مهاجرت بزرگ حیات وحش آفریقا، شگفتی بی نظیر خلقت

به گزارش وبلاگ جعبه، مهاجرت دسته جمعی و سالانه بیش از 2 میلیون از حیوانات قاره آفریقا بدون شک یکی از تماشایی ترین های خلقت آفرینش است.

مهاجرت بزرگ حیات وحش آفریقا، شگفتی بی نظیر خلقت

حیوانات در هر گوشه ای از زمین سالانه سفرهای منظم و غریزی را با عنوان مهاجرت انجام می دهند. این مهاجرت ها اغلب با توجه به تغییر فصل یا برای پیدا کردن غذا صورت می گیرد. عموما حیوانات به صورت گله ای در زمان و در راستا خاصی مهاجرت خود را شروع می نمایند و دوباره بعد از مدتی از همان راستا به محل اولیه شان باز می گردند. حرکت گله ای این حیوانات در این سفر پر از خطر به آن ها یاری می نماید، چرا که در کنار هم زندگی کردن و حرکت کردن به آن ها در پیدا کردن سریع غذا و حفاظت در برابر دشمنان یاری می نماید. بعضی از این حیوانات کیلومترها برای یافتن محل جدیدی سفر می نمایند و در طول راستا عموما برای یافتن غذا توقف می نمایند که در همین راستا و توقف ها ممکن است مورد حمله سایر حیوانات قرار بگیرند یا به وسیله طبیعت آسیب ببینند. در این مقاله نگاهی به مهاجرت بزرگ حیات وحش آفریقا خواهیم داشت.

آفریقا یکی از نفس گیرترین مکان ها در زمین است که حیات وحش منحصربه فردی دارد و زیستگاه حیوانات متنوعی است. تماشای تک تک این حیوانات بسیار لذت بخش خواهد بود، حال فرض کنید که بتوانید تمامی این حیوانات را در کنار هم ببینید که با چه شکوه بزرگی با هم مهاجرت می نمایند و هم زیستی دارند. سالانه یک مهاجرت بزرگ در میان حیوانات این قاره هم چون گورخرها، زرافه ها، شیرها، گوزن ها و فیل ها جریان دارد.

مهاجرت بزرگ چیست؟

مهاجرت بزرگ حیات وحش آفریقا سفری است سالانه که بیش از 2 میلیون از حیوانات منطقه از سرنگتی در تانزانیا به سمت ماسی مارا در کنیا حرکت می نمایند و دوباره به مبدا اولیه بازمی گردند، این مهاجرت یک چرخه ثابت سالانه دارد. در این چرخه حیواناتی کشته می شوند و بعضی دیگر نیز متولد می شوند. از این مهاجرت در آفریقا با عنوان مهاجرت بزرگ یاد می گردد. غریزه این حیوانات و بوی باران آن ها را به سمت زمین های حاصل خیز ماسی مارا می کشاند تا بتوانند غذا پیدا نمایند.

چطور این مهاجرت بزرگ را ببینیم؟

هرساله گردشگران بسیاری برای تماشا حرکت های گله ای این حیوانات و تماشا شکوه و عظمت خلقت خدا برای سافاری و تورهای مهاجرت ثبت نام می نمایند. برای سافاری ها راهنماهای محلی حرفه ای مشخص شده است تا بتوانند برترین راستا را به گردشگران نشان دهند. با این حال اگر قرار باشد مکان مطمئنی برای تماشا این مهاجرت مشخص کرد، این مکان اطراف رودخانه مارا از اواخر تیر تا اواسط مرداد خواهد بود. گذر این حیوانات وحشی از رودخانه هیجان انگیز و البته خطرناک خواهد بود. گله ها عموما الگوی خاصی را دنبال نمی نمایند و در راستاهای مختلفی قرار می گیرند.

کجا اقامت کنیم؟

کمپ های موبایل در حقیقت اقامت گاه های راحتی هستند که در کانتینرها قرار دارند و این کانتینرها در نزدیکی راستا مهاجرت قرار گرفته اند و کاملا در دل حیات وحش آفریقا هستند. این کمپ ها شامل 8 تا 10 تخت، محل غذاخوری و سرویس های بهداشتی هستند. رودخانه مارا که از بین کنیا و تانزانیا می گذرد، محل اصلی مهاجرت بزرگ در تابستان است و به همین علت اغلب کمپ ها در نزدیکی این مکان واقع شده اند.

چه زمانی مهاجرت بزرگ را ببینیم؟

دی تا اسفند

عموما گله ها در زمین های جنوبی سرنگتی حضور دارند. این زمان فصل زایش این حیوانات نیز است و ماده ها نوزادانی را به جهان می آورند. تعداد حیوانات متولد شده به میلیون می رسد. کم کم در اواخر بهمن حیوانات از زمین های جنوبی به سمت شمال و مرکز سرنگتی حرکت می نمایند.

فروردین تا خرداد

این زمان فصل بارش های طولانی است به همین علت حیوانات از رودخانه عبور می نمایند. در اردیبهشت ماه بیشتر حیوانات از رودخانه گرومتی عبور می نمایند. اولین گله هایی که وارد رودخانه می شوند عموما در معرض خطر حمله کروکودیل های رودخانه قرار می گیرند یا طعمه سیلاب هایی می شوند که به خاطر بارش در رودخانه ایجاد شده است.

تیر

در این ماه حیوانات به رودخانه مارا می رسند که مرز بین سرنگتی در تانزانیا و ماسی مارا در کنیا است. عبور حیوانات از این رودخانه برترین زمان برای تماشای آن ها است. گورخرها، غزال ها و گوزن های یالدار برای پیدا کردن علف های تازه همچنان به جلو حرکت می نمایند و برای امنیت از گربه سانان دوری می نمایند.

مرداد تا مهر

گله ها همچنان در اطراف رودخانه مارا و شمال سرنگتی می مانند تا دسته ای از رودخانه مارا عبور نمایند و دوباره بازگردند.

آبان تا آذر

در این دوران که نزدیک فصل زایش می شوند و علف ها تقریبا از بین رفته اند، حیوانات برای آخرین بار از رودخانه مارا عبور می نمایند تا به محل اولیه شان جنوب سرنگتی بازگردند.

منبع: کجارو / audleytravel.com

به "مهاجرت بزرگ حیات وحش آفریقا، شگفتی بی نظیر خلقت" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مهاجرت بزرگ حیات وحش آفریقا، شگفتی بی نظیر خلقت"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید