تنظیم اندازه داروی مورد احتیاج خود با مشورت پزشک می توانند از داروهایی با اثر درازمدت استفاده کنند و مصرف داروهای دیورتیک را کاهش دهند.

روزه داری صحیح موجب کنترل چربی و فشارخون می گردد، البته در شرایطی که در وعده افطار به اندازه زیادی از غذاهای پرچرب، پرنمک یا بسیار شیرین استفاده نکنیم. این مساله نه تنها موجب کنترل چربی، قند و فشار خون در این ماه نمی گردد، بلکه موجب بالا رفتن آن ها شده و برای سلامت افراد مضر است. بر این اساس استفاده از مواد غذایی چرب مثل کره، پس از افطار و بعلاوه مواد غذایی چون کله پاچه در سحر موجب بالا رفتن سریع چربی خون شده و توصیه نمی گردد.به علاوه مصرف کربوهیدرات های ساده تر و مواد قندی زود جذب و هم آغاز افطار با مصرف مایعات و خرما مناسب هستند.

منبع:تبیان

ارسال به وسیله کاربر محترم سایت :mohandesnaft2

منبع: راسخون

به "روزه مانع سکته قلبی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "روزه مانع سکته قلبی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید