بهترین روش های رفع خالکوبی

به گزارش وبلاگ جعبه، خالکوبی از زمان های خیلی دور رواج داشته و در نقاطی از دنیا جزو رسوم قبیله ای مردم بوده و حتی در برخی نقاط کشور خودمان هم برخی آن را دارای آثار ضددرد می دانسته اند و می دانند! عده ای هم از خالکوبی به نام ابزاری برای تزیین و آرایش استفاده می کرده اند و تمام این عادات تا به امروز کم و بیش ادامه داشته است.تا قبل از به کارگیری لیزر برای از بین بردن خالکوبی، روش های مختلفی متداول بوده که برداشتن خالکوبی با مواد سوزاننده ای همچون اسیدهای مختلف و داروهای گیاهی مثل سیر و حتی سوزاندن محل خالکوبی با روش های غیرطبی، از آن جمله اند.

بهترین روش های رفع خالکوبی

بهترین روش های برطرف خالکوبی

نویسنده:نازنین دربندی

بهترین روش های برطرف خالکوبی در مصاحبه با دکتر محمدجواد ناظمی متخصص پوست و مو

خالکوبی از زمان های خیلی دور رواج داشته و در نقاطی از دنیا جزو رسوم قبیله ای مردم بوده و حتی در برخی نقاط کشور خودمان هم برخی آن را دارای آثار ضددرد می دانسته اند و می دانند! عده ای هم از خالکوبی به نام ابزاری برای تزیین و آرایش استفاده می کرده اند و تمام این عادات تا به امروز کم و بیش ادامه داشته است.

تا قبل از به کارگیری لیزر برای از بین بردن خالکوبی، روش های مختلفی متداول بوده که برداشتن خالکوبی با مواد سوزاننده ای همچون اسیدهای مختلف و داروهای گیاهی مثل سیر و حتی سوزاندن محل خالکوبی با روش های غیرطبی، از آن جمله اند. با دکتر محمدجواد ناظمی، متخصص پوست و مو درباره بهترین روش های برداشتن خالکوبی از روی پوست به مصاحبه نشسته ایم.

می گویند لیزر برای برداشتن خالکوبی حرف اول را می زند. درست است؟

خب، امروزه برای از بین بردن خالکوبی ها لیزر های مختلفی رواج پیدا کرده که هر کدام مشخصات خاص خود را داشته و با طول موج ها و رنگ های مختلف جهت درمان ضایعات رنگی و خالکوبی ها مورد استفاده قرار می گیرند و این به آن معنی است که گاه ممکن است در یک خالکوبی که رنگ های گوناگونی دارد ناچار به استفاده از لیزرهای متفاوتی شویم که روی آن رنگ به خصوص تاثیر دارد. از آنجا که عمق نفوذ لیزرهای مختلف و هم تاثیر آنها بر رنگ های به خصوص فرق دارد، لذا آگاهی از مشخصات و کارایی آنها به مهارت و تجربه طبیب بستگی دارد. هدف نور لیزرها در خالکوبی ها خرد کردن و شکستن ذره های کوچک جوهرهای خالکوبی است که در داخل سلول های بیگانه خوار بافت و هم در لابه لای لایه های پوست قرار دارند.

برداشتن کدام خالکوبی ها آسان تر است؟

خالکوبی ها به طور کلی به 3 دسته حرفه ای، آماتور و تروماتیک (ناشی از حوادث) تقسیم می شوند که از بین بردن خالکوبی های حرفه ای به علت نفوذ عمیق تر، مشکل تر از نوع آماتور است و به دفعات بیشتر لیزر احتیاج دارد.

امروزه خالکوبی آرایشی در بین نوجوانان و بالغان جوان رواج پیدا کرده؛ به خصوص انواع حرفه ای آن که به علت وجود رنگ های مختلف لزوما درمان آنها را مشکل تر از انواع آماتور می نماید. در مواردی که خالکوبی عمیق است، عملا با درمان های رایج لیزر از بین بردن کامل آنها امکان پذیر نیست لذا انتخاب بیماران جهت لیزر و آگاهی دادن به آنها جهت نتایج و عوارض درمان و همچنین تجربه پزشک اهمیت زیادی دارد و ضروری است به بیماران تاکید شود که دفعات لیزر به خصوص در انواع حرفه ای ممکن است به 20 نوبت برسد و شاید بتوان تمام رنگ های موجود را به طور کامل از بین برد.

رنگ پوست هم مهم است؟

بله؛ این مهم است که بدانید در پوست های تیره و کسانی که برنزه کرده اند و یا حتی از کِرِم های اتوبرنزه استفاده می کنند، لیزر ممکن است موجب عوارضی چون کم رنگی یا پررنگی محل لیزر شود که می تواند موقت و یا حتی دایمی باشد زیرا نور لیزر همان گونه که از طریق ذره های خالکوبی جذب می شود، می تواند از طریق رنگدانه های پوست هم جذب شده و عوارض گوناگونی به وجود آورد که در مورد پوست های تیره شایع تر است. لذا لیزر ضایعات رنگی و خالکوبی ها در پوست های خیلی روشن و آنهایی که برنزه نکرده اند، بهتر جواب می دهد.

رنگ خالکوبی چه طور؟

خالکوبی های قدیمی تر و همچنین خالکوبی های آبی تیره و سیاه جواب بهتری نسبت به خالکوبی های اخیر (کمتر از یک سال) به درمان با لیزر می دهند که این هم ناشی از وجود سلول های بیگانه خوار در خالکوبی های قدیمی تر است که می توانند ذره های شکسته شده از طریق لیزر را از جریان بافت خارج کنند و این مکانیسم دفاعی بیانگر آن است که چرا خالکوبی های قدیمی به مرور کم رنگ شده و حدود آنها وضوح کمتری پیدا می کنند. نکته مهم این است که حتی بعد از انجام دفعات فراوان لیزر ممکن است خالکوبی به طور کامل از بین نرفته و یا حتی در مواردی هم که کاملا برطرف می شود، امکان وجود هاله ای بسیار کم رنگ از شکل آن در پوست باقی می ماند. خالکوبی های آبی تیره و سیاه به لیزر بهتر جواب می دهند، در صورتی که خالکوبی های زرد و قرمز و سبز جواب درمانی کم و یا خیلی مختصر دارند که این مساله در مورد رنگ زرد و سبز نومیدکننده تر است. خالکوبی های سفید و یا خالکوبی هایی همرنگ پوست در اثر لیزر ممکن است بلافاصله تبدیل به رنگ خاکستری یا سیاه شوند که اجتناب از انجام لیزر و تست اولیه در چنین مواردی ضروری است.

و این که در میان صحبت های تان گفتید خالکوبی ناشی از حوادث، منظورتان چه بود؟

خب، گاهی خالکوبی ناخواسته است و در اثر درمان پزشکی (رادیوتراپی بدخیمی های داخلی) و یا در اثر تصادفات مختلف و برخورد با آلفا و یا انفجار برخی دستگاه ها به وجود می آید که در این موارد هم بر حسب نوع ماده خالکوبی لیزرهای مختلف و هم درمان های دیگری غیر از لیزر ضروری است.

اگر کسی بخواهد برای پاک کردن خالکوبی اش پیش پزشک برود، قبل و بعد آن باید چه نکاتی را رعایت کند؟

بهتر است همیشه قبل از انجام کامل لیزر دو جلسه اول نقاطی کوچک از خالکوبی بیمار تست شده و بعد از 6 تا 8 هفته با معاینه و مشاهده اثرات تست تصمیم به انجام لیزر در سطح وسیع گرفت. کسانی که از رتینوییدهای خوراکی استفاده می کنند، ضروری است تا یک سال بعد از قطع آن از انجام لیزر خودداری کنند، چرا که ممکن است بهبودی در آنها به تعویق افتاده و یا اسکارهای بدشکل ایجاد شود. تجویز داروهای ضدویروس تبخال به نام پیشگیری در کسانی که سابقه تبخال داشته اند و به خصوص در انجام لیزر در نواحی مجاور ابتلای به تبخال ضروری است و در صورت وجود تبخال فعال بهتر است انجام لیزر تا بعد از بهبود کامل به تعویق افتد. در مواردی، خالکوبی موجب واکنش آلرژیک به صورت برجستگی هایی (گرانولوم) در محل خالکوبی می شود که این مورد به خصوص، در رنگ قرمز مشاهده می شود. در این گونه موارد ضمن درمان های طبی از لیزرهای تخریبی برای از بین بردن ضایعه استفاده می شود و به کار بردن لیزرهای رایج در ضایعات رنگی در این موارد ممنوع است زیرا ممکن است موجب بدتر شدن ضایعه شود. در بسیاری از خالکوبی های زیبایی مثل لب بالا و پایین و یا ابروها و حتی برخی نقاط دیگر برای طبیعی جلوه دادن خالکوبی از ترکیب رنگ های مختلف چون سفید (تیتانیوم) قرمز (اکسیدفریک) استفاده می شود که در صورت لیزر بلافاصله به رنگ خاکستری تیره و سیاه درمی آیند لذا انجام یک یا چند تست لیزر توصیه می شود و در صورت بروز چنین پدیده ای پرهیز از انجام لیزر ضروری است.

انجام لیزر در پوست های تیره هم احتیاج به تست و بررسی مجدد محل آن بعد از 6 تا 8 هفته دارد زیرا همان گونه که ذکر شد توجه نکردن به رنگ پوست، محل لیزر، انتخاب بیماران و نوع لیزر و رنگ های گوناگون خالکوبی ها ممکن است عوارض ناخواسته شدیدی داشته باشد که آگاهی دادن به احتمال چنین عوارضی به بیماران بسیار حایز اهمیت است.

منبع:www.salamat.com

منبع: راسخون

به "بهترین روش های رفع خالکوبی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بهترین روش های رفع خالکوبی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید