کتاب آرایه های بدیع روانه بازار نشر شد

به گزارش وبلاگ جعبه، در اصطلاح بلاغیان، به آرایش سخن فصیح و بلیغ، بدیع گویند. موضوع دانش بدیع، سخن ادبیِ فصیح و بلیغ است و به چیزهایی که کلام بلیغ را می آرایند مُحَسِّنات و صنایع بدیع گفته می گردد.

کتاب آرایه های بدیع روانه بازار نشر شد

در این پژوهش شیوه های زیباسازی در صناعات بدیع به دو گونه آرایه های معنوی و آرایه های لفظی تقسیم شده اند.

آرایه های معنوی اموری اند که زیباسازی در آنها ابتدا به معنا باز می گردد و به تبع آن لفظ نیز زیبا می گردد. نشانه آن، این است که اگر لفظ در کلام با مرادفش جایگزین گردد، باز زیبایی سخن باقی است؛ مانند آرایه طباق؛ اما آرایه های لفظی در اصل به زیباسازی الفاظ نظر دارند و به تبع آن ممکن است در زیبا کردن معنا نیز موثر باشند. نشانه اش این است که اگر لفظی را با مرادفش جایگزین نمایند، آن زیبایی از میان می رود؛ مانند آرایه جناس.

این کتاب در دو فصل تألیف شده است؛ فصل اول با عنوان آرایه های معنوی به نگارش درآمده و از جمله آرایه هایی که در این فصل بدان اشاره شده عبارتند از: ابداع، اِرصاد، استخدام، اِسجال، اشاره، اقتدار، انتقال، ایهام (توریه)، ترتیب، تضاد (تضاد حقیقی و تضاد مجازی)، تعلیل (حسن تعلیل)، جمع، لف و نشر (لف و نشر مرتب و مشوش)، مراعات نظیر، مناقضه و... .

آرایه های لفظی عنوان دومین و آخرین فصل از این کتاب است که در آن به آرایه هایی همانند تردید (بازآوری واژه)، تشابه الاطراف، تکرار، جناس (جناس تام، جناس محرّف، جناس ناقص، جناب لفظی) و عکس و... پرداخته شده است.

منبع: ایبنا - خبرگزاری کتاب ایران

به "کتاب آرایه های بدیع روانه بازار نشر شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کتاب آرایه های بدیع روانه بازار نشر شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید