چطور با کسی که زبان ما را صحبت نمی کند حرف بزنیم

به گزارش وبلاگ جعبه، با وجود صدها زبان در جهان اصلا تعجب برانگیز نیست که در محیط کار، در هنگام سفر و در زندگی هر روز زبان برای ما مشکل پیش آورد. برای صحبت کردن با افرادی با زبانی دیگر همواره لازم نیست زبان آنها را به طور کامل یاد بگیرید، می توانید کارهای زیر را انجام دهید.

چطور با کسی که زبان ما را صحبت نمی کند حرف بزنیم

صحبت کردن با کسی که به زبان شما حرف نمی زند می تواند سخت باشد. اما با کمی صبر و استفاده از چند تکنیک می توانید با هر کسی با هر زبانی صحبت و تبادل اطلاعات کنید.

صحبت کلامی

1- آنالیز کنید آیا امکان صحبت کلامی هست یا خیر. اولین کوشش تان باید این باشد که بفهمید شما یا فرد مقابل هیچ کلمه ای از زبان یکدیگر بلدید یا خیر. حتی چد کلمه ابتدایی هم می تواند یاری کند. اگر چند کلمه از زبان آنها بلدید عالی است، در غیر این صورت از فرد بپرسید آیا چیزی از زبان شما بلد است یا خیر. اگر نه فرد و نه شما هیچ چیزی از زبان یکدیگر نمی دانید، صحبت کردن به یک زبان سوم را امتحان کنید، مثلا انگلیسی. همانطور که می دانید انگلیسی زبان بین المللی است و در خیلی از نقاط جهان اگر زبان اصلی نباشد، باز هم عده زیادی آن را بلدند. اگر شما و فرد مقابل حتی چند کلمه هم به انگلیسی (یا هر زبان سوم دیگری که هر دو بلدید) بلد باشید می توانید خیلی راحت تر منظور هم را بفهمید.

2- آرام صحبت کنید. اگر فرد انگلیسی (یا هر زبان دیگری را بلد بود) را هم خوب بلد بود، باز هم سعی کنید آرام و شمرده صحبت کنید تا فرد بتواند بفهمد. ریتم حرف زدن تان را نرمال نگه دارید. اگر با لهجه انگلیسی صحبت می کنید، آرام صحبت کردن برای شما ضروری تر است.

3- داد نزنید. بسیاری افراد در هنگام صحبت با کسی که زبان آنها را نمی فهمد به داد زدن و بالا بردن صداشان گرایش دارند. این کار یاریی نمی نماید، از داد زدن اجتناب کنید. داد زدن فقط شما را مضحک نشان خواهد داد و ممکن است فرد مقابل را ناراحت کند و فکر کند به او توهین می کنید.

4- کلماتی که به کار می برید باید ساده باشند. اگر فرد در صحبت به زبان سوم یا زبان شما مشکل دارد سعی کنید از کلماتی هر چه ساده تر برای حرف زدن بهره ببرید. از به کار بردن اصطلاحات، ضرب المثل و هر لغت سخت و پیچیده ای خود داری کنید. از انجام حرکات بدنی که در کشور شما معنی می دهند خود داری کنید چون احتمالش زیاد است که در کشور فرد مقابل چنین حرکات بدنی معنی دیگری داشته باشند و یا اصلا معنی نداشته باشند. از استعاره و تکه کلام هم استفاده نکنید.

5- از سختی و آسانی جملات تان مطلع باشید. بعلاوه از جملاتی با ساختار ساده بهره ببرید. منظورتان را با کمترین کلمات و ساده ترین آنها بیان کنید. در هنگام پرسیدن جملات سوالی منفی مستمع را گیج نکنید، مثلا نگویید تو اصلا هیچ ایده ای نداری دارم راجع به چی حرف می زنم؟ به جای آن بگویید فهمیدی چی گفتم؟

6- ثابت قدم باشید. زمانی که جمله ای که می خواهید بگویید را انتخاب کردید و بیان کردید، دیگر مستمع را با جملات بعدی گیج نکنید. مثلا اگر از کسی پرسیدید از کجا می توانم دارو بخرم به گفتن همین جمله کفایت کنید و جمله تان را با آسپرین مسکن یا دیگر چیزهای مربوط ادامه ندهید. با این کار فرد را گیج می کنید و باعث سو تفاهم می شوید. چرا که ممکن است فرد جمله اول شما را فهمیده باشد و بعد با اضافه کردن این لغات که معنی شان را هم نمی داند گیج گردد.

7- فعالانه گوش کنید. در هنگام صحبت از مستمع سوال کنید تا متوجه شوید آیا منظورتان را فهمیده یا خیر. بعلاوه وقتی او دارد با شما حرف می زند با حرکات سر یا کلماتی کوتاه به او نشان دهید که منظور او را متوجه شده اید. در پی نشانه های نفهمیدن مستمع هم باشید. مثلا اگر ابروهای فرد در هم رفت و یا کلمه جهانی ها؟ را که به معنی نفهمیدن است به زبان آورد، بدانید که متوجه حرف شما نشده.

8- بنویسید. بیشتر افرادی که به زبانی دیگر وارد نیستند بهتر می توانند با نوشتن و خواندن ارتباط برقرار نمایند و متوجه آن شوند تا با صحبت کردن و گوش دادن. اگر صحبت کردن جواب نداد بد نیست چند کلمه ای بنویسید و نوشتن را هم امتحان کنید البته اگر فرد کمی از این زبان را بلد است. با این کار مشکل تلفظ هم حل می گردد و اگر به خاطر تلفظ است که فرد نمی تواند صحبت های شما را بفهمد، این سد هم از میان می رود. به همراه داشتن یک دفترچه یادداشت و اتوماتیک در هنگام مسافرت فکر خوبی است.

9- شکیبا و مودب باشید. صحبت کردن با شخصی که زبان شما را بلد نیست و انگلیسی (یا هر زبان سوم دیگری) را هم به خوبی حرف نمی زند هم برای شما و هم برای خودش سخت و خسته نماینده است. شکیبا باشید و خستگی تان را پیش خودتا نگه دارید و به فرد علائم خستگی یا بی حوصلگی را نشان ندهید. به فرد نخندید، چشم هاتان را برایش نچرخانید و هر کار دیگری که نشانه بی صبری است و بی ادبانه است را انجام ندهید.

10- یک دیکشنری تهیه کنید. اگر به کشوری سفر می کنید که مردمش انگلیسی صحبت نمی نمایند (و یا خودتان انگلیسی بلد نیستید)، به همراه داشتن یک دیکشنری کتابی یا برنامه دیکشنری در گوشی موبایل فکر خوبی است چرا که با یاد گرفتن تنها چند کلمه هم می توان خیلی بیشتر ارتباط برقرار کرد.

در حالی که دیکشنری تعداد زیادی لغت در اختیارتان می گذارد، کتاب اصطلاحات و جملات رایج یا برنامه اصطلاحات به شما یاری می نماید راحت تر صحبت کنید چرا که حاوی جملات کلیدی است که به دردتان می خورد و ضمناً خودش جمله را درست نموده. برخی راهنماهای گردشگری کشورها حاوی جملات پرکاربردی که در طول سفر به دردتان می خورد هم هست.

از دیگر راه های برقراری ارتباط یاری بگیرید

1- از ژست ها بهره ببرید. فرقی ندارد که فردی که دارید با او صحبت می کنید چیزی از حرف هاتان سر درمی آورد یا خیر، ژست همواره می تواند در بهتر رساندن منظورتان و چیزی که می خواهید یاری کند. از حرکات و ژست هایی مانند اشاره کردن به موضوع یا شی بهره ببرید. همه مردم جهان این حرکت را می فهمند. با استفاده از دست هاتان سایز، مکان یا هر اطلاعات دیگری که می گردد را نشان دهید، این کار بسیار یاری خواهد نمود. حواستان به این موضوع هم باشد که همه ژست ها در همه جای جهان به یک معنی نیستند و ممکن است در کشوری دیگر معنی متضاد یا حتی توهین آمیز داشته باشند! مثلا حرکت ساده عالی یا خوب که از طریق چسباندن نوک انگشت اشاره به انگشت شست انجام می دهید در یونان و ترکیه توهین آمیز است! پس حواس تان باشد از حرکاتی ساده بهره ببرید!

2- نمایشش دهید. ممکن است مسخره به نظر برسد اما با به نمایش گذاشتن کاری که می خواهید بکنید مردم خیلی راحت تر و سریع تر منظورتان را متوجه می شوند. ممکن است به شما بخندند اما منظورتان را رسانده اید و ارزشش را دارد. مثلا اگر در پی رستورانی برای غذا خوردن هستید می توانید ادای غذا خوردن از درون بشقاب را درآورید و حرکت جهانی مالیدن شکم را انجام دهید، حتما متوجه منظورتان خواهند شد!

3- نقاشی بکشید. اگر با خودتان یک دفترچه یادداشت و اتوماتیک حمل می نموده اید، شاید بتوانید با کشیدن نقاشی چیزی که می خواهید منظورتان را به طرف برسانید. در پی ایستگاه اتوبوس می شد؟ یک اتوبوس بکشید. می توانید دفترچه را به فرد مقابل دهید تا او هم با کشیدن نقاشی جواب تان را بدهد.

4- از یک برنامه بهره ببرید. اگر از اسمارت فون و دسترسی به اینترنت برخوردار هستید، تعداد زیادی برنامه مترجم هستند که می توانید از آنها بهره ببرید تا راحت تر ارتباط برقرار کنید. خیلی از این برنامه ها صوتی هستند و به شما این اجازه را می دهند که با برنامه صحبت کنید و جمله ای که می خواهید را بگویید و برنامه هم به صورت صوتی ترجمه اش را می گوید.

خیلی از این برنامه ها مجانی هستند. تنها این را به یاد داشته باشید که قبل از رسیدن به کشور مقصد برنامه را دانلود کنید.

منبع: فوت و فن / wikihow.com

به "چطور با کسی که زبان ما را صحبت نمی کند حرف بزنیم" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چطور با کسی که زبان ما را صحبت نمی کند حرف بزنیم"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید