آشنایی با موزه های مناسب بچه ها در سراسر جهان!

به گزارش وبلاگ جعبه، موزه های مناسب بچه ها در شهرها و کشورهای بسیار زیادی وجود دارند که در آثار موجود در موزه، نوع معماری و ساختار موزه و دسترسی ها و فعالیت هایی که بچه ها می توانند انجام دهند با دیگر موزه ها تفاوت دارند.

آشنایی با موزه های مناسب بچه ها در سراسر جهان!

این موزه ها با اهداف آموزشی و یا تقویت خلاقیت و ایجاد روحیه پرسشگری در بچه ها ساخته شده اند. موزه ها برای افراد بزرگسال زیادی وجود دارند که ملاقات از موزه را فعالیتی خسته نماینده می دانند. این افراد یا از تاریخچه آثار موجود در موزه اطلاعاتی ندارند و یا از اینکه نمیتوانند به جز دیدنی وسایل داخل موزه کار دیگری انجام دهند احساس کسلی می نمایند. هر دوی این عامل معمولا در بچه ها وجود دارد و باعث می گردد که هیچ علاقه ای به رفتن موزه از خود نشان ندهند.

اما اگر یک موزه با موضوعات جالب و فعالیت های سرگرم نماینده مخصوص بچه ها ایجاد گردد آن ها هنوز هم به رفتن به موزه تمایلی نخواهند داشت؟

برای خرید آنلاین مقرون به صرفه ترین بلیط هواپیما داخلی و خارجی وبلاگ جعبه روی تصویر زیر کلیک کنید:

اهمیت وجود موزه های مناسب بچه ها

ممکن است شما همراه با خانواده خود به سفر بروید و بخواهید همراه خانواده از یک موزه دیدن کنید. اولین موضوعی که با آن روبرو خواهید شد این است که بچه هاتان از رفتن به موزه سر باز می زنند و علاقه ای به این کار ندارند و ترجیح می دهند در هتل بمانند تا اینکه با شما به موزه بروند.

دومین موضوع که خودتان هم باید به آن فکر کنید این است که آیا این موزه و آثار موجود در آن برای بچه ها مناسب هستند؟ یا آیا بازدید از این موزه واقعاً برای کودک شما مفید است و می تواند چیز جدیدی به آن ها آموزش دهد؟

اگر بدون در نظر گرفتن این عوامل کودک خود را به موزه ای غیر از موزه مخصوص بچه ها ببرید یکی از این دو عامل ممکن است نگرش آن ها نسبت به موزه و بازدید از موزه را برای همواره تغییر دهد. به طوریکه این کودک وقتی بزرگتر شد هم هیچ تمایلی به رفتن به موزه نداشته باشد. چون اولین تجربه از ملاقات موزه کاملا خسته نماینده و بدون فایده بوده است.

بنابراین وجود موزه های مناسب بچه ها برای رشد فکری و افزایش سطح آگاهی آن ها در زمان کودکی و بزرگسالی کاملا لازم است.

در ادامه این مقاله به چند مورد از معروف ترین موزه های گردشگری و علمی دنیا و ویژگی های آن ها اشاره می کنیم.

موزه آلمان | موزه های مناسب بچه ها

موزه آلمان (Deutsches Museum) در آلمان و در کشور مونیخ واقع شده است. این موزه بزرگ و مشهور بیش از 100 سال قدمت دارد و در سال بیش از یک و نیم میلیون نفر بازدید نماینده دارد. موزه آلمان بزرگترین موزه علم و فناوری در دنیا است و بیش از 28 هزار اثر که بر اساس 50 شاخه مختلف علمی طبقه بندی شده اند را به معرض نمایش گذاشته است.

این موزه رده سنی خاصی ندارد و صرفا جزئی از موزه های مناسب بچه ها نیست، ولی می تواند برای تمام افراد مجذوب کننده، مفید و مناسب باشد. با این حال بخش هایی از این موزه به طور اختصاصی برای بچه ها طراحی شده است. بچه ها در این بخش می توانند از سازه های ساده تر دیدن نمایند یا خودشان با یاری راهنما انجام فعالیت های علمی فناوری را تجربه نمایند.

موزه شکلات، فرانسه موزه ای خوشمزه بین موزه های مناسب بچه ها

شاید در ابتدا به این فکر کنید که موزه شکلات باعث تشویق بچه ها به خوردن بیشتر شکلات است و این اصلا برای سلامتی بچه ها مفید نیست و نمی توان این موزه را در لیست موزه های مناسب بچه ها قرار داد! اما در واقع در این موزه بیشتر به ریشه ساختن شکلات و نشان دادن قدمت آن، انواع شکلات، شکلات های امروزی پرداخته می گردد. البته این موزه یک بخش کارگاه شکلات سازی هم دارد که تجربه آن می تواند برای هر کسی مجذوب کننده باشد.

بهتر است اعتراف کنیم که رفتن به موزه شکلات نزدیک ترین تجربه ای است که می تواند شبیه به رفتن به کارخانه شکلات سازی ویلی وانکا و فیلم مشهور آن ساخته تیم برتون باشد. این برای ما که بزرگسال هستیم هم مجذوب کننده و هیجان انگیز است!

موزه شکلات در پاریس واقع شده و دارای سه بخش است. در بخش اول با قدمت شکلات و نخستین تمدن هایی که در 4000 سال از خوراکی استفاده می کردند آشنا می شویم. بعد از آن شکلات های جدیدتر و در آخر نیز شکلات های مدرن به ما معرفی می شوند. در سرانجام نیز کارگاه شکلات سازی برای بچه ها در سرانجامی تور موزه وجود دارد.

موزه رویال تایرل، کانادا | موزه های مناسب بچه ها

موزه رویال در استان آلبرتای کانادا یکی از موزه های مناسب بچه ها است. طرح و ایده اصلی این موزه مکانی برای سفر به عصر ژوراسیک است. این موزه با قدمت 35 سال و مساحت 12 هزار و 500 متر مربع تعداد 160 هزار فسیل لیست بندی شده، 350 هولوتایپ و 800 فسیلی که در معرض نمایش است برای هر سن و سالی سرگرم نماینده و مجذوب کننده است. اما بچه ها بخاطر علاقه ای که به دایناسورها و دوران ژوراسیک دارند مطمئنا برای رفتن به این پارک مجذوب کننده و خاص هیجان زده خواهند بود.

موزه کودکی V & A، انگلیس

موزه کودکی V & A Museum of Childhood یکی از شعبه های موزه ویکتور و البرت است که در سال 1872 تاسیس شده بود. ابتدا موزه ای معمولی برای به نمایش گذاشتن آثار هنری بود تا اینکه در دوران جنگ دنیای اول بخشی از این موزه را برای بازدید بچه ها آماده کردند.

این بخش بعد از توسعه طی سال های مختلف بالاخره در سال 1974 میلادی کاملا به یک موزه هنری اما مخصوص بچه ها تبدیل شد. این موزه میخواهد تا سال 2022 به آثار خود بیفزاید و محیط مجذوب کننده تری برای بچه ها و نوجوانان ایجاد کند. یکی از موزه های مناسب بچه ها این موزه است که آثار هنری در آن به نمایش در می آیند.

موزه بچه ها بوستون، امریکا

موزه کودک بوستون از لحاظ قدمت دومین موزه بین موزه های مناسب بچه ها و نوجوانان است. در این موزه بیش از 50 هزار اثر مناسب بچه ها و نوجوانان در آن قرار داده شده است. هدف و برنامه اصلی این موزه آموزش و پرورش فکری و دانش بچه ها و نوجوانان است. یکی از ویژگی هایی که این موزه را نسبت به بقیه موزه ها متفاوت می نماید این است که در این موزه روزانه رویداد و فعالیتی متفاوت و منحصر به فرد انجام می گردد.

موزه ایندیاناپولیس، ایالات متحده امریکا

ایم موزه لقب برترین و بزرگترین موزه بین موزه های مناسب بچه ها در دنیا لقب دارد. این موزه به جای اینکه مانند مزه های دیگر محلی برای دیدن باشد محلی برای فعالیت و مشارکت بچه ها است. همین علت باعث شده تا این موزه به یکی از خلاقانه ترین و مفید ترین موزه های دنیا برای بچه ها تبدیل گردد. چون بچه ها به جای اینکه تنها به تصویر یا مجسمه یا فسیلی نگاه نمایند می توانند با یاری راهنمای آن بخش خودشان بخشی از ماجراهای درون موزه باشند.

بعلاوه این موزه بخش های مختلف با موضوعات مختلف دارد و می تواند هر کودک (و یا هر بزرگسالی) با هر سلیقه ای را به خود جذب کند. این موزه بخش های مختلفی مثل زمین شناسی و جغرافیا، تاریخ، آشنایی با دایناسورها، سفینه فضایی و منظومه شمسی، اتاق بازی، زمین بازی و … دارد.

  • در قسمت آشنایی با دایناسورها بچه ها علاوه بر اینکه می تواند اسکلت دایناسور با میزان های واقعی را ببینند بلکه یک فسیل هم در آن جا واقع شده است تا بچه ها بتوانند در صورت دلخواه آن را لمس نمایند. بعلاوه محوطه ای در این بخش ساخته شده که بچه ها می توانند در آن تظاهر نمایند که یک فسیل شناس واقعی هستند و ابزار مخصوص (و امن برای بچه ها) به حفاری بپردازند و فسیل های دایناسور از درون خاک پیدا نمایند.
  • در قسمت زمین شناسی صخره ها و غار های مصنوعی ساخته شده که بچه ها می توانند آن ها را کشف نموده و غارها و تونل های درون آن را پیدا نمایند. بعلاوه می توانند سنگ و کریستال هایی که در این غارها پیدا نموده اند را به آزمایشگاه زمین شناسی برده و در آن جا روی آن ها تحقیق نمایند. بعلاوه در این قسمت بچه ها می توانند با فناوری هایی مانند روش های تصفیه آب و فراوری انرژی از آب آشنا شوند.
  • در قسمت سفینه فضایی، دقیقا فضایی مانند درون یک سفینه فضایی ساخته شده که بچه ها می توانند وارد آن شده و تجربه یک فضانورد را تجربه نمایند. بچه ها در این قسمت می توانند لباس فضانوردی به تن نمایند، خلا را تجربه نمایند و با کارهایی که فضانوردان باید انجام دهند آشنا شوند.
منبع: الی گشت

به "آشنایی با موزه های مناسب بچه ها در سراسر جهان!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آشنایی با موزه های مناسب بچه ها در سراسر جهان!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید