ثبت ملی دودکش دانشگاه بوعلی

به گزارش وبلاگ جعبه، خبرنگاران/همدان مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان همدان گفت: دودکش دانشکده کشاورزی دانشگاه بوعلی سینا و برج مراقبت فرودگاه در حوزه میراث صنعتی استان ثبت ملی شده اند.

ثبت ملی دودکش دانشگاه بوعلی

علی مالمیر با حضور در دفتر وبلاگ جعبه به مناسبت هفته میراث فرهنگی، اعلام نمود: یکی از مهمترین و ذاتی ترین رسالت های میراث فرهنگی حفاظت، احیاء و معرفی مواریث فرهنگی اعم از اشیاء منقول، غیرمنقول، میراث تاریخی، میراث ناملموس و میراث طبیعی است.

وی در گفت وگو با وبلاگ جعبه، اضافه نمود: در حوزه میراث منقول در استان همدان 23 هزار شیء موزه ای وجود دارد و بخشی از آثار نیز در دیگر موزه های کشور نگهداری می شوند و این آثار می توانند در تداوم کاوش ها افزایش یابند.

بازسازی بیش از 17 هزار اثر تاریخی طی هشت سال گذشته

مالمیر اعلام نمود: از سال 93 تا 99 بیش از 14 هزار و 700 مورد از این اشیاء موزه ای و اموال فرهنگی ساماندهی شده و 17 هزار و 569 مورد بازسازی اجرا شده است به همین علت وجود مخزنی امن با استانداردهای بین المللی برای استان همدان ضرورت دارد که علاوه بر این استان می تواند برای غرب کشور نیز کارکردهای داشته باشد.

وی شرح داد: پروژه مخزن امن از استانداردترین و با کیفیت ترین مخازن است و موزه منطقه ای غرب کشور نیز با حدود 8500 مترمربع فضا با سرعت خوبی نسبت به سایر موزه های منطقه ای مراحل ساخت خود را طی می کند.

مدیرکل میراث فرهنگی استان همدان با اشاره به وجود بیش از 21 موزه در سطح استان همدان اعلام کرد: در حوزه حفظ، احیاء و بازسازی بناهای تاریخی در سال های 93 تا 99 افزون بر 367 مورد پروژه بازسازیی داشتیم که در سال 96 تعداد پروژه های بازسازی به 103 عدد رسید.

وی در ادامه با بیان اینکه از مجموعه داران خصوصی حمایت می کنیم، اعلام کرد: از افرادی که مجموعه ای برای ارائه و تبدیل به موزه دارند، استقبال کرده و از آنها حمایت می کنیم.

شهرداری در بازسازی بناهای تاریخی مسئول است

وی با اشاره به اینکه نیاز به بازسازی بناهای تاریخی اهمیت زیادی دارد، اظهار کرد: یک سازمان به تنهایی نمی تواند این وظیفه را انجام دهد و سایر دستگاه ها مانند شهرداری در این رابطه مسئول هستند؛ همچنین مردم به عنوان مالکان حقیقی اینگونه بناها مطرح می شوند.

مالمیر در ادامه اعلام کرد: در حوزه تصویب حرائم آثار تاریخی از نظر تعداد حرائمی که مصوب شده یک چهارم آن در طول سال های 96 تا 99 رخ داد و تعداد حدس و تعیین اسناد حریم به ویژه در محوطه های تاریخی با شتاب بالا شکل گرفت.

مدیرکل میراث فرهنگی استان همدان اعلام نمود: 1800 اثر تاریخی و فرهنگی در استان همدان شناسایی شده که 1100 اثر اعم از میراث ملموس و ناملموس و طبیعی به ثبت ملی رسیده و از این تعداد 168 اثر در دولت فعلی اتفاق افتاده است.

ثبت ملی دودکش دانشکده کشاورزی دانشگاه بوعلی سینا و برج مراقبت فرودگاه

وی با اشاره به اینکه دودکش دانشکده کشاورزی دانشگاه بوعلی سینا و برج مراقبت فرودگاه در حوزه میراث صنعتی ثبت ملی شده اند، یادآور شد: با تأمین اعتباری که امسال صورت گرفت فاز اول دستکند سامن در هفته دولت راه انداری می شود و در دستکند ارزانفود نیز زیرساخت های لازم را فراهم خواهیم کرد.

مدیرکل میراث فرهنگی استان همدان با تأکید بر اینکه مانعی برای ثبت جهانی کاروانسرای تاج آباد وجود ندارد، اعلام نمود: موانعی که در اطراف این بنای ارزشمند است باید پس از ثبت برطرف شود و مانعی برای ثبت بنا نیست.

احتمال فصل بعدی کاوش هگمتانه امسال یا سال آینده

وی درباره عملیات های کاوش در استان نیز اعلام نمود: سال گذشته یکی از مهمترین فصل های کاوش تپه هگمتانه انجام شد و امیدواریم امسال یا سال آینده با تأمین اعتبار فصول بعدی کاوش را در این محوطه ارزشمند ادامه دهیم. علاوه بر این در حال حاضر کاوش معبد لائودیسه نهاوند که یکی از مهمترین محوطه های استان محسوب می شود، در حال انجام است.

مالمیر درباره پروژه عملیات کاوش در منطقه جهان آباد فامنین هم گفت: عملیات نجات بخشی در مجموعه جهان آباد اجرا شده که جزء معدود یا تنها عملیات نجات بخشی در کشور بود که منجر به حفظ اثر شد و اقدامات حفاظتی نیز در این مجموعه اجرا شده است.

معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان همدان نیز با حضور در دفتر وبلاگ جعبه، با اشاره به فرایند کار ثبت پفراینده ثبت جهانی منظر فرهنگی از هگمتانه تا همدان، گفت: این پفراینده روال خوبی دارد و با توجه به حجیم بودن کار، نیازمند زمان است.

سیده مریم مختاری موسوی درباره اهمیت احیاء بناهای تاریخی اعلام کرد: احیاء بناهای ارزشمند و تغییر کاربری جدید گردشگری در شأن آنها می تواند به حفظ بناها کمک شایان توجهی کند و به عنوان نمونه برای حمام حاجی و حمام قلعه این اتفاق افتاده است.

کاروانسرای روحیه به فضای اقامتی و فرهنگی تبدیل می شود

وی ادامه داد: مالکان بخش خصوصی تمایل زیادی به احیاء بناهای خود دارند؛ به عنوان مثال مالکان کاروانسرای روحیه در مجموعه بازار سنتی همدان در امر مطالعه تغییر کاربری بنا مشارکت داشتند تا به فضای اقامتی و فرهنگی تبدیل شود.

مختاری موسوی با اشاره به اینکه در راستای حمایت از بافت های تاریخی تفاهم نامه هایی با مالکان بخش خصوصی منعقد می کنیم، اعلام نمود: هفته گذشته بازسازی هشت بنای شهر همدان که مالک خصوصی دارند ابلاغ شد.

منبع: خبرگزاری ایسنا

به "ثبت ملی دودکش دانشگاه بوعلی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ثبت ملی دودکش دانشگاه بوعلی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید