3 دسامبر، روز جهانی معلولان گرامی باد

به گزارش وبلاگ جعبه، در گوشه ای از پارک یا در کنج اتاقی تاریک نشسته است. حرف نمی زند، نمی خندد و حتی گریه نمی کند تا مبادا کسی صدایش را بشنود و پی به راز دل شکسته اش ببرد. او از مردمی که با دید تمسخر به او می نگرند، بیزار است. از پشت پنجره به بچه هایی که با شور و شوق مشغول بازی هستند، چشم دوخته و اشک در چشمان مهربان و زیبایش حلقه بسته است. او معصوم و بیگناه هست و در مورد نقص خود، تقصیری ندارد. از پدر و مادر بارها شنیده که خواست خداوند بزرگ بوده است که او این گونه باشد. بارها صدای گریه های شبانه مادر و لبخندهای شیطنت آمیز اطرافیان را دیده، ولی خداوند به جای زیبایی و سلامت ظاهری به او قلبی پاک و مهربان بخشیده است. او معلول هست و نقص جسمی یا ذهنی دارد، ولی با همه این مسائل، امید داشته و عاشق زندگی است. البته منظور ما فقط معلولین مادرزادی نیستند، بلکه ممکن است در اثر حادثه ای دلخراش و یا بیماری، فردی سالم که تا آن روز قادر به انجام تمام کارهایش بوده است، دیگر نتواند حتی قدمی به تنهایی بردارد پس، او نیز معلول به حساب می آید. به مناسبت روز جهانی معلولین این مقاله را نوشتیم تا شما بدانید که روز جهانی معلولین چه روزی است و نامگذاری روز جهانی معلولین چگونه بوده است.

3 دسامبر، روز جهانی معلولان گرامی باد

تاریخچه نامگذاری روز دنیای معلولین

در سال 1992 میلادی از سوی مجمع عمومی سازمان ملل اعلام شد که هر ساله 3 دسامبر روز دنیای معلولان برگزار می شود. هدف از روز 3 دسامبر ارتقای رشد اذهان عمومی درباره مسائل مربوط به معلولیت های مختلف و افزایش آگاهی بوده که می بایست مدنظر قرار گیرند. این وضع به همین منوال طی شد تا در سال 1999 شعاری با مضمون امکان دسترسی برای همه در هزاره جدید برگزیده شد و سرلوحه قرار گرفت. بیش از پانصد میلیون نفر به دلیل نقص در بدن و ذهن خویش از معلولیت رنج می برند. اینان هر کجا که باشند و در هر نقطه ای از دنیا که به سر ببرند با محدودیت هایی در زندگی خود روبرو می شوند. در طی بیست سال اخیر، کوشش های چشمگیری در شناساندن و معرفی اشخاص معلول به جامعه اجرا شده است. یکی از مواردی که می توان از آن به عنوان نقطه عطفی بعد از نامگذاری روز دنیای معلولین نام برد، اعلام سال 1981 میلادی به عنوان سال دنیای معلولین است که توسط مجمع عمومی سازمان ملل صورت گرفت. فاصله سال های 1992 - 1983 میلادی دهه دنیای معلولین نام گرفت تا شرکت فعالانه و همه جانبه افراد معلول را در زندگی اجتماعی ارتقا بخشد. این مقاله، بهانه ای است تا شما بدانید که روز دنیای معلولین چه روزی است.

معلولین و امیدی شیرین به زندگی

معلول به کسی گفته می شود که بر اثر نقص جسمی یا ذهنی در زندگی و کار دچار مشکل می شود به طوری که این اختلال از استقلال فردی، اجتماعی و اقتصادی وی می کاهد. این گروه شامل ناشنوا، نابینا، و معلول جسمی، حرکتی و ذهنی می باشد. آمار ارائه شده از سوی سازمان بهداشت دنیای به مناسبت 3 دسامبر بیان می کند که تا سال 1378 ده درصد از جمعیت جوامع صنعتی و دوازده درصد از جمعیت جوامع رو به توسعه را افراد معلول تشکیل می دهند. در ایران حدود سه درصد به نوعی دچار معلولیت های جسمی جزیی یا کلی هستند. آنچه در ارتباط با معلولین باید در نظر داشت، این است که ارتباط با آن ها باید همراه با احترام باشد و در رفتار با آنان نباید اثری از ترحم باشد. معلولان باید فرصت داشته باشند تا استعدادهای خود را رشد داده و آن را نه تنها برای خود بلکه برای جامعه به کار گیرند. از شمار این اقدامات می توان به تهیه وسایل کمک ارتباطی برای ناشنوایان، منابع و مطالب علمی به خط بریل یا نوارهای صوتی برای اشخاصی که دچار اختلالات بینایی در سطح مختلف هستند و خواندنی هایی که از لحاظ کمی و کیفی باتوان و استعداد افراد کم توان ذهنی مناسب باشد، اشاره کرد. تفریح و ورزش موجب سلامت جسمی و بهداشت روانی افراد معلول می شود. بیشتر این افراد نمی توانند از امکانات تفریحی موجود در سطح جامعه استفاده مناسب نمایند، چرا که محیط های تفریحی با شرایط فیزیکی و بدنی معلولان متناسب نیست، پس لازم است که مسئولان درصدی از امکانات رفاهی را به معلولان اختصاص دهند تا آن ها نیز مانند سایر افراد جامعه از این امکانات استفاده نمایند.

کلام پایانی

باید در مقابل معلولان همگی احساس مسئولیت داشته باشیم و بار سنگین رسیدگی به مسائل آنان را فقط بر عهده شخص، نهاد یا سازمان خاصی قرار ندهیم. باید گستره مسئولیت هایمان را وسیع گردانیم و برای داشتن یک زندگی سرشار از آرامش، به فکر کسانی که در کنارشان زندگی می کنیم نیز باشیم و این نکته را فراموش نکنیم که شاید روزی ما نیز طعم معلولیت را بچشیم.

منبع: همگردی

به "3 دسامبر، روز جهانی معلولان گرامی باد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "3 دسامبر، روز جهانی معلولان گرامی باد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید