جایزه ققنوس، به سینما از منظر تفکر نگاه می نماید، نه حواشی، رویداد ایده پردازی برخیز چون ققنوس شروع شد

به گزارش وبلاگ جعبه، خبرگزاری خبرنگاران- دبیر یازدهمین محفل هم اندیشی سینما انقلاب گفت: یکی از نکات اساسی جشنواره سال جاری رویداد ایده پردازی برخیز چون ققنوس با هدف شناسایی و پرورش ایده های برتر برای فراوری محصول سینمایی است.

جایزه ققنوس، به سینما از منظر تفکر نگاه می نماید، نه حواشی، رویداد ایده پردازی برخیز چون ققنوس شروع شد

به گزارش وبلاگ جعبه، نشست خبری یازدهمین محفل سینما انقلاب و جایزه سینمایی ققنوس صبح امروز با حضور سعید مظاهری دبیر این رویداد در خبرگزاری تسنیم برگزار گردید.

او در ابتدای این نشست گفت: سال جاری جایزه سینمایی ققنوس و محافل سینما انقلاب همزمان با جشنواره فیلم فجر برگزار می گردد. سینما انقلاب سلسله محافل هم اندیشی است که همه ساله با انتخاب یک گفتمان برگزار می گردد. این گفتمان براساس نیازهای روز انتخاب می گردد. گفتمان سال جاری سینما انقلاب سینما پیشرفت است و با همین محور پیش می رود. البته این گفتمان سال قبل نیز بود و از سال گذشته تا به امروز فعالیت هایی صورت گرفته است. با این حال به این نتیجه رسیدیم که سال جاری نیز باید این گفتمان ادامه داشته باشد و دست به فراوری محتوای بیشتری با این موضوع بزنیم. به عبارت دیگر، معتقدیم هنوز هم خلأهایی در سینما پیشرفت داشته و داریم و ضروری است بیشتر کار گردد. به همین علت گفتمان سال جاری را نیز پیشرفت گذاشتیم.

وی اضافه نمود: در سینما انقلاب علاوه بر اکران فیلم ها، محافل هم اندیشی نیز با حضور نخبگان علوم انسانی، رسانه و سینما برگزار می گردد. البته جشنواره سال جاری با سال های گذشته تفاوتی دارد و آنهم این است که به علت همه گیری کرونا محافل محدودتر اما به صورت آنلاین برگزار می گردد. این محافل به صورت زنده و به وسیله تلویزیون اینترنتی خبرگزاری فارس، خبرگزاری دانشجو، روبیکا و خبرنامه سینما انقلاب در معرض دید عموم علاقه مندان واقع شده است. برای برگزاری این محافل، فیلم های انتخاب شده را مورد آنالیز قرار می دهیم و براساس هرکدام تعدادی موضوع مرتبط شناسایی می گردد. سپس سراغ اساتید علوم انسانی می رویم و درباره گفتمان سینما پیشرفت با آنها به بحث و آنالیز می نشینیم.

مظاهری تأکید کرد: علاوه بر این، باید به مهمانان ویژه ای اشاره کنم که هر روز می آیند. روز گذشته میزبان آقای محسن رضایی معاون محترم آقای رئیس جمهور بودیم، هم چنین آقایان خزائی رئیس سازمان سینمایی و جوادی مدیر بنیاد فارابی نیز در محفل سینما انقلاب حضور پیدا کردند.

وی درباره مخاطبان سال جاری سینما انقلاب شرح داد و گفت: هر سال علاوه بر اساتید و نخبگان علوم انسانی میزبان 500 نفر از فعالان رسانه ای و دانشجویان بودیم، اما سال جاری به علت کرونا میزبان تنها 100 نفر از نخبگان علوم انسانی، رسانه و سینما در پردیس سینمایی ملت هستیم.

او از برگزاری رویداد ایده پردازی بعضیز چون ققنوس اطلاع داد و گفت: یکی از نکات اساسی جشنواره سال جاری رویداد ایده پردازی بعضیز چون ققنوس است. برهمین اساس، از 14 شبکه رسانه ای کشور نظیر نبأ، عمار و ... دعوت کردیم تا فراخوانی برای ایده پردازی در حوزه سینما بدهند. مهلت ثبت نام در این رویداد تا 17 بهمن ماه خواهد بود. شرکت نمایندگان علاوه بر شرکت در دوره، به صورت همزمان ایده های خود را ارسال می نمایند. در مرحله بعدی، 100 ایده برتر تا اسفندماه انتخاب می گردد. آنان تا اردیبهشت ماه فرصت دارند که ایده هایشان را تقویت نمایند. در نهایت در اردیبهشت ماه، رویداد 2 روزه دیگری برگزار می گردد و اساتید رسانه با این ایده پردازان کار می نمایند تا ایده هایشان تقویت شده و پخته تر گردد. در روز سوم این ایده ها دسته بندی شده و هر کدام که رأی بیشتری بگیرد، مورد حمایت اقتصادی 19 مجموعه فراوریی که برای این رویداد دعوت نموده ایم قرار می گیرد. علاوه بر این، یک مشاور نیز در کنار این گروه ها قرار می گیرد تا بهتر بتوانند کار نمایند.

مظاهری درباره داوری جشنواره سال جاری بیان داشت: داوری در جشنواره ققنوس متشکل از 2 قسمت است؛ یک هیئت داوران 20 نفره داریم که با مسئولیت آقای سیدمهدی ناظمی فعالیت و آثار برگزیده را انتخاب می نمایند. علاوه براین، مجموعه ای از 200 داور را داریم. شاخصه های سینما پیشرفت و سینما انقلاب را احصا نموده و به هیئت داوران می دهیم تا براین اساس نمره دهی نمایند. مراسم اختتامیه نیز در 24 یا 25 بهمن ماه برگزار خواهد شد که تاریخ دقیق آن متعاقباً اعلام می گردد.

او در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه چرا این رویداد در برج میلاد و خانه جشنواره برگزار نشد، گفت: همواره کوشش نموده ایم که از حواشی دورباشیم و هدفمان این است که سینما را از منظر تفکر ببینیم نه از منظر حواشی. ما به دور از حواشی می خواهیم دست به فراوری محتوا بزنیم. البته این را هم باید اضافه کنم که ما کمی دیر تصمیم به برگزاری این رویداد همزمان با جشنواره فجر گرفتیم و به همین علت بعضی هماهنگی ها برای حضور در خانه جشنواره سخت بود.

وی بیان داشت: هدف ما این نیست که به فراوری برسیم بلکه هدفمان این است که به گفتمان سازی برسیم.

دبیر جایزه سینمایی ققنوس در بخش پایانی صحبت های خود گفت: باید بگویم که شرایط فیلم ها در جشنواره فیلم فجر خوب نیست. جایگاه خانواده و پدر و مادر به درستی بازنمایی نشده است. نقش پدر در پدرسالار کجا و نقش پدر در دیدار خصوصی کجا؟ بازنمایی خانواده در دهه 1370 کجا و حضور آن در فیلم های دهه 1400 کجا؟ باید این سوال را بپرسیم که واقعیت خانواده های ایرانی با آن چیزی که در این فیلم ها نمایش داده می گردد تناسب دارد یا خیر؟

منبع: خبرگزاری آریا

به "جایزه ققنوس، به سینما از منظر تفکر نگاه می نماید، نه حواشی، رویداد ایده پردازی برخیز چون ققنوس شروع شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "جایزه ققنوس، به سینما از منظر تفکر نگاه می نماید، نه حواشی، رویداد ایده پردازی برخیز چون ققنوس شروع شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید