نگاهی به سریع ترین خودروهای دنیا

به گزارش وبلاگ جعبه، یکی از مجذوب کننده ترین رقابت ها در میان سازندگان مطرح خودرو در دنیا، ساخت سریع ترین خودروهای دنیا است. با آنکه شروع این چالش به دهه 1940 میلادی برمی شود، اما اولین دستاورد بزرگ در این زمینه، با ثبت رکورد 200 مایل بر ساعت در دهه 80 میلادی به دست آمد.

نگاهی به سریع ترین خودروهای دنیا

در سال 2005 شکستن سد 12 ساله با سرعت 250 مایل بر ساعت، این نبرد سنتی را وارد سطح نوی از رقابت کرد. تا اینکه در سال 2019، بوگاتی با ورژن اسپرت و تقویت شده شیرون توانست سرعت افسانه ای 300+ مایل بر ساعت را به ثبت برساند و لقب سریع ترین خودرو جهان را به خود اختصاص دهد.

از شروع سال 2020 سه شرکت خودروسازی این رکورد را تهدید می نمایند. کمپانی SSE ادعا دارد که در مدل تواتارا به سرعتی بیش از 300 مایل بر ساعت خواهد رسید. شرکت هنسی مدعی است که با مدل تکامل یافته Venom F5 حداقل سرعت 310 مایل بر ساعت را خواهد داشت و نهایتاً کوئینگ زگ با مدل Jesko Absolut مدعی دستیابی به سرعت 330 مایل بر ساعت است.

به هر صورت تا زمانی که این شرکت ها، طرح هایشان را به مرحله فراوری نرسانند و ادعای خود را ثابت ننمایند، جایگاه نخست سریع ترین ماشین جهان همچنان تحت سلطه بوگاتی شیرون خواهد ماند. اگر از علاقه مندان به جهانی خودرو و اخبار روز مربوط به آن هستید، در ادامه این مطلب مجذوب کننده و معرفی پرسرعت ترین خودروهای جهان در سال های مختلف با ما همراه باشید.

پیش از آنکه به معرفی خودروها بپردازیم بد نیست که با اصطلاحات زیر آشنا شوید، چرا که در این متن چند بار از آن ها استفاده شده است:

  • Mph: به معنای مایل بر ساعت است. هر مایل معادل با 1.609 کیلومتر است.
  • V8: موتور هشت سیلندر با آرایش سیلندرها به صورت V شکل است.
  • W16: موتوری دارای 16 سیلندر و چیدمان خاصی برای آن هاست.

1 - بوگاتی شیرون سوپر اسپرت 300+؛ سریع ترین خودرو جهان

سرعت: 304 مایل بر ساعت

برای رسیدن به پرسرعت ترین ماشین جهان، کمپانی فرانسوی بوگاتی احتیاج به خودرویی فراتر از بوگاتی شیرون استاندارد با سرعت 420 کیلومتر بر ساعت داشت.

این کمپانی در سال 2019 با تغییرات اندکی در موتور و افزایش 99 واحدی، قدرت موتور این هیولای نو را به 1578 اسب بخار رساند. تغییراتی در سیستم گیربکس و استفاده از یک پکیج اصلاح شده آیرودینامیکی که افزایش 10 اینچی طول خودرو را به همراه داشت، در کنار افزایش قدرت باعث خلق سریع ترین ماشین جهان، یعنی بوگاتی شیرون سوپر اسپرت شد.

بوگاتی شیرون که فعلاً یکه تاز این عرصه است حداکثر سرعتی بالغ بر 490 کیلومتر بر ساعت و شتاب صفر تا صد 2.6 ثانیه دارد. از این مدل شیرون تنها 30 نسخه ساخته شده که ارزش هر دستگاه از آن 3.8 میلیون دلار است!

2 - کوئینگ زگ (Koeingsegg) مدل AGERA RS

سرعت: 278 مایل بر ساعت

قدرتمندترین نسخه آگرا، AGERA RS با دستیابی به سرعت 447 کیلومتر بر ساعت، به عنوان سریع ترین خودروی جهان در نوامبر 2017 معرفی گردید.

با آنکه این رکورد برای AGERA RS کمتر از دو سال دوام داشت و اکنون دیگر سریع ترین خودروی جهان نیست، اما معیارهایی نظیر شتاب 0 تا 200 مایل بر ساعت، ترمز از سرعت 200 تا 0 mph و رسیدن از 0 به 200 مایل بر ساعت و بازگشت به توقف کامل هنوز در اختیار این خودرو است.

این خودرو که موتوری با توان فراوری 1341 اسب بخار قدرت دارد، تنها در 25 عدد فراوری شده است و قیمت هر دستگاه از آن 2.5 میلیون دلار است.

بیشتر بخوانید: نگاهی به پرفروش ترین خودروهای تاریخ

3 - هنسی (Hennessey) مدل VENOM GT

سرعت: 270 مایل بر ساعت

یکی دیگر از سریع ترین خودروهای جهان ونوم جی تی است. VENOM GT در سال 2011 معرفی گردید و تا سال 2017 در خط فراوری باقی ماند. با وجود بازه زمانی فراوری، تنها 13 دستگاه از این خودرو ساخته شد.

این خودرو یک موتور دوقلوی توربو هفت لیتری و هشت سیلندر در زیر کاپوت خود دارد که قادر به فراوری 1244 اسب بخار قدرت است. VENOM GT در فوریه سال 2014، در باند فرود مرکز فضایی کندی در فلوریدا پیروز به ثبت بالاترین سرعت خود برابر با 435 کیلومتر بر ساعت شد و در آن موقع سریع ترین خودرو جهان شناخته شد.

بعلاوه شتاب صفر تا صد این خودرو برابر 2.7 ثانیه است. اگرچه این خودرو در آن موقع سریع ترین ماشین جهان نام گرفت، اما به علت نداشتن معیار های کافی قادر به ثبت رکورد گینس نشد. قیمت هر دستگاه از این خودرو 1.2 میلیون دلار است.

4 - بوگاتی مدل VEYRON SUPER SPORT

سرعت: 268 مایل بر ساعت

با وجود اینکه 10 سال از عمر فراوری این مدل از بوگاتی ویرون می گذرد، این خودرو همچنان یکی از ابرقدرت هایی است که تا به امروز ساخته شده است و همچنان یکی از سریع ترین خودروهای جهان به شمار می آید.

بوگاتی ویرون در سال 2010 با ثبت رکورد 431 کیلومتر بر ساعت، به عنوان سریع ترین ماشین جهان شناخته شد. رکوردی که پس از گذشت چند سال، ویرون را در جایگاه چهارم سریع ترین ها قرار می دهد.

این خودرو که قدرتمندترین نسخه ویرون است، دارای موتوری با حجم هشت لیتر و 16 سیلندر (W16) با توان فراوری 1184 اسب بخار قدرت دارد. این قدرت موتور شتاب صفر تا صد 2.6 ثانیه را برای ویرون سوپر اسپرت به همراه داشته است.

این ابرخودروی بوگاتی که تنها 30 نسخه از آن فراوری شده است، قیمتی معادل 2.7 میلیون دلار دارد.

5 - بوگاتی مدل CHIRON

سرعت: 261 مایل بر ساعت

شیرون استاندارد یکی دیگر از خودروهای بوگاتی است که در لیست سریع ترین خودروهای جهان حضور دارد. در سال 2016 شیرون به عنوان جایگزینی برای بوگاتی ویرون معرفی گردید.

این خودرو همان موتور چهارگانه W16 را در زیر کاپوت دارد و قدرت آن به 1479 اسب بخار ارتقا یافته است. حداکثر سرعت شیرون استاندارد اندکی از ویرون کمتر و برابر با 420 کیلومتر در ساعت است.

این خودرو که بیش از 500 دستگاه از آن فراوری شده است، 3 میلیون دلار قیمت دارد.

6 - کوئینگ زگ (Koeingsegg) مدل AGERA R

سرعت: 260 مایل بر ساعت

اگرچه AGERA RS سریع ترین خودروی شرکت سوئدی کوئینگ زگ است اما مدل R چندان از همتای خود عقب نیست و هنوز هم جایگاه خوبی در لیست پرسرعت ترین ماشین های جهان دارد.

این خودرو از سال 2011 تا 2014 و تنها در 18 نسخه فراوری شد. AGERA R از موتور خاص و افسانه ای پنج لیتری V8 این شرکت بهره می برد که توان فراوری 1124 اسب بخار قدرت دارد. حداکثر سرعت AGERA R نزدیک به رکورد بوگاتی ویرون سوپراسپرت و در حدود 418 کیلومتر بر ساعت و از شتاب صفر تا صد 2.7 ثانیه بهره مند است.

قیمت این خودروی سوئدی برابر 2 میلیون دلار است.

بیشتر بخوانید: با ایمن ترین خودروهای جهان در سال 2020 آشنا شوید

7 - SSC مدل ULTIMATE AERO

سرعت: 256 مایل بر ساعت

ULTIMATE AREO اولین خودرویی بود که توانست رکورد بوگاتی ویرون را برُباید و در سال 2007 با ثبت حداکثر سرعت 412 کیلومتر بر ساعت به عنوان سریع ترین اتومبیل جهان انتخاب شد.

این خودرو که تا سال 2010 پیروز به حفظ این عنوان شد، موتوری 6.3 لیتری V8 با توان فراوری 1118 اسب بخار دارد. فراوری این خودرو در سال 2013 متوقف شد. تعداد فراوری ULTIMATE AERO نامعلوم و قیمت آن برابر با 600 هزار دلار است.

8 - بوگاتی مدل VEYRON

سرعت: 253.8 مایل بر ساعت

چهارمین و آخرین خودروی بوگاتی در این لیست، ویرون استاندارد است. این خودرو که در سال 2005 با ثبت حداکثر سرعت 250 مایل بر ساعت توانست هم به عنوان سریع ترین ماشین جهان شناخته گردد و هم رکورد 12 ساله مک لارن F1 را بشکند.

ویرون که دو سال این عنوان را یدک می کشید، از موتور هشت لیتری W16 با توان فراوری 997 اسب بخار قدرت بهره می برد. حداکثر سرعت این خودرو 408 کیلومتر بر ساعت و شتاب صفر تا صد آن 2.8 ثانیه است.

بوگاتی از ویرون استاندارد 178 دستگاه فراوری کرد که ارزش هر یک برابر با 1.7 میلیون دلار است.

9 - مک لارن مدل SPEEDTAIL

سرعت: 250 مایل بر ساعت

یکی از نوترین خودروهای این لیست، مک لارن مدل SPEED TAIL است که در سال 2019 فراوری شد. این خودرو در واقع یک طرح انتزاعی از مدل F1 (که از سال 1993 تا 2005 به عنوان پرسرعت ترین ماشین جهان شناخته می شد) است و مانند همتای خود از حداکثر سرعت 402 کیلومتر بر ساعت برخوردار است.

مدل نو مک لارن دارای چیدمان سه جایگاه با قرارگیری جایگاه راننده در مرکز می باشد. این خودرو علاوه بر آرایش جایگاه ها از نظر سیستم فنی و موتور نیز در این لیست منحصر به فرد است. مک لارن در SPEED TAIL یک موتور بنزینی دوقلوی توربو V8 با حجم 4 لیتر را با یک موتور الکتریکی ترکیب می نماید. این موتور ترکیبی توان فراوری 1035 اسب بخار قدرت را دارد و شتاب صفر تا صد آن برابر دو و نیم ثانیه است.

از این خودروی 2.2 میلیون دلاری 106 دستگاه فراوری شده است.

بیشتر بخوانید: هر آنچه باید درباره مسابقات فرمول یک بدانید

10 - سالین (SALEEN) مدل S7

سرعت: 248 مایل بر ساعت

خودروی سالین S7 دومین ابرخودروی آمریکایی موجود در این لیست، جایگاه دهم پرسرعت ترین خودروهای جهان را به خود اختصاص داده است. این خودرو ابتدا در سال 2000 با یک موتور تنفس طبیعی 7 لیتری V8 معرفی گردید و سپس در سال 2005 به یک دستگاه دوقلوی توربو شارژ مجهز شده و ارتقا یافت.

این خودرو 1000 اسب بخار قدرت دارد و برای رسیدن از سکون به سرعت 100 به 2.7 ثانیه زمان احتیاج دارد. قیمت این خودرو 550 هزار دلار است و تعداد دستگاه های ساخته شده از آن معین نیست.

نظر شما درباره سریع ترین خودروهای جهان چیست؟

همانطور که دیدی بوگاتی با 4 خودرو در این لیست، بیشترین تمرکز را بر روی خودروهای اسپرت، پرسرعت و لوکس دارد. مطمئنا این لیست مدت زیادی به این ترتیب نمی ماند و خودروسازان بسیاری در چند سال آینده از خودروهای سوپر اسپرت خودشان رونمایی می نمایند. با این حال، تا آن موقع ما بوگاتی شیرون سوپر اسپرت +300 را پرسرعت ترین خودرو موجود در جهان می دانیم.

اگر به دانستنی های خودرو علاقه مند هستید، پیشنهاد می کنیم نگاهی هم لیست گران ترین خودروهای جهان بیاندازید. نظر شما درباره خودروهای بالا چیست؟ نظرات و پیشنهادات خودتان را به وسیله بخش دیدگاه ها با ما و خوانندگان بلاگ وبلاگ جعبه در میان بگذارید.

منبع: بلاگ دیوار

به "نگاهی به سریع ترین خودروهای دنیا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نگاهی به سریع ترین خودروهای دنیا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید