اوکینوشیما: جزیره ژاپنی ممنوعه برای زنان

به گزارش وبلاگ جعبه، اوکینوشیما، جزیره ای کوچک در ژاپن است که ورود زنان به آن ممنوع شده است! در این مطلب، نگاهی کوتاه به تاریخچه بومی و تاریخی این جزیره خواهیم داشت.

اوکینوشیما: جزیره ژاپنی ممنوعه برای زنان

اوکینوشیما (Okinoshima) نام یکی از چندین جزایر موجود در ژاپن است. این جزیره کوچک، یکی از معادن آثار باستانی در دنیا به شمار میرود. اوکینوشیما یکی از عجیب ترین منطقه ها دنیا هم هست؛ نه تنها به علت دارا بودن ذخایر باستانی ارزشمند، بلکه به علت رعایت شدن یک سری آداب و رسوم خاص، این جزیره به یک منطقه عجیب برای گردشگر های کشور ژاپن تبدیل شده است.

مذهب شینتو (Shinto) یا به عبارتی، آیین پرستش طبیعت، در اوکینوشیما، بیش از هر منطقه ای در ژاپن رایج است و در آن رعایت می گردد. مذهب شینتو، رسم و رسوم خاص و البته عجیبی دارد که تمامی آن ها، مردم را به احترام به طبیعت تشویق می نمایند؛ از میان این رسوم عجیب، می توان به نخوردن گوشت حیوانات چهار پا اشاره نمود که در اوکینوشیما هم رعایت می گردد؛ اما این موضوع اصلی بحث ما نیست. موضوع اصلی بحث ما، اجازه نداشتن زنان برای ورود به این جزیره است! بله درست خواندید، زنان اجازه ندارند به اوکینوشیما وارد شوند که خب با توجه به هنجارها و قوانین زندگی در جامعه مدرن قرن بیست و یک، این موضوع واقعا عجیب و به دور از انتظار است. هنوز علتی برای ممنوعیت ورود بانوان به این جزیره معین نشده است؛ بعضی آن را به عقاید شینتو مبنی بر اهمیت بالای سلامتی بانوان مخصوصا در سفر به منطقه ها سخت، ربط می دهند و هنوز علت اصلی اش معین نشده است.

سالانه، تنها 200 مرد در تاریخ 27 می (6 خرداد) و به واسطه برگزاری یک فستیوال ویژه در اوکینوشیما، وارد جزیره می شوند و خروجشان هم به این سادگی ها نیست و باید به مرحله ای از روحانیت (با توجه به تایید روحانیان شینتو) برسند و مجوز خروج را دریافت نمایند. بعد از اینکه توانستید از جزیره خارج شوید، هرگز نباید از چیزهایی که در آن دیدید صحبت کنید!

همانطور که پیش تر ذکر شد، در این جزیره آثار باستانی شدیدا باارزش و باقدمتی یافت می گردد. آب های اطراف اوکینوشیما، یکی از مهم ترین راه های تجاری میان چین، ژاپن و کره بود. از آنجایی که کاروان های تجاری به دفعات از این راستا تجاری عبور می کردند، در طی سالیان دراز، آثار باارزش فراوانی در این منطقه ها به خصوص دریاها به جا مانده که امروزه آن ها را می توان یافت. در کل، اوکینوشیما یک منبع بسیار غنی برای آنالیز تحول مذهبی ژاپن از قرن 8 به بعد است.

مسئله ممنوعیت ورود زنان به اوکینوشیما، به یک موضوع بین المللی تبدیل شده که سازمان ملل هم وارد آن شده و درحال آنالیز کردن شرایط است تا تصمیم نهایی خود را صادر و این مسئله عجیب را حل نماید.

منبع: کجارو / independent.co.uk / edition.cnn.com

به "اوکینوشیما: جزیره ژاپنی ممنوعه برای زنان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اوکینوشیما: جزیره ژاپنی ممنوعه برای زنان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید