روبیک؛ مکعبی که میلیون ها انسان را در خود اسیر کرد

به گزارش وبلاگ جعبه، ارنو روبیک، 76 ساله، مخترع مجارستانی مکعب روبیک است. این فکر خیلی ناگهانی به ذهنش رسید: یک بار با خودش فکر کرد شاید جالب باشد اگر بشود مکعب های کوچک را طوری کنار هم قرار داد که به هم وصل باشند، ولی بتوانند در جای خود حرکت نمایند.

روبیک؛ مکعبی که میلیون ها انسان را در خود اسیر کرد

وبلاگ جعبه| حتما برای یک بار هم که شده، شما نیز با مکعب شش رنگ روبیک وَر رفته اید و پس از چند دقیقه از حل نکردن آن سرسام گرفته اید و آنرا به گوشه ای پرت نموده اید. مکعب جادویی که میلیون ها نفر را درگیر حل کردن خودش نموده و عنوان پرفروش ترین اسباب بازی جهان را به خود اختصاص داده. اما مکعب روبیک چیزی بسیار فراتر از یک اسباب بازی است.

به گزارش وبلاگ جعبه؛ وقتی ارنو روبیک، معمار مجارستانی، مکعبِ اسباب بازی خود را ساخت، امیدی به پیروزیت تجاری آن نداشت، اما می دانست که آدم ها سروکله زدن با مسئله ها را دوست دارند، مخصوصاً اگر در اثر کوشش بالاخره پیروز شوند آن ها را حل نمایند. این کار به آن ها احساس پیروزیت و شادی می داد و شاید به همین دلیل است که حالا در هر خانه ای مکعب های او را پیدا می کنید. روبیک در کتاب خاطراتش، داستان ساختن این مکعب را توضیح می دهد و از زندگی بی هیاهو، اما پرماجرایش سخن می گوید.

ارنو روبیک، 76 ساله، مخترع مجارستانی مکعب روبیک است. این فکر خیلی ناگهانی به ذهنش رسید: یک بار با خودش فکر کرد شاید جالب باشد اگر بشود مکعب های کوچک را طوری کنار هم قرار داد که به هم وصل باشند، ولی بتوانند در جای خود حرکت نمایند.

پرفسور Erno Rubik دانش آموخته دانشکده فنی بوداپست پایه مهندسی معماری و دارای مدرک فوق لیسانس مجسمه سازی و معماری داخلی است. او در ساعت های بیکاری اش بروی مدل های سه بعدی کار می کرد. او می گوید:

عصر یک روز بهاری پس از آنکه در طبیعت پیاده روی کردم و از رژه زیبای رنگ ها در طبیعت لذت بردم، به این نتیجه رسیدم که به منزل برگردم و به نوعی از این رنگ ها بهره ببرم. پدر مادر من مهندس بودند و این نوع تفکر از دوران کودکی در من شکل گرفته بود

در سال 1975، ارنو روبیک پیروز به کسب امتیاز اختراع مکعب جادویی 3*3 شد؛ هدف ابتدایی از اختراع این مکعب، ساخت وسیله ای بود که قطعات آن بتوانند بطور مستقل حرکت نمایند. این مکعب ابتدا در سال 1977 در بوداپست منتشر شد، سپس شرکت اسباب بازی ایده آل (Ideal) به روبیک یاری کرد تا بتواند این مکعب را در سرتاسر جهان منتشر کند.

این اسباب بازی در سال 1980 به افتخار سازنده آن به Rubiks Cube تغییر نام یافت. پیروزیت جهانی: مکعب روبیک شهرت جهانی یافت، درسال 1980، همان سالی که مکعب روبیک به صورت جهانی انتشار یافت، توانست جایزه بهترین اسباب بازی سال را دریافت کند. مکعب روبیک توانست هردو قشر جوان و بزرگسال را بهم متصل کند؛ محبوبیت آن تاحدی افزایش یافت که تا سال 1982 بیش از صد میلیون مکعب روبیک فروخته شد.

سادگی ظاهری، درعین حال پیچیدگی باورنکردنی آن باعث گیج شدن میلیون ها نفر شد، بطوریکه حتی امروزه هم افراد بسیار کمی یافت می شوند که بتوانند ادعا نمایند که توانسته اند مکعب روبیک را بدون هدایت یا آموزش، حل نموده باشند.

فروش مکعب روبیک در ایالات متحده در سال 2006 شاهد افزایشی ناگهانی بود. این افزایش به فیلم The Pursuit of Happiness نسبت داده می شود. در این فیلم Will Smith با حل کردن مکعب روبیک یک بازرگان را تحت تأثیر قرار می دهد. مکعب روبیک در حال حاظر پرفروش ترین اسباب بازی جهان با عدد 350.000.000 مکعب است.

روبیک، این مکعبِ لعنتی

پس از طی سال های ابتدایی عرضه مکعب روبیک، بیش از میلیون ها پازل به صورت حل نشده باقی مانده بود. در حقیقت، حل مکعب روبیک بسیار سخت به نظر می رسید، پس بیشتر صاحبان این مکعب که از حل آن ناامید شده بودند، به دنبال هدایت و یا کتابی برای حل آن بودند.

یکی از معروف ترین و پرفروش ترین کتاب ها برای حل مکعب روبیک، کتاب You Can Do The Cube اثر Patrick Bossert بود که در سال 1981 منتشر شد.

روبیک کلاسیک؛ مکعب جادویی (روبیک 3*3*3)

در هر مکعب روبیک کلاسیک 6 وجه و در هر وجه 9 تکه و هر وجه دارای یک رنگ است، در نتیجه کلا دارای 6 رنگ (رنگ بندی: سفید، زرد، نارنجی، قرمز، آبی، و سبز) است. گفته می شود این مکعب دارای 43 تریلیون جایگشت (تعداد ترکیب های ممکن برای موقعیت رنگ ها) است.

مکانیزم محوری این پازل به شما این امکان را می دهد که در هر وجه به طور جداگانه رنگ های دیگر را به هم ریخت، و هدف از بازی، این است که تمام رنگ های آن در وجه خود و به صورت درست در کنار هم قرارگیرند.

اسپید کیوبرز؛ خداوندگارانِ روبیک

به کسانی که در مسابقات جهانی مکعب انواع مکعب های روبیک را سریع و در مدت زمان کمی حل می نمایند اسپید کیوبر (Speed Cuber) گفته می شوند.

در این مسابقات که در کشور های مختلف زیر نظر انجمن جهانی مکعب انجام می شود رکورد های ثبت شده و در سایت رسمی (World Cube Association) قرار می گیرد.

رکورد مکعب روبیک 3*3*3 در حال حاضر تا سال 2020 در دست یاشین دو (Yusheng Du) چینی با زمان 3.47 ثانیه می باشد.

فلیکس زمدگز یکی از بهترین اسپید کیوبر های حال حاضر جهانست که در هر مسابقه (به جز دو مسابقه) که شرکت نموده توانسته رکورد جهان را حداقل در یک آیتم از آن خود کند. این اسپید کیوبر فوق حرفه ای تا به امروز 50 بار توانسته رکورد های جهان را در آیتم های مختلف جابجا کند.

اولین مسابقات رسمی در جهان در سال 1982 در بوداپست مجارستان برگزار شد. در این مسابقات هر شرکت نماینده (کیوبر) سه بار می توانست رکوردگیری کند (باید در کمتر از 60 ثانیه مکعب را حل می کرد) و بهترین زمان او به عنوان رکورد ثبت می شد. (امروزه در مسابقات رسمی 5 بار رکوردگیری می شود و میانگین آن به عنوان رکورد اصلی ثبت می شود و به مرحله بعد صعود می نماید. مسابقات دارای 3 مرحله می باشد: مقدماتی، نیمه نهایی و فینال)

در آن مسابقات مین تای پناهنده تایلندی از کشور آمریکا با زمان 22 ثانیه و 95 صدم ثانیه توانست به مقام اول برسد. مسابقات رسمی بعدی در سال 2003 در تورنتو کانادا زیر نظر WCA برگزار شد که این بار در 13 آیتم برگزار گشت که در مکعب روبیک Dan Knights توانست با زمان میانگین 20.00 ثانیه به مقام نخست برسد و Jess Bonde با زمان 16.53 ثانیه سریع ترین کیوبر جهان شد. مسابقات مکعب بعد از سال 2003 هر ساله به و بصورت آزاد در بیشتر کشور های جهان برگزار می شود و هر 2 سال یک بار مسابقات جهانی برگزار می شود؛ که آخرین مسابقات جهانی در سال 2019 در کشور استرالیا برگزار شد که 5 رکورد جهانی در آن شکسته شد.

این اسپید کیوبر ها به ترتیب رکورد داران جهان در مکعب روبیک می باشند:

✓ رتبه اول: Yusheng Du با زمان 3/47 ثانیه از چین

✓ رتبه دوم: feliks zemdegs با زمان 4/22 ثانیه از استرالیا

✓ رتبه سوم: Potrick Ponce با زمان 4/24 ثانیه از آمریکا

✓رتبه چهارم: max Park با زمان 4/40 ثانیه از آمریکا

✓ رتبه پنجم: Juliette Sébastien با زمان 4.44 ثانیه

مکعب جیبی (روبیک 2×2×2)

مکعب جیبی (Pocket Cube) یا روبیک 2×2×2 یکی از انواع مکعب های روبیک می باشد که دارای 6 وجه و 6 رنگ است. در هر وجه 4 مربع دارد و در مجموع از 24 مربع و 8 مکعب کوچک تر تشکیل شده است.

روش های زیادی برای حل این روبیک با توجه به شرایط متفاوت قرارگیری مکعب ها (تعداد این حالت ها برابر 3674160 حالت است) وجود دارد.

✓ رتبه اول: Lucas Etter از آمریکا با زمان 1.51 ثانیه (2015)

✓ رتبه دوم: Jayden McNeill از استرالیا با زمان 1.55 ثانیه (2015)

✓ رتبه سوم: Rami Sbahi از آمریکا با زمان 1.55 ثانیه (2015)

✓ رتبه چهارم: Antonie Paterakis از یونان با زمان 1.65 ثانیه (2016)

✓ رتبه پنجم: Bennet Wichmann از آلمان با زمان 1.68 ثانیه (2016)

انتقامِ روبیک (وبیک 4x4x4)

انتقام روبیک نام دیگر روبیک 4x4x4 می باشد. این روبیک در سال 1981 توسط Péter Sebestény ابداع شد و برای اینکه توجه علاقه مندان به روبیک را جلب کند نام این روبیک را انتقام روبیک گذاشت. برعکس روبیک های 3x3x3 این روبیک دارای مرکز ثابت نمی باشد و قطعه های وسط آزادانه به هر طرف چرخانده می شوند. این روبیک در کل از 56 مکعب کوچکتر تشکیل شده است. 24 قطعه در وسط که هر کدام یک رنگ را نشان می دهند، 24 قطعه در لبه ها که هر کدام دو رنگ را نشان می دهند و هشت قطعه در گوشه ها که هر کدام سه رنگ را نشان می دهند.

✓ رتبه اول: Sebastian Weyer با زمان با زمان 21.97 ثانیه از آلمان (2014)

✓ رتبه دوم: Max Park با زمان 23.84 ثانیه از آمریکا (2016)

✓ رتبه سوم: Seung Hyuk Nahm با زمان 24.57 ثانیه از کره (2016)

✓ رتبه چهارم: Mats Valk با زمان 24.63 ثانیه از هلند (2016)

روبیک پرفسور ها (روبیک 5x5x5)

روبیک پروفسور ها نام دیگر روبیک 5x5x5 می باشد. اولین بار کمپانی Barnes & Noble با نام تجاری روبیک پروفسور ها این روبیک را به فروش می رساند و بعد از آن این روبیک در جهان به این نام معروف شد. این روبیک از 98 قطعه کوچکتر تشکیل شده است. 8 قطعه در گوشه، 36 قطعه در لبه و 54 قطعه در وسط وجود دارند.

منبع: فرادید

به "روبیک؛ مکعبی که میلیون ها انسان را در خود اسیر کرد" امتیاز دهید

6 کاربر به "روبیک؛ مکعبی که میلیون ها انسان را در خود اسیر کرد" امتیاز داده اند | 4.8 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "روبیک؛ مکعبی که میلیون ها انسان را در خود اسیر کرد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید