برترین مکان برای تماشای ستارگان کجاست؟

به گزارش وبلاگ جعبه، در دنیا مکان هایی برای مشاهده بهتر آسمان شب و ستارگان وجود دارد. سالانه صدها گردشگر برای مشاهده ستارگان به این مکان های محبوب می آیند.

برترین مکان برای تماشای ستارگان کجاست؟

تماشای آسمان پرستاره در شب یکی از لذت های بزرگ زندگی است که به لطف شهرنشینی از آن محروم هستیم. حدود 80 درصد از آمریکایی ها که در نواحی شمالی آمریکا زندگی می نمایند به علت آلودگی های نوری قادر به تماشای ستارگان در شب نیستند. البته تهران خودمان هم دست کمی از آمریکای شمالی ندارد! نور ماشین ها، خیابان ها و هزاران نور مزاحم دیگر در شب، لذت تماشای ستارگان در شب را از ما گرفته است. تورهای تماشای ستارگان در حال حاضر به یکی از پرطرفدارترین تورهای صنعت گردشگری تبدیل شده است. اگر قصد رفتن به تور مشاهده آسمان شب را دارید باید خود را برای تاریک ترین مکان ها آماده کنید، چون در آنجا دیگر خبری از آلودگی نوری نیست.

مکانی تاریک با رطوبت هوای کم، محلی مناسب برای تماشای یک آسمان پر از ستاره است. مکان هایی وجود دارند که ازنظر علمی برترین مکان ها برای مشاهده بهتر آسمان شب است، تقریبا در تمام قاره های جهان این مکان ها وجود دارند. اگر شما هم عاشق آسمان شب هستید، با ما همراه باشید تا برترین مکان ها برای تماشای ستارگان را بشناسید:

کویر آتاکاما، شیلی

کویر آتاکاما، یکی از خشک ترین بیابان های جهان است و در آمریکای جنوبی قرار گرفته است. فقط کافی است یک بار برای تماشای ستارگان به این کویر بروید، دیگر دوست ندارید از آن خارج شوید. موقعیت جغرافیایی و عوامل محیطی در این کویر به گونه ای است که در شب صور فلکی به خوبی قابل مشاهده هستند، با خیال راحت بدون کمترین تلاشی، کهکشان راه شیری را ببینید!

منطقه ها زیادی در شیلی برای مشاهده ستارگان مناسب هستند، سن پدرو آتاماما در شمال شیلی (در فصل تابستان)، آلتی پلانو (در فصل زمستان) برترین مکان ها برای تماشای ستاره ها است. آسمان بیابان آتاکاما در بیشتر روزهای سال صاف و پرستاره است، راه رفتن روی خاک سرخ بیابان و تماشای آسمانی رنگارنگ حس قدم زدن روی مریخ را به انسان می دهد.

موناکیا، هاوایی

موناکیا آتشفشانی خاموش در جزایر هاوایی در ارتفاع 4207 متری از سطح دریا است. در بالای این کوه آتشفشانی رصدخانه ای با نام رصدخانه مونوکی وجود دارد که به وسیله دانشگاه هاوایی اداره می گردد. در این رصدخانه از تلسکوپ های بزرگی مانند تلسکوپ کک، تلسکوپ سوبارو و جمینی استفاده می گردد. تماشای ستاره ها در چنین ارتفاعی شبیه به تماشای ستاره ها روی زمین نیست و شما می توانید دید بهتری از ستارگان داشته باشید.

در رصدخانه هاوایی افرادی به عنوان راهنما وجود دارند که شما در هرچه بهتر و علمی تر تماشا آسمان هدایت می نمایند، رصدخانه هاوایی یکی از برترین مکان ها برای تماشا آسمان شب است.

پارک های ملی در جنوب غرب آمریکا

در طی سال های اخیر سازمان حفاظت محیط زیست آمریکا سعی نموده تا پارک های ملی این کشور در استان های مختلف را از هرگونه آلودگی نوری و صوتی دورنگه دارد و محیط را هرچه بیشتر به محلی برای آرامش تبدیل کند.

تقریبا تمام پارک های ملی آمریکا در قسمت جنوب غربی این کشور، برای تماشای آسمان شب مناسب هستند. از جمله این پارک ها می توان به پارک ملی یوتا است که در سال 2007 رکورد بازتماشاماینده را زد.بسیاری از ستاره شناسان آماتور برای آغاز کار به این پارک می آیند.

از جمله پارک های خوب برای مشاهده ستارگان می توان به پارک ملی آکادیا در شمالی شرقی آمریکا، پارک مونت رینر، یلواستون، بدلندز در داکوتای جنوبی و بیگبند در تگزاس اشاره نمود.

لاپالما، جزایر قناری

لاپالما یکی از جزیره های جزایر قناری در کشور اسپانیا است و پنجمین جزیره بزرگ از مجموعه جزایر قناری محسوب می گردد. تماشای ستارگان در کنار اقیانوس یکی از لذت های بزرگ جهان است. با توجه به موقعیت این جزیره و احاطه شدن آن با آب، ولی این مکان یکی از برترین محل ها برای تماشای ستارگان است.

پارک ملی تیده در جزیره مجاور لاپالما هم از برترین مکان ها برای تماشای ستارگان است. در این پارک کوه آتشفشانی غیرفعال وجود دارد که علاقه مندان به بالای این کوه رفته و در ارتفاع بالاتر آسمان را بهتر می بینند.

اوت بک، استرالیا غربی

اوت بک در واقع به بخش هایی از استرالیا می گویند که خشک است و دور از مرکز شهر قرار گرفته است و بعلاوه خالی از سکنه است. بدون شک محلی با چنین خصوصیاتی برترین مکان برای تماشای ستارگان است. پارک ملی نامبانگ یکی از برترین مکان ها برای ستاره شناسان مبتدی است.

پارک ملی ساگارماتا

پارک ملی ساگارماتا محلی حفاظت شده در هیمالیا در نپال شرقی است. دورتادور این پارک ملی با کوه اورست احاطه شده است. روستاهای زیادی در این اطراف منطقه وجود دارند و خود پارک هم ، محلی مناسب برای استقرار است.

آلکوا دارک اسکای، پرتغال

منطقه آلکوا، منطقه ای محافظت شده در کشور پرتغال است که از برترین مکان ها برای مشاهده آسمان شب است، با استقرار در خانه های روستایی از اقامت در این محل لذت ببرید.

منبع: کجارو / fa.wikipedia.org / nationalgeographic.com

به "برترین مکان برای تماشای ستارگان کجاست؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "برترین مکان برای تماشای ستارگان کجاست؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید