کشفی تازه در تپه امامزاده قاسم استان البرز

به گزارش وبلاگ جعبه، سرپرست برنامه حدس برای مشخص عرصه و پیشنهاد حریم تپه امامزاده قاسم واقع در استان البرز گفت: کوره ای منحصر به فرد در این محوطه کشف شد که می تواند تاریخ احتمالی این محوطه را تا دوره ساسانی برساند. این خبر درباره کشف کوره منحصر بفرد است.

کشفی تازه در تپه امامزاده قاسم استان البرز

به گزارش ایرنا از پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری، محمد اقبال چهری اظهار کرد: در سال 1380 ابوالقاسم حاتمی در گزارش آنالیز و شناسایی آثار باستانی منطقه در کنار بنای امامزاده قاسم به تپه تاریخی مجاور آن اشاره داشته اما این تپه در سال 1390 به وسیله محمود نیکدست و سوده احمدی در لیست آثار ملی کشور به ثبت رسیده و در پرونده ثبتی آن به سفال های اوایل دوره اسلامی اشاره شده است.

او اضافه کرد: این محوطه دارای محور طولی شمالی - جنوبی است که ارتفاع آن حدود 2 متر از سطح زمین های اطراف بلندتر است.

به گفته چهری، با توجه به قرارگیری محوطه در بین کارخانه ها و شرکت های تجاری و تخریب های وارده به سطح آن، معین عرصه و پیشنهاد حریم در دستور کار اداره میراث فرهنگی استان البرز نهاده شد و با مجوز ریاست پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری انجام شد.

سرپرست برنامه حدس برای معین عرصه و پیشنهاد حریم تپه امامزاده قاسم گفت: با همکاری کارشناسان باستان شناس هیأت از جمله اسماعیل سلیمی و علی اعراب در مجموع 18 گمانه در اطراف تپه با ابعادی متفاوت و عمقی بین 70 تا 150 سانتی متر ایجاد شد که از این تعداد با 10 گمانه محدوده عرصه به دست آمد و 8 گمانه نیز بدونِ بقایای لایه های فرهنگی در محدوده حریم نهاده شد که براساس آن حریم حفاظتی تپه معین شد.

چهری، داده های سفالی فراوان را بارزترین ویژگی تپه امامزاده قاسم دانست و گفت: سفال های منحصر به فردی با نقوش استامپی، نقوش کنده زیگزاگی، طنابی، هندسی های متنوع و حتی نقوش پرنده و مقادیر بسیار کمتری سفال های لعاب دار در این تپه به دست آمد.

او اضافه کرد: هرچند که تاریخ قرون اولیه اسلامی برای بیشتر این سفال ها و نهشته های فرهنگی آن صحیح است اما وجود تعدادی از سفال های خشن با نقش طنابی می تواند تاریخ احتمالی این محوطه را تا دوره ساسانی نیز برساند.

این باستان شناس از شناسایی قطعات شیشه و بعلاوه سرباره های زیادی در سطح این محوطه و درون بعضی گمانه ها اطلاع داد و اضافه کرد: به احتمال زیاد می توان گفت در این محوطه احتمالاً کار فراوری سفال نیز انجام می گرفته است.

منبع: همگردی

به "کشفی تازه در تپه امامزاده قاسم استان البرز" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کشفی تازه در تپه امامزاده قاسم استان البرز"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید