خشکسالی عیار را از طلای سرخ گرفت

به گزارش وبلاگ جعبه، خبرنگاران/خراسان شمالی گل های بنفش و ارغوانی زعفران، تمام شب روییده اند و فقط منتظر طلوع فرح انگیز خورشیدِ تابان هستند که چهره بگشایند و در سرتاسر زمین گُل بیندازند.

خشکسالی عیار را از طلای سرخ گرفت

کشاورزان هنوز آفتاب نزده، راهی زمین های کشاورزی می شوند. بعد از طلوع، وقت برداشت است؛ وقت شال و کلاه کردن برای رفتن سر زمین و چیدن گل های بنفشی که پرهای طلایی اش، هوای پاییز خراسان شاقتصادی را به بهاری بی مثال مبدل کرده است.

می گویند زعفران، بومی ایران است و کشتش فقط در خراسان و عرض های جغرافیایی خاصی توجیه اقتصادی دارد. به همین سبب است که خراسان شاقتصادی، جنوبی و رضوی میزبان بیش از 90 درصد مجموع زعفران دنیاست.

اما متاسفانه سال جاری هر کجا که قدم می گذاریم رد پایی از خشکسالی است و این حادثه طبیعی اثر خود را بر روی مزارع زعفران خراسان شاقتصادی گذاشته و موجب شده تا مزارع سال جاری رنگ و لعاب ارغوانی و سرخ رنگ را نداشته باشند.

خشکسالی پیازهای گل زعفران را کوچک کرد

برزگری یکی از تولیدکنندگان زعفران در شهرستان فاروج در گفت و گو با وبلاگ جعبه، گفت: به نظر می رسد سال جاری تولید زعفران رونق چندانی نداشته باشد چراکه خشکسالی و گرمی زیاد هوا در تابستان اثرات بدی را بر روی مزارع گذاشته است.

وی با اشاره به اینکه برداشت زعفران در شهرستان فاروج به تازگی آغاز شده است، افزود: هنوز بسیاری از پیازهای زعفران به گل ننشسته است و هفته آینده معین می شود که خشکسالی چه بلایی را بر سر مزارع آورده است.

برزگری ادامه داد: سال گذشته حدود 5.5 تن گل زعفران از مزارع خود برداشت کردم که به نظر می رسد سال جاری نتوانم این مقدار از گل زعفران را از سطح مزارع برداشت کنم.

وی اظهارکرد: خشکسالی موجب شده تا پیازهای زعفران ریزتر باشد و ریزی پیازها بر روی گل دهی گل زعفران و نگین داخل آن ها تاثیر گذار است.

این تولیدکننده زعفران اظهار داشت: در واقع پیازهای با وزن کمتر از هشت گرم گلی ندارد و فقط به عنوان یک علف در مزرعه محسوب می شود و اگر وزن پیازها از 20 گرم بیشتر باشد وزن گل آن در نتیجه تعداد نگین های داخل گل افزایش می یابد.

وی شرح داد: هرچقدر پیازها و گل های زعفران بزرگتر باشد تعداد نگین ها بیشتر و از سوی دیگر عیار و کیفیت زعفران هم بیشتر می شود.

برزگری در ارتباط با قیمت گل های زعفران خرید و فروش شده در منطقه هم اظهار داشت: در حال حاضر هر کیلوگرم گل زعفران با قیمت 200 هزار تومان خرید می شود اما از آنجاییکه هنوز اول زمان خرید است و گل زیادی به بازار نیامده با این رقم خرید و فروش می شود که تا هفته آینده به طور حتم قیمت گل تا حدودی کاهش می یابد.

به گفته وی در سال گذشته هر کیلوگرم گل زعفران با قیمت 60 تا 70 هزار توان خرید و فروش شد.

ناز مشتری های خارجی برای خرید زعفران طی سال جاری

وی در ارتباط با قیمت صادراتی این محصول هم اظهار داشت: سال گذشته پیروز شدیم تا مقدار خوبی از زعفران را صادر کنیم اما از آنجاییکه قیمت زعفران افزایش یافته است، مشتری ها خارجی در خرید این محصول ناز می کنند.

پیش بینی کاهش عملکرد زعفران طی سال جاری

دکتر جواد تشکری معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی خراسان شاقتصادی هم در ادامه در گفت و گو با وبلاگ جعبه، گفت: پیش بینی می شود عملکرد تولید زعفران در سال جاری به علت خشکسالی و گرمای هوا در تابستان کاهش یابد.

وی افزود: پیس بینی می شود میانگین تولید زعفران از پنج کیلوگرم به چهار کیلوگرم کاهش یابد.

تشکری ادامه داد: متاسفانه سال جاری با کوچک بودن پیازهای زعفران روبرو هستیم که پیازهای کوچک موجب می شود تا گل های زعفران کوچک تولید شود که این امر سبب شده تا تعداد نگین های داخل گل زعفران هم کمتر باشد.

وی اظهارکرد: اما در حال حاضر با گرمای هوا روبرو هستیم که این گرمای هوا سبب می شود تا کیفیت نگین های زعفران افزایش یابد.

این مقام مسئول با اشاره به اینکه یکی از مشکلاتی که تا دو سال گذشته در شهرستان فاروج با آن روبرو بودیم بحث حضور دلال ها و قیمت گذاری دلبخواهی گل زعفران بود، شرح داد: از سال گذشته بازارچه زعفران در فاروج راه اندازی شد که این امر سبب شد تا خرید و فروش گل زعفران در کوچه و معابر این شهر جمع شود و از سوی دیگر در یک ساعت معین قیمت گل زعفران اعلام می شد و تکلیف کشاورز معین بود که با چه قیمتی محصول خود را به فروش برساند.

وی تاکیدکرد: علاوه بر آن سال جاری هم همانند سال گذشته خرید حمایتی زعفران انجام می شود و سال جاری قیمت هرکیلوگرم خرید حمایتی زعفران 20 هزار و 500 تومان است.

اعطای تسهیلات به صادرکنندگان زعفران از محل صندوق حمایت کشاورزی

عبداالله یوسفی رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان شاقتصادی هم در ادامه در گفت و گو با وبلاگ جعبه، با اشاره به اینکه به زودی برداشت زعفران از سطح مزارع این استان آغاز می شود، از اعطای تسهیلات به صادرکنندگان زعفران جهت خرید و صادرات این محصول خبر داد.

وی افزود: این تسهیلات با نرخ حدود هشت درصد و از محل صندوق حمایت از کشاورزی برداخت می شود.

یوسفی با بیان اینکه خراسان شاقتصادی سومین استان تولید کننده زعفران در کشور است، افزود: سال گذشته هم تسهیلاتی به صادرکنندگان برای خرید و صادرات این محصول پرداخت می شد اما نرخ آن حدود 18 درصد بوده است.

وی ادامه داد: علاوه بر آن تسهیلاتی هم برای تشکل هایی که گل زعفران هم خریداری می کنند در نظر گرفته شده است که تشکل ها می توانند برای خرید بیشتر از این تسهیلات استفاده کنند.

این مقام مسئول با اشاره به اینکه در سال گذشته نگین زعفران با قیمت هر کیلویی 13 هزار تومان خریداری شد، اظهار داشت: قرار بر این است تا سال جاری نگین زعفران با قیمت 20 هزار و 500 تومان خریداری شود.

آغاز فعالیت بازارچه زعفران از امروز

مقتدر رئیس تعاون روستایی فاروج همچنین در گفت و گو با وبلاگ جعبه از راه اندازی بازارچه زعفران در این شهرستان خبر داد.

وی گفت: این بازارچه شامل 30 غرفه است که در آن گل زعفران خرید و فروش می شود.

مقتدر افزود: با راه اندازی این بازارچه خرید و فروش گل در خیابان و معابر شهر فاروج ممنوع می شود.

وی ادامه داد: روزانه قیمت گل زعفران در بازارچه اعلام می شود و کشاورزان می توانند طبق قیمت اعلامی محصولات خود را به فروش برسانند.

این مقام مسئول شرح داد: خراسان شاقتصادی رتبه سوم تولید زعفران را در کشور دارد و عمده زعفران تولیدی در شهرستان فاروج می باشد.

منبع: خبرگزاری ایسنا

به "خشکسالی عیار را از طلای سرخ گرفت" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خشکسالی عیار را از طلای سرخ گرفت"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید