بلندترین برج جهان چطور ساخته شد؟

به گزارش وبلاگ جعبه، از بلندترین برج دنیا بدانید…

داشتن بلندترین برج دنیا همواره یکی از چالش های کشورهایی است که ساختمان های بلند را به عنوان یکی از شاخص های اصلی توسعه و ثروت و جذابیت خود در نظر می گیرند. مدتی این افتخار و اعتبار نصیب آمریکا بود تا این که کشورهایی مانند مالزی و چین و نظایر آن پا پیش گذاشتند و توانستند با ساختن ساختمان هایی بلندتر گوی رقابت را بربایند. اما در نهایت همین چندین سال پیش برجی از دبی آغاز به بلند شدن از زمین کرد که تمام ساختمان های بلند دنیا از آن کوتاه قد تر بودند. برج خلیفه دبی که یکی از بهترین جاذبه های گردشگری این امیرنشین به شمار می رود به قدری بلند است که از همه طرف و از فاصله چند مایلی به و خوبی قابل رویت است. بلندترین عمارت دنیا، با 160 طبقه روی زمین قرار گرفته و قریب به 950 پا بلند تر از مرکز تجارت دنیای در منهتن است که زمانی بزرگترین برج روی زمین بود. مهم نیست که در کدام قسمت شهر قرار داشته باشید، به هر حال نمی توانید هنگام شب از تماشای نمای شیشه ای این برج درخشان که بر فراز شهر چشمک زنان راسخ گشته است فرار کنید. یعنی در واقع اگر در دوبی باشید این برج از همه سو خود را به عنوان بخشی از منظره پیش رو به شما تحمیل می نماید. با خبرنگاران همراه باشید تا بیشتر از این برج بدانید.

بلندترین برج جهان چطور ساخته شد؟

برجی با تاریخ نه چندان طولانی

فعالیت های اجرایی این پروژه از سال 2004 آغاز شد، اما ساختمان این آسمان خراش سوزنی، خاتمه درسال 2010 با هزینه ای بالغ بر یک میلیارد و 500 میلیون دلار افتتاح شد. در چهارم ژانویه 2010 شیخ محمد بن رشید آل مکتوم، در مراسم افتتاحیه این برج باشکوه حضور به هم رساند و در طی بیانیه ای بر نقش مهم این برج در توسعه گردشگری دوبی توضیح داد. در این مراسم یک برنامه آتش بازی ده دقیقه ای در برج خلیفه اجرا شد که در نوع خودش بی نظیر بود.

برج خلیفه چه و یژگی هایی دارد؟

این برج نمونه های مشابه خود وجوه تمایز بسیاری دارد. بعضی از وجوه تمایز به کمیت این پروژه مربوط می شد. برای مثال در ساخت این ساختمان قریب به 12 هزار نفر کارگر ساختمانی روزمزد در مجمع 22 میلیون ساعت با هم همکاری کردند. برای این که این ساختمان سرپا بماند یک پی 141 متری آن را تا عمق زمین پایین می برد. این ساختمان که نمایش شیشه ای است در واقع یک مشکل بزرگ دارد که آن هم کثیف شدن شیشه هاست البته این مساله از طرف دیگر حسن یک بنا هم هست چرا که شست وشوی مستمر بنای شیشه ای باعث می گردد عمارت برج همیشه تازه و تمیز به چشم بیاید و هرگز کهنه و کثیف نگردد. در حالی که ساختمان هایی با نمای سنک و سیمان به این شکل نیست. مجموعا 18 واحد اتوماتیک در شیارهای اطراف ساختمان فعالیت می نمایند تا همیشه شیشه های برج را تمیز نمایند و برق بیندازند. تمیز کردن همه 24000 پنجره برج، 4 ماه زمان می برد. اما شیشه پاک کن ها تنها آدم هایی نیستند که جراتشان را بر فراز بلندترین برج سیاره نشان می دهند. در سال 2010 به منظور ساخت فیلم ماموریت غیرممکن، تام کروز به همراه گروه فیلم برداری، برای ضبط کردن صحنه ای به یاد ماندنی از آویزان شدن کروز از بالای برج خلیفه به سبک تارزان، به دبی رفتند.

در این صحنه بخصوص بازیگر باید از پنجره به بیرون می پرید و در حالیکه 1 مایل و نیم بالاتر از شهر دبی در هوا معلق بود در کنار پنجره دست و پا می زد. البته تام از طریق طناب های مخصوصی که به او وصل شده بود محافظت می شد اما در هر صورت برخلاف سایر هنرپیشه های هالیوودی او این کار به تنهایی انجام داد.

به علت ارتفاع زیاد برج خلیفه و چیدمان مصالح به کار رفته در آن (از قبیل آلومینیوم و فولاد ضد زنگ) این برج اغلب مستعد برخورد صاعقه می باشد. در طی این سال ها عکاسان و فیلمبرداران زیادی از لحظه برخورد صاعقه با برج تصاویر دلنشینی ثبت نموده اند که صد برابر، چشم نوازتر از نمایش آب نماها یا تابلوهای تبلیغاتی چشمک زن است.

منبع: الی گشت

به "بلندترین برج جهان چطور ساخته شد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بلندترین برج جهان چطور ساخته شد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید