اصلی ترین دلیل کم کاری تیروئید چیست؟

به گزارش وبلاگ جعبه، تیروئیدیت هاشیموتو می تواند باعث بروز مسائل متعدد در فرد گردد، بدون آنکه بیمار از آن مطلع باشد.

اصلی ترین دلیل کم کاری تیروئید چیست؟

به گزارش وبلاگ جعبه، تیروئیدیت هاشیموتو (Hashimotos Thyroiditis) نوعی التهاب مزمن غده تروئید است که در آن سیستم ایمنی بدن به علت بیماری خودایمنی به تیروئید حمله نموده و باعث تخریب بافت آن می گردد. در نتیجه آن، فرد دچار کم کاری تیروئید می گردد.

تحقیقات در ایالات متحده آمریکا نشان می دهد تیروئیدیت هاشیموتو یکی از اصلی ترین دلایل کم کاری تیروئید در میان بیماران محسوب می گردد که باعث کم شدن ترشح هورمون های این غده می گردد. این بیماری خودایمنی ممکن است در هر سنی بروز کند، اما به طور معمول در افراد 40 تا 60 سال بیشتر دیده می گردد.

متاسفانه در بیشتر موارد این بیماری به سختی تشخیص داده می گردد. پزشکان به ندرت از آزمایش خون برای شمار آنتی بادی ها به منظور تشخیص تیروئیدیت هاشیموتو استفاده می نمایند. با این حال، بعضی موارد می تواند به بیمار برای تشخیص بیماری یاری کند که شامل موارد ذیل می گردد:

1- انجام عمل جراحی و برداشت غده تیروئید

2- قرار گرفتن گردن تحت اشعه

3- ابتلا به بیماری های خاص، بیماری های قلبی و سرطان

4- مصرف دارو های روماتولوژی

بسیاری از افراد مبتلا به این بیماری از افزایش وزن، بی حالی، و مِه مغزی (گیجی و حواس پرتی) رنج می برند. با این حال، در این موضوع تنها غده تیروئید مقصر نیست. رابطه میان هورمون های تیروئید و متابولیسم (سوخت و ساز بدن) بسیار پیچیده است. در عین حال، دیگر هورمون ها و پروتئین ها در بدن نیز بر روی این موضوع دخیل هستند.

یک متخصص در این باره می گوید: تیروئیدیت هاشیموتو علت افزایش وزن نیست بلکه این بیماری باعث تجمع بیشتر آب و نمک در بدن می گردد. به همین علت هم این بیماران بدن پف نموده ای دارند.

متاسفانه ابتلا به تیروئیدیت هاشیموتو می تواند خطر بروز سایر مسائل و بیماری ها را در افراد افزایش دهد که می تواند به بی حالی فرد منجر گردد. از جمله این مسائل می توان به موارد ذیل اشاره نمود:

1- کمبود ویتامین B 12 (کم خونی مهلک)

2- بیماری سیلیاک که منجر به کم خونی ناشی از فقر آهن می گردد.

3- سطح پایین کورتیزول خون (نارسایی آدرنال)

4- دیابت نوع یک

منبع: کلیولند کلینیک

منبع: فرارو

به "اصلی ترین دلیل کم کاری تیروئید چیست؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اصلی ترین دلیل کم کاری تیروئید چیست؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید