کشف دو محوطه باستانی در کرج

به گزارش وبلاگ جعبه، به نقل از روابط عمومی اداره کل میر اث فرهنگی، جهانگرد و صنایع دستی استان البرز، عباس نور روز شنبه چهارم اردیبهشت ماه 1400 ضمن اعلام این خبر، اظهار کرد: بر اساس بر ر سی ها و باز دید ها میدانی صورت گرفته در منطقه بیلقان جاده چالوس دو محوطه باستانی شناسایی شد.

کشف دو محوطه باستانی در کرج

سر پرست معاونت میر اث فرهنگی البرز در ادامه اعلام کرد: گذرگاه طبیعی جاده چالوس در واقع مهم ترین راه ارتباطی و اتصال دامنه های جنوبی البرز به نواحی شمالی کشور است که از منظر جغرافیای سیاسی در گذشته باستانی نیز از اهمیت بسیار بر خور دار بوده است.

نور اضافه نمود: شاید یکی از اصلی ترین دلایل مقاومت 200 ساله ایالت طبرستان در برابر حملات اعراب در قرون اولیه اسلامی را همین صعب العبور بودن منطقه دانست که با ساخت قلعه ها و بر ج ها دیده بانی و نگهبانی در محورهای مواصلاتی امنیت و اهمیت این گذرگاه طبیعی را دو چندان نموده است. از این رو با توجه به موقعیت جغرافیایی این آثار در جبهه شرقی دامنه های بیلقان به نظر می رسد که کاربرد این محوطه های تاریخی در مورد تامین امنیت و دیدبانی این گذرگاه بوده باشد.

سر پرست معاونت میر اث فرهنگی البرز گفت: با کشف و شنا سایی این دو محوطه در منطقه بیلقان، بر ر سی ها بیشتر به وسیله کار شناسان مربوطه به منظور تشکیل پرونده ثبتی در دست اقدام قرار گرفته است.

منبع: گردشبان

به "کشف دو محوطه باستانی در کرج" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کشف دو محوطه باستانی در کرج"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید