ترخیص 56 هزار تن برنج، به زودی ، موجودی 4 میلیون تنی کالاهای اساسی در بنادر

به گزارش وبلاگ جعبه، طبق اعلام گمرک، در حال حاضر موجودی کالا های اساسی در بنادر ایران به چهار میلیون تن رسیده است که ترخیص 56 هزار تن برنج قرار است به زودی شروع گردد.

ترخیص 56 هزار تن برنج، به زودی ، موجودی 4 میلیون تنی کالاهای اساسی در بنادر

به گزارش گروه مالی وبلاگ جعبه، مهرداد جمال ارونقی - معاون گمرک ایران - آخرین شرایط واردات کالا های اساسی و ترخیص آن را تشریح کرد.

آنطور که وی گفته در حال حاضر موجودی کالا های اساسی در بنادر ایران چهار میلیون تن است که اغلب این کالا ها را گندم، ذرت، جو، شکر خام، سویا برنج و دانه های روغنی تشکیل می دهند.

معاون فنی و امور گمرکی گمرک ایران اظهار کرد که موجودی کالا های غیر کانیتنری که جزو کالا های اساسی هم نیستند مانند تجهیزات نیروگاهی، ماشین آلات راه سازی، معادن و ماشین آلات خطوط فراوری در حال حاضر حدود چهار میلیون تن برآورد می گردد.

ترخیص روزانه 1500 کانتیر کالا از بنادر

ارونقی یادآور شد: 20 شناور با ظرفیت 3000 تن تا 30 هزار تن در بنارد جنوبی و شمالی کشور در حال تخلیه کالا های اساسی هستند و 20 شناور هم در بندرگاه منتظر تخلیه کالا های اساسی پهلو گرفته اند.

این مقام مسئول با بیان اینکه موجودی فعلی بنادر 83 هزار TEU کانتینر کالا است، اعلام نمود: بیشترین کالا های کانتینری در بندر شهیدرجایی، بندر امام خمینی (ره)، انزلی، بوشهر، چابهار و خرمشهر است.

وی اضافه کرد: اگر تعداد باکس های کانتینر را لحاظ کنیم این میزان کانتینر کمتر از 60 هزار باکس خواهد بود که موجودی این رقم در بنادر قابل قبول و منطقی است و اگر کمتر از این اعداد باشد جای نگرانی خواهد داشت که حجم واردات کالا های سرمایه ای در کشورمان کاهش یافته است.

معاون گمرک ایران با بیان اینکه ظرف یک هفته توانستیم 5000 کانتینر در بنادر کشور ترخیص کنیم، گفت: هر روز به صورت متوسط هزار تا 1500 کانتینر در بنادر کشور ترخیص می گردد که این نشان از پویایی عملیات ترخیص و تخلیه دارد.

شرایط واردات برنج

ارونقی درباره آخرین شرایط واردات و ترخیص برنج نیز گفت: از ابتدای سال تا 16 آذرماه، یک میلیون و 46 هزار و 927 تن برنج وارد شده که در سال گذشته این رقم یک میلیون و 34 هزار و 734 تن بوده که از نظر وزنی واردات امسال 1.18 درصد افزایش داشته است.

وی با اشاره به شروع واردات برنج به عنوان کالای اساسی در کشور گفت: حدود 82 هزار تن برنج در جریان انجام تشریفات گمرکی قرار گرفته است که از امروز ترخیص 56 هزار تن آن البته با استثنائاتی، بدون اخذ تعهد در گمرکات کشور شروع می گردد.

به گفته ارونقی، مبدأ واردات برنج عمدتا این برنج ها هندوستان و پاکستان است.

کاهش واردات دانه های روغنی و ذرت

اما طبق توضیحات معاون فنی و امور گمرکی گمرک ایران، از تاریخ یک فرودین تا نیمه آذر ماه امسال، یک میلیون و 268 هزار و 940 تن انواع دانه های روغنی وارد کشور شده است که در مدت مشابه در سال گذشته این رقم دو میلیون و 163 هزار و 151 تن بوده است.

معاون گمرک گفت: از ابتدای امسال تا 16 آذرماه یک میلیون و 125 هزار و 152 تن روغن های خوراکی نیمه جامد و مایع وارد شده است که این رقم در سال گذشته 820 هزار و 393 تن در سال گذشته بوده است.

ارونقی با اشاره به کاهش چهار درصدی واردات ذرت گفت: میزان واردات ذرت از اول فرودین امسال 16 آذر جاری پنج میلیون و 926 هزار و 314 تن بوده که این رقم در مدت مشابه سال گذشته شش میلیون و 198 هزار و 964 تن ثبت شده است.

منبع: خبرگزاری دانشجو

به "ترخیص 56 هزار تن برنج، به زودی ، موجودی 4 میلیون تنی کالاهای اساسی در بنادر" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ترخیص 56 هزار تن برنج، به زودی ، موجودی 4 میلیون تنی کالاهای اساسی در بنادر"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید